توهین به مقدسات اسلامی در بیگانه‌ستیزی ریشه دارد
کد خبر: 4117909
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد

توهین به مقدسات اسلامی در بیگانه‌ستیزی ریشه دارد

اساتید الهیات از آفریقای جنوبی معتقدند که اقدامات اخیر در مورد هتک حرمت قرآن و مقدسات اسلامی برخلاف آموزه‌های اجتماعی است و این اقدامات در بیگانه‌ستیزی، نفرت و عدم تحمل دیگران ریشه دارد. در مقابل باید علیه این افراد متحد شد و دین می‌تواند به ما در تحقق این انسجام در اجتماع کمک کند.

کارشناسان دینی از آفریقای جنوبی

به گزارش ایکنا، در روزهای اخیر مسئله توهین به مقدسات اسلامی در سوئد باعث شده که بار دیگر موضوعاتی مانند آزادی بیان، بیگانه‌هراسی و اسلام‌هراسی در رسانه‌های جهان مطرح شود.

پروفسور رانتوآ لتسوسا(Rantoa Letsosa)، استاد الهیات دانشگاه فری استیت آفریقای جنوبی  (University of the Free State) در گفت‌وگویی که با ایکنا در حاشیه دومین گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ایران و آفریقای جنوبی انجام داد، در پاسخ به سؤالی در مورد اقدامات ضد اسلامی اخیر در اروپا از جمله سوزاندن قرآن گفت که همه افراد باید رفتار درستی در قبال دیگران داشته باشند. در واقع باید گفت اقدامات منفی علیه افراد دیگر نباید ترویج شود.

استاد دانشگاه فری استیت آفریقای جنوبی ریشه اسلام‌هراسی در اروپا را بیگانه‌هراسی دانست و گفت: بیگانه‌هراسی در اروپا نوعی رفتار برنامه‌ریزی شده بوده و هدف آن ترساندن مردم از خارجی‌ها بوده که کاملاً غیر قابل قبول است.

وی ادامه داد: در آفریقای جنوبی هم مشکلات مشابه در مورد بیگانه‌هراسی وجود داشته است. با این همه با این رفتارها مقابله می‌شود و ما معتقدیم که کرامت افراد باید حفظ و با احترام با آنها برخورد کرد.

استاد دانشگاه فری استیت آفریقای جنوبی در مورد نقش گفت‌وگوهای بین ادیانی در کاهش این مسائل گفت: این امر واقعاً رخ نمی‌دهد. زیرا در واقع ما افرادی با دیدگاه‌های متفاوت و ادیانی متفاوت هستیم و باید تلاش کنیم با گفت‌وگو سوءتفاهمات و سوءبرداشت‌ها را برطرف کنیم. اما فلسفه من این است که باید در کنار هم و با دوست داشتن یکدیگر و احترام متقابل زندگی کنیم.

پروفسور رانتوآ لتسوسا(Rantoa Letsosa)، استاد دانشگاه فری استیت آفریقای جنوبی

لتسوسا در پایان روابط بین ادیان مختلف در آفریقای جنوبی را توأم با تکثرگرایی دانست و گفت: من نمی‌خواهم بگویم که در آفریقای جنوبی مشکلات دینی وجود ندارد اما این کشور تکثرگرا و همه ادیان مورد احترام هستند و ادیان فضای فعالیت دارند.

ریشه مشترکی بین بیگانه‌هراسی و اسلام‌هراسی وجود دارد

لراتو موکوئنا (Lerato Mokoena)، استاد دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه پروتوریا نیز در گفت‌وگویی که با ایکنا داشت در پاسخ به سؤالی در مورد قرآن‌سوزی در اروپا، آن را اقدامی وحشتناک توصیف کرد و گفت: ‌این هتاکی باید محکوم شود.

موکوئنا تصریح کرد: این هتک حرمت‌ها در نفرت و عدم تحمل‌پذیری دیگران ریشه دارد. در مقابل باید علیه این افراد متحد شد و دین می‌تواند به ما در تحقق این انسجام در اجتماع کمک کند.

وی افزود: البته بیگانه‌هراسی با اسلام‌هراسی متفاوت است اما در بسیاری از مواقع با یکدیگر ترکیب شده و از یکدیگر الگو می‌گیرند. با این همه هر دو این‌ها علیه انسانیت هستند و باید با آنها مقابله کرد.

از چپ: دکتر لراتو موکوئنا (Lerato Mokoena) استاد دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه پروتوریا

استاد دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه پروتوریا نقش گفت‌وگوهای بین ادیانی را در مقابله با این نوع اقدامات ضد دینی بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: این گفت‌وگوهای بین دینی باعث انسجام هرچه بیشتر در جامعه می‌شود و به همه یاد می‌دهد که یکدیگر را دوست داشته باشند.

موکوئنا در پایان این گفت‌وگو درباره روابط پیروان ادیان مختلف با یکدیگر در آفریقای جنوبی گفت: ما در آفریقای جنوبی نسبت به دیگران بردبار هستیم زیرا به‌طور تاریخی آفریقای جنوبی،‌ جامعه‌ای تکثرگرا است، به همین دلیل مشکلات چندانی از جهت عدم تحمل‌پذیری دینی در این کشور وجود ندارد.

آتش‌زدن قرآن خلاف تلاش‌ها برای درک ادیان دیگر است

پروفسور منیراج سوگداوان (Maniraj Sukdaven)، استاد دانشکده الهیات دانشگاه پرتوریا دیگر مهمان این نشست در گفت‌وگویی که با ایکنا داشت، در پاسخ به سؤالی در مورد اتفاقات ضد اسلامی اخیر در اروپا و موضوع قرآن‌سوزی در سوئد با اشاره به بحث‌های مرتبط با آزادی بیان گفت: دو بحث در مورد این اتفاقات وجود دارد؛ از یک طرف بیشتر مردم به آزادی بیان و عقیده اعتقاد دارند و از این نظر توهین به دین و مقدسات در برخی از کشورها به بهانه آزادی بیان صورت می‌گیرد. از طرف دیگر در برخی از کشورها هتک حرمت قرآن و حتی انجیل کاری ناپسند بوده و محکوم می‌شود.

سوگداوان، کشیش پروتستان ادامه داد: همه اینها به این بستگی دارد که مردم به این کار چطور نگاه کنند. در دیدگاه یک مسیحی ممکن است آتش زدن انجیل به خودی خود مشکلی نداشته باشد زیرا انجیل، خدا نیست و خدا بزرگتر از آن است. اما در دیدگاه اسلام، قرآن، کتابی مقدس است. برای همین این سؤال مطرح است که اگر می‌خواهید با پیروان یک دین دیگر صحبت و آنها را درک کنید چرا باید کتاب مقدسشان را آتش بزنید؟ شخصاً فکر می‌کنم که این اقدام موهن واقعاً کاری اشتباه و غلط است.

وی در مورد نقش گفت‌وگوهای بین ادیانی در کاهش این مسائل گفت: فکر می‌کنم گفت‌وگوهای بین ادیانی متعددی رخ می‌دهد ولی در عمل کارکرد ندارند و هیچگاه هم نداشته است.

استاد دانشکده الهیات دانشگاه پرتوریا درباره جایگاه گفت‌وگو با سایر ادیان در آئین هندوئیسم هم گفت: دیدگاه هندوئیسم به گفت‌وگو با پیروان سایر ادیان بسیار باز است. همینطور در رابطه با انطباق با سایر ادیان و صحبت در مورد عشق و اتحاد. برای همین به نظر می‌رسد که هندوئیسم با سایر ادیان مشکلی ندارد و اسلام را به‌راحتی پذیرفته است. یا در مورد مسیحیت، هندوئیسم، مسیح(ع) (Christ) را به عنوان چیزی شبیه به کریشنا (خدای هندوئیسم) می‌بیند. به همین دلیل هندوئیسم ادیان دیگر را قبول دارد.

پروفسور منیراج سوگداوان (Maniraj Sukdaven)، استاد دانشکده الهیات دانشگاه پرتوریا

وی در مورد هندوئیسم افراطی در هند گفت: باید به این موضوع توجه کرد که گفت‌وگوی بین ادیانی عمل‌گرایانه نیست. این گفت‌وگوها در مورد افراد افراطی و خشونت آنها پاسخ نمی‌دهد زیرا هدف از گفت‌و‌گوهای بین ادیانی باید هماهنگی و صلح باشد.

استاد دانشکده الهیات دانشگاه پرتوریا تصریح کرد: در واقع گفت‌وگوی بین ادیانی به معنای گفت‌وگو در مورد چیزی است که همه به آن اعتقاد داشته و این باشد که چطور در جامعه همکاری داشته باشیم. اما هنگامی که پای عناصر افراطی در میان باشد، باید روش را تغییر داد. وقتی که عناصر افراطی در گفت‌وگوهای بین ادیانی اسلام و هندوئیسم قرار داشته باشند این عناصر مورد توجه قرار گرفته و فرصتی برای ظهور پیدا می‌کنند که کاملاً اشتباه است.

سوگداوان در پایان درباره روابط بین پیروان ادیان مختلف در آفریقای جنوبی گفت: روابط بین ادیان و پیروان آنها بسیار خوب است و همانطور که معروف است، این کشور به کشور رنگین کمان (به معنای نژادهای مختلف و ادیان مختلف) معروف است. در آفریقای جنوبی ما به خوبی یکدیگر را درک کرده و گفت‌وگوهای بین ادیانی داریم. در پارلمان کشور نیز بخشی به همین منظور وجود دارد و در دانشگاه فری استیت هم انجمنی برای برقراری گفت‌وگوهای بین ادیانی ترتیب داده‌ام و پیروان ادیان مختلف برای فهمیدن، درک کردن و آشنایی با سایر ادیان حضور دارند.

گفت‌وگوها از: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha