مرحله نهایی و کشوری دوازدهمین دوره مسابقات قرآن حوزه‌های علمیه آغاز شد
کد خبر: 4118449
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴

مرحله نهایی و کشوری دوازدهمین دوره مسابقات قرآن حوزه‌های علمیه آغاز شد

آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه و یادواره حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، شامگاه دوشنبه در سالن همایش‌های مدرسه معصومیه قم برگزار شد.

مرحله نهایی و کشوری دوازدهمین دوره مسابقات قرآن کریم حوزه‌های علمیه آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام حسن آل عامر، دبیر دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه، شامگاه 10 بهمن‌ماه در آیین افتتاحیه دوازدهمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه و یادواره حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور اظهار کرد: امروز شاهد آغاز به کار مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه هستیم که تا دوازدهم بهمن‌ماه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ با حضور نفرات برتر ادامه می‌یابد.

وی افزود: از نفرات برتر رشته‌های مرحله معارفی در مراسم اختتامیه که 12 بهمن ماه برگزار می‌شود، با حضور مدیران و مسئولان حوزه‌های علمیه تقدیر به عمل خواهد آمد.

آل عامر ادامه داد: در این دوره از مسابقات ۵۰ نفر به مسابقات کشوری راه پیدا کرده‌اند که طی این سه روز در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و دعاخوانی به رقابت خواهند پرداخت.

تمام هویت دینی، تاریخی، ایمانی و تمدنی ما به قرآن برمی‌گردد

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در سخنانی با بیان اینکه حوزه علمیه متکفل امر قرآن کریم در جامعه است و موظف است پرچمدار اعتلای این کتاب در جامعه جهانی باشد، گفت: قرآن کریم مهم‌ترین و محکم‌ترین سند آیین و مکتب ما است و در واقع همه هویت دینی، تاریخی، ایمانی و تمدنی ما به این کتاب باز می‌گردد.

محمد عالم‌زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه

استاد سطوح عالی حوزه‌‎های علمیه با بیان اینکه نسبت ما با قرآن کریم نباید مانند نسبتمان با سایر کتاب‌ها باشد، تصریح کرد: حوزه‌ علمیه متکفل امر قرآن کریم در جامعه بوده و موظف است، پرچمدار اعتلای این کتاب آسمانی در جامعه جهانی باشد.

وی بیان کرد: قرآن کریم مهم‌ترین و محکم‌ترین سند آیین و مکتب ما است و در واقع همه هویت دینی، تاریخی، ایمانی و تمدنی ما به این کتاب باز می‌گردد. چرا که قرآن کریم خلاصه پیام همه انبیای الهی است و حوزه‌ علمیه باید پرچمدار اعتلای این کتاب در سراسر جهان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری گفت: هیچ نهاد و سازمان دیگری این ظرفیت و صلاحیت را ندارد که این مسئولیت بزرگ را بر دوش بگیرد و اگر نهاد‌های دیگر هم در مسیر خدمت به قرآن کریم کار‌هایی را انجام داده‌اند، کم و بیش از ظرفیت‌های حوزوی استفاده کرده‌اند.

وی تصریح کرد: حوزه‌ علمیه در همه امور مربوط به قرآن پیشگام و پیشرو است و پرورش‌یافته‌های حوزه‌ علمیه، امروز در سراسر کشور جریان‌های قرآنی را در شئون مختلف به دست دارند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌ علمیه تأکید کرد: تمامی این برنامه‌ها و آیین‌ها برای این است که ارتباط انفسی ما با قرآن برقرار شود، قرآن بر دل‌های ما بتابد و جان‌های ما را قرآنی کند، لذا ما باید در حوزه‌های علمیه به این موضوع فکر کنیم که قرآنی شدن علوم انسانی، جوامع انسانی و حوزه‌های علمیه چگونه می‌تواند باشد؛ همراه داشتن، تلاوت کردن، حفظ کردن و تدبر در قرآن لازم است، ولی تمام این‌ها مقدمه‌ای است که یک اتفاق واقعی بیفتد.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: آموزش، تهذیب، پژوهش و تبلیغ در حوزه‌های علمیه باید قرآنی باشد و قرآن کریم باید بر تمامی شئون حیات بشر، جوامع بشری و شئون حوزه‌های علمیه جاری باشد.

وی، ضمن گرامیداشت یاد و نام حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی‌پور، استاد و معلم قرآن کریم گفت: مرحوم شهیدی‌پور در حوزه علوم و فنون قرائات بی‌بدیل بودند و کسی را نداشتیم در عرصه‌های مختلف علوم و فنون قرائات مثل تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن، تاریخ قرائت، شناخت قاریان، داوری قرائات، آشنایی با مصحف‌های قرآن کریم و حیطه‌های مختلفی که مربوط به قراء عشره و قراء سبعه می‌شود، مسلط باشد.

وی با بیان اینکه کمتر کسی بود بر همه عرصه‌ها و مباحث قرآنی تسلط داشته باشد، افزود: نه تنها اطلاعاتشان کاملاً به روز بود، از گذشتگان و سلف شیعه و اهل سنت اطلاع داشتند، بنابراین می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های استاد شهیدی‌پور، جامعیت علمی ایشان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری با اشاره به اینکه مرحوم شهیدی‌پور بسیار خوش برخورد بودند و با دیگران به‌ویژه شاگردان خودشان احساس همدردی می‌کردند، یادآور شد: استاد شهیدی‌پور بسیار مقید بودند که طلاب حاضر در کلاس درس همه حتماً قرآن را بخوانند و به صورت عملی در کلاس تلاوت شاگردان را بشنوند.

یادآور می‌شو، مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه از امروز در قم آغاز شده و تا روز چهارشنبه ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha