مسابقات قرآن فرصتی برای محک زدن آموخته‌هاست
کد خبر: 4116957
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۴

مسابقات قرآن فرصتی برای محک زدن آموخته‌هاست

برگزیده چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری اوقاف در رشته ترتیل با تأکید بر اینکه شرکت در مسابقات فرصت محک زدن آموخته‌هاست و عدم کسب رتبه دلخواه به معنی شکست و پایان راه نیست، گفت: باید با توجه به معنای آیات قرآن کریم دستورات متعالی آن را در زندگی روزمره کاربردی کنیم.

صغری خورشیدی فعال قرآنی گیلان

صغری خورشیدی، نفر پنجم چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری در رشته ترتیل در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اينکه از هشت‌سالگی به صورت حرفه‌ای در مسابقات متعدد شرکت کردم و به لطف خدا توانستم رتبه‌های خوبی کسب کنم، اظهار کرد: متولد دوم خرداد سال ۶۵ در بندر انزلی هستم و ۲۸ سال سابقه تلاوت تخصصی قرآن کریم را دارم.

وی افزود: آشنایی من با قرآن کریم از طریق پدرم بود، ایشان بسیار اهل مسجد و نماز بود هرچند سواد نداشت ولی با صدای خوش و بلند آیات نورانی وحی را تلاوت می‌کرد و همین آغاز اولین آشنایی من از دوران کودکی و با صدای پدرم بود؛ پدربزرگم مرحوم حسینعلی خورشیدی هم صدای خیلی خوبی داشت مؤذن مساجد بود.

آغاز قرآن‌آموزی از کلاس‌های مسجد محله

خورشیدی بیان کرد: در واقع من در خانه‌ای قرآنی به دنیا آمدم و بزرگ شدم تا اینکه هشت ساله که بودم یک روز برادرم آمد و پرسید آیا دوست داری قرآن‌ یاد بگیری؟ من هم خیلی خوشحال اعلام آمادگی کردم و با راهنمایی برادرم به مسجد محله‌مان در منطقه کلویر انزلی رفتم که کلاس‌های آموزش قرآن داشت و همین آغاز فعالیت‌های قرآنی من بود.

این فعال قرآنی با اشاره به تجربه شرکت در مسابقات مختلف، گفت: مقام اول مسابقات سازمان تبلیغات کشور در کرمان (سال ۸۵)،  مقام اول مسابقات دعاخوانی (سال۹۲)، رتبه اول مسابقات ابتهال (سال ۹٠)، برگزیده مسابقات گروهی تواشیح (سال ۹٠)، مقام اول در مسابقات کشوری بسیج (سال ۸۱)،  شرکت در مسابقات ملی جوانان (سال ۸۹) و اعزام به ترکیه در مسابقات قرآنی از جمله این مسابقات و رتب‌هایی است که کسب کردم.

نفر پنجم مسابقات ترتیل چهل و پنجمین دوره مسابقات اوقاف افزود: از ابتدای فعالیتم در قرآن‌آموزی همواره وقتی در مسابقات شرکت می‌کنم هدفم محک زدن آموخته‌هایم است و کسب رتبه هرچند مهم بوده ولی در اولویت بعدی قرار دارد.

وی افزود: قرآن آموزانی که در مسابقات رتبه دلخواه خود را کسب نمی‌کنند مبادا از ادامه راه دلسرد شوند بلکه به امید بالا بردن دانش و مهارت قرآنی در مسابقات بعدی شرکت کنند و قطعا به نتیجه دلخواه خواهند رسید. من در اولین مسابقه‌ای که شرکت کردم نتوانستم رتبه دلخواهم‌ را کسب کنم ولی با پشتکار بیشتر، مسیر قرآن‌آموزی را دنبال کردم و خوشبختانه طی دوره دانش‌آموزی در مسابقات قرآن همیشه نفر اول بودم.

اهمیت اخلاق نیک مربیان در ایجاد علاقه قرآن آموزان

خورشیدی با اشاره به فعالیت در حوزه داوری مسابقات قرآن، گفت: داوری مسابقات کشوری اوقاف، مسابقات قرآنی فرهنگیان کشور، مسابقات قرآنی دانشگاه‌های آزاد کشور و همچنین داوری در مسابقات ملی دانشجویان از جمله این داوری‌ها هستند.

این بانوی قرآنی در خصوص مهمترین انگیزه‌ای که از فراگیری قرآن و ادامه این راه دارد، گفت: مهمترین انگیزه‌ای که از فراگیری قرآن و ادامه مسیر آموختن آیات نورانی وحی داشتم این بود که می‌خواستم در خدمت قرآن باشم و آن را آموزش و نشر دهم که به حمدالله و با کمک الهی این اتفاق افتاد و در حال حاضر به عنوان معلم قرآن از سراسر کشور در خدمت قرآن‌آموزان هستم و به صورت کلاس‌های مجازی دانش خود را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهم.

وی با مهم برشمردن نقش اخلاق نیک مربیان قرآنی برای ایجاد علاقه در قرآن‌آموزان گفت: اولین چیزی که معلم قرآن باید خود را به آن ملزم کند داشتن اخلاق خوب با شاگردانش است، هر چقدر هم زیبا تلاوت و تدریس کنیم اگر اخلاق خوبی نداشته باشیم قطعا تأثیرگذار نخواهد بود.

خورشیدی افزود: همانطور که خدای متعال در قرآن کریم مهمترین ویژگی پیامبر اسلام را الگو در اخلاق نیکو عنوان کرده، باید از این سیره و منش پیامبر اکرم(ص) الگو بگیریم و خود را به اخلاق و منش نیک آراسته کنیم، قطعا همین تعامل و ارتباط نیک با شاگردان باعث تشویق و ترغیب آنها برای ادامه مسیر آموزش می‌شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌هایی که دارم علیرغم قول‌هایی که برای جذب و استخدام نخبگان قرآنی در آموزش و پرورش داده شده بود ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده که امیدوارم مسئولین امر، نگاه ویژه‌تری در این حوزه داشته باشند.

تأثیر رفتار و منش قرآنی والدین بر فرزندان

وی با بیان اینکه مادر دو فرزند هستم محمدمهدی ۱۵ ساله و فاطمه ۱۰ ساله، تصریح کرد: رسیدگی به امور منزل و فرزندداری نه تنها باعث نشده که از امور قرآنی غافل شوم بلکه زمینه آشنایی فرزندانم را هم با آیات نورانی وحی فراهم کرده زیرا با تماشای اینکه من اوقاتی از شبانه روز به قرآن اختصاص می‌دهم باعث شده آنها نیز به قرآن علاقمند شوند و به حمدالله هر دو فرزندم قاری قرآن هستند.

خورشیدی تأکید کرد: والدین با رفتار و منش قرآنی می‌توانند زمینه آشنایی فرزندان خود را با آیات نورانی وحی فراهم کنند زیرا فرزندان از رفتار والدین الگو می‌گیرند نه آنچه که به زبان آورده می‌آورند و با اجبار به آنها دیکته می‌شود.

این بانو که در مسابقات اوقاف کشوری در سال ۸۶ به عنوان قاری معنامحور انتخاب شده، گفت: معنامحور یعنی کسی که قرآن را از روی معنا می‌فهمد و الحان را روی آن پیاده می‌کند. در واقع ما که عرب زبان نیستیم وقتی می‌خواهیم به یک آیه مراجعه کنیم حتما باید به معنای آن نیز توجه کنیم تا ببینیم خداوند متعال در احکام خود چه دستوراتی داده و چه عاقبتی برای افراد نیکوکار و بدکار در قرآن به تصویر کشیده است تا بتوانیم با درک معنی، آنها را سرلوحه و سرمشق خودمان در زندگی فردی و اجتماعی قرار دهیم و در واقع این هدف اصلی از توجه به قرآن است.

انتهای پیام
captcha