راهبردهای جامعه قرآنی در سیاستگذاری و تعمیق فرهنگ قرآنی
کد خبر: 4117137
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
در میثاق‌نامه جامعه قرآنی بیان شد

راهبردهای جامعه قرآنی در سیاستگذاری و تعمیق فرهنگ قرآنی

در بخشی از میثاق‌نامه جامعه قرآنی کشور در مراسم ادای احترام و نثار گل به حرم مطهر امام راحل آمده است؛ راهبرد‌هایی که برای تعمیق و گسترش قرآن وجود دارد، عبارت‌اند از: گفتمان‌سازی، الگوسازی، فرهنگ‌سازی جمعی، عینیت‌بخشی علمی به قرآن و فضاسازی قرآنی. ما در مقابل قرآن مسئول هستیم و وظایفی در برابر آن داریم، این وظایف بر عهده بخش‌های مختلف جامعه مانند مردم، علمای دینی، دولت اسلامی و صداوسیماست.

تجدیدمیثاق جامعه قرآنی با امامبه گزارش خبرنگار ایکنا، میثاق‌نامه جامعه قرآنی کشور با حضور جمعی از اعضای آن در مراسم تجدید بیعت با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز چهارشنبه پنجم بهمن‌ماه در حرم مطهر امام خمینی(ره) از سوی محمدرضا صلحجو، پیشکسوت قرآنی قرائت شد. متن این میثاق‌نامه بدین شرح است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَی عَذَابٍ شَدِيدٍ؛ بگو: تنها شما را به يك چيز اندرز می‌دهم و آن اينكه دو نفر دو نفر، يا يكنفر يكنفر برای خدا قيام كنيد، سپس فكر خود را به كار گيريد، اين دوست و همنشين شما (محمد) هيچگونه جنون ندارد، او فقط بيم‌دهنده شما در برابر عذاب شديد الهی است.(سبأ / 46)

سپاس بر خدایی که نور است و درود بر محمد(ص) پیام‌آور نور و امامان معصوم که در تیره‌ترین ادوار تاریخ بشریت، مشعل هدایت و روشنایی را برافروختند؛ و سلام بر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، سلسله‌جنبان عاشورائیان عصر خویش که با عصای موسائی‌اش سینه نیل وحشت را شکافت و امت خویش را به ساحل نجات رهنمون شد. او که سخنانش عطر وحی را به همراه داشت، کلام قدسی‌اش زمزمه از عشق را در کویر تشنه‌کامی‌ها جاری ساخت و با دم عیسایی‌اش در کالبد بی‌جان مردم روزگار ما روحی تازه دمید و در نیستان خشک وجودمان شوری جاودانه برانگیخت؛ و هزاران سلام بر عشاق راه دوست، شهیدان، آنانکه بی‌هیچ کلامی فصیح‌ترین شعر روزگارند. مردانی مرد که از شریعه جوانمردی بازمی‌گردند تا برای همیشه تاریخ، عشق را سیراب کنند. پیروان خمینی کبیر که الگوی بی‌بدیل برای آحاد ملت ایران بوده‌اند و، اما برای ما جامعه قرآنی کشور ...

امام خمینی(ره) قرآن را از چنان ظرفیت و جامعیتی برخوردار می‌داند که می‌تواند تأمین‌کننده جامع نیاز‌های مادی و معنوی بشریت در مسیر تدارک زندگی سعادتمندانه در همه زمان‌ها و مکان‌ها باشد. از دیگر سو، قرآن در دیدگاه امام خمینی(ره) صرفاً کتاب اخلاق و تربیت و معرفت فردی نیست، بلکه ایشان قرآن را در بردارنده آموزه‌های اجتماعی و سیاسی در امور مدیریت و حاکمیت جامعه بر مبنای استقلال، آزادی، استکبارستیزی و ظلم‌ناپذیری می‌داند. از همین روی در باور ایشان، قیام‌های اسلامی در طول تاریخ از جمله قیام عاشورا، برای تجدید حیات قرآن بوده که ملت شریف ایران نیز با تأسی از آن نهضت اسلامی خویش را برای حاکمیت قرآن و تشکیل حکومت قرآنی برپا نموده است و با اتکا و اعتصام به قرآن و استمداد از رمز قرآنی شهادت‌طلبی، پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت طاغوت را فراهم آورده است که می‌تواند به‌عنوان سرمشقی مطمئن و جاودانه برای سایر ملل مستضعف اسلامی معرفی گردد.
راهبردهای جامعه قرآنی در سیاستگذاری و تعمیق فرهنگ قرآنی
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز در تحلیل فعالیت‌ها و بررسی روند کنشگران میدانی حوزه قرآنی نقاط مثبت و منفی فراوانی را تذکر داده‌‎اند. با توجه به بیانات ایشان شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدید‌های اصلی منجر به تجزیه و تحلیل مبتنی بر واقعیت، چشم‌انداز‌های تازه و ایده‌های جدید می‌شود.

بدیهی است توجه ویژه به این چهار تحلیل می‌تواند ما را در سیاستگذاری و راهبردنگاری قرآنی بسیار یاری رساند. راهبرد‌هایی که برای تعمیق و گسترش قرآن وجود دارد، عبارت اند از: گفتمان‌سازی، الگوسازی، فرهنگ‌سازی جمعی، عینیت بخشی علمی به قرآن و فضاسازی قرآنی. ما در مقابل قرآن مسئول هستیم و وظایفی در برابر آن داریم، این وظایف بر عهده بخش‌های مختلف جامعه مانند مردم، علمای دینی، دولت اسلامی و صداوسیما هستند.

ما جامعه قرآنی کشور، طی چند بند لازم و ضروری در آستانه چهل و چهارمین طلوع فجر اتقلاب اسلامی، با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (قدس الله سره و اعلی الله مقامه) میثاقی نو می‌بندیم و همچنین در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و با عزمی راسخ‌تر و گام‌هایی هرچه استوارتر با رهرو آن پیر فرزانه، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در فتح قله این ودیعه الهی تجدید بیعت می‌نماییم.
بند‌های میثاق‌نامه جامعه قرآنی کشور با آرمان‌های امامین انقلاب به این شرح است:
اول:
به اسلام‌ستیز‌ها و سردستگان کفر هشدار می‌دهیم که بی‌معرفتی شما نسبت به معارف بلند کتاب کامل‌ترین دین خداوند، شریعت محمدی. صلوات الله علیه و آله. برایتان عواقب سختی خواهد داشت؛ و در قبال جسارتی که به محضر مبارک و قدسی کلام خدا از خود نشان دادید، پاسخ دندان‌شکنی خواهید گرفت که اصلی‌ترین و اثرگذارترین آن تحکیم عقاید و ترویج معانی و مبانی این کتاب حکیم است. حقا که راست گفت خداوند بلندمرتبه: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ
دوم:
لازم است به آن دسته از روشنفکرنما‌های معاند که اخیرا به واسطه ابزار قرار دادن موقعیت زن ایرانی در جمهوری اسلامی ایران، به دنبال ایجاد و تشدید بحران اوضاع اجتماعی و سیاسی کشور عزیزمان بودند، یادآور شویم که مکر‌های مکرر شما بر بانوان و دختران ایران اسلامی عیان گشته است و در میهن اسلامی ما کارگر نخواهد افتاد چنانچه آیه شریفه اشاره دارد:
سوم:
ما نمایندگانی از جامعه قرآنی کشور با اهتمام به جهاد تبیین، مقام والا و جایگاه بالای زن به عنوان ارزشی بی‌جایگزین را از طریق نشر عقاید و باور‌های دینی ذیل سایه‌سار قرآن کریم به جامعه جهانی علنی نموده و اعلام می‌نماییم که بانوان و دختران مقتدر در جمهوری اسلامی ایران به خوبی می‌دانند و اعتقاد دارند که ملاک دستیابی به حیات طیبه اموری مانند تفاوت در جنسیت یا نژاد و رتبه اجتماعی نیست، بلکه تنها ملاک راستین، ایمان و عمل صالح است.

این آیه در حقیقت به کسانی که برای زن مقامی پایین‌تر از مقام انسانی مرد قائل بودند، ثابت می‌کند که اسلام دینی مردمحور نیست. بلکه اگر در مسیر صحیح الهی قدم بردارند هر دو به طور یکسان از حیات طیبه برخوردار خواهند شد و از اجر مساوی در پیشگاه الهی بهره‌مند خواهند شد: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ؛ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»
چهارم:
ما به عنوان جامعه قرآنی کشور، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به عنوان یک نخبه قرآنی که در دوران حیات خود در این دنیا با ارائه طرح‌های گوناگون و جذاب قرآنی به جذب افراد به ویژه جوانان می‌پرداخت و همچنین در دوران حیات اخروی خود در جنت خداوند و در جوار سیدالشهدا علیه السلام به حیات جاوید متنعم است، تقدیر و تقدیس نموده و حمایت خود را از مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مرهون تلاش فرماندهان بزرگ و عظیم‌الشأنی همچون ایشان است، اعلام می‌داریم. همچنین جسارت دشمنان هتاک به جایگاه رفیع سپاه جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کنیم؛ و راست گفت خداوند بلندمرتبه و حکیم: وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ؛ امید آن داریم تا فعالیت‌های قرآنی ما به مدد حضرت حجت، پربرکت‌تر از همیشه، مرضیّ رضای خداوند متعال، دعای خیر امامین انقلاب و عنایت شهدای معظم قرار گیرد. ان شاالله.

کمیته قرآن و نهج‌البلاغه ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی»

انتهای پیام
captcha