جای خالی کارگاه‌های توجیهی ویژه شرکت‌کنندگان بخش معارفی مسابقات قرآن
کد خبر: 4118673
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵

جای خالی کارگاه‌های توجیهی ویژه شرکت‌کنندگان بخش معارفی مسابقات قرآن

متسابق چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف گفت: در بخش معارفی این دوره از مسابقات، شرکت‌کنندگان به‌ویژه در رشته نهج‌البلاغه به‌طور کامل از چگونگی اجرای روی صحنه آگاهی لازم را نداشتند و در این زمینه اطلاع‌رسانی از سوی ستاد متولی این دوره از مسابقات ضعیف بود و لازم است برای دوره‌های بعدی کارگاه توجیهی ویژه متسابقان هر رشته از مسابقات برگزار شود.

مسابقات قرآن اوقافبه گزارش ایکنا از قم، چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با حضور ۷۴ شرکت‌کننده، روز گذشته، 11 بهمن‌ماه با انتخاب افراد برتر به کار خود در قم پایان داد.

در بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مجموعا ۲۰ هزار و ۱۰۸ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که شامل ۱۲۱۴۵ نفر در رشته تفسیر عمومی قرآن کریم، ۵۵۲۲ نفر در رشته ترجمه نهج‌البلاغه و ۲۴۴۱ نفر در رشته ترجمه صحیفه سجادیه بوده است.

بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن در سه مرحله استانی، مقدماتی کشوری و نهایی کشوری برگزار شد. مرحله استانی این رویداد با حضور بیش از 20 هزار نفر به‌صورت آنلاین برگزار و از بین آنها ۲۳۶ نفر به مرحله مقدماتی کشوری راه‌ یافته و پس از برگزاری آزمون آنلاین شفاهی، ۷۴ نفر به مرحله نهایی کشوری راه پیدا کردند.

مرحله نهایی بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که آخرین بخش از بخش‌های سه‌گانه این مسابقات بود با آیین افتتاحیه آن با پیام مرجع عالیقدر آ‌یت‌الله جوادی آملی و با سخنرانی نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآنی شنبه، هشتم بهمن‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۱ در مجمع امامزاده سیدعلی(ع) برگزار شد. سپس در روز نهم بهمن‌ماه مسابقات در بخش بانوان در تمامی رشته‌ها از ساعت ۸ تا ۱۲ دنبال شد و در بخش آقایان نیز از ساعت ۸ تا ۱۲ روز ۱۱ بهمن‌ماه شاهد رقابت شرکت‌کنندگان بودیم و آزمون کتبی نیز در دو بخش آقایان و بانوان، روز هشتم بهمن‌ماه از ساعت ۱۵ برگزار‌ شد.

بخش معارفی مسابقات قرآن کریم در نهایت روز ۱۱ بهمن‌ماه از ساعت 9 تا 11 با حضور متسابقان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری و بدون سخنران ویژه به کار خود پایان داد.

در این مسابقات خبرنگار ایکنا از قم به سراغ چند تن از متسابقان رفته تا از چگونگی روند مسابقه سخن بگویند که در ادامه از نظر می‌گذرد:

میزبانی خوب اوقاف قم از متسابقان بخش معارفی مسابقات قرآن

هناء دشتی، نفر دوم برگزیده در رشته صحیفه سجادیه چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از استان ایلام بیان کرد: امسال با توجه به اینکه بخش معارفی مسابقات قرآن کریم به میزبانی استان قم برگزار شد، از سطح کیفی و کمی بالایی برخوردار بود.

وی ادامه داد: میزبانی و میهمان‌نوازی استان قم در بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم در سطح عالی برگزار شد، همچنین اطلاع‌رسانی تمام مراحل بخش معارف مسابقات از سمت سازمان اوقاف و امور خیریه بسیار خوب، قوی و دقیق بوده و امیدواریم همه آحاد بشریت با این کلام الهی انس بیشتری بگیرند.

دشتی ضمن انتقاد از طراحی سؤالات بخش معارفی اظهار کرد: سؤالات طراحی شده برای بسیاری از شرکت‌کنندگان این رشته از منبع اصلی اعلام شده به آنان نبود و این مسئله برای سطح کشوری مسابقات قرآن کریم غیرقابل اغماض است و باید سؤالات با دقت‌نظر بیشتر و کارشناسی‌تر طراحی شود.

وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه باید در سطح کیفی و کمی بالاتر برگزار شود، بیان کرد: مسابقات سراسری قرآن کریم نباید تنها معطوف به یک مسابقه و جشنواره باشد و متولیان امر باید در راستای مشارکت حداکثری آحاد جامعه و درگیر شدن آنان با مسابقات قرآنی طرح و برنامه‌هایی را در دستور کار قرار بدهند.

دشتی با اشاره به ضرورت عمومی‌سازی مسابقات قرآن کریم تصریح کرد: زمانی می‌توان گفت سطح مسابقات سراسری قرآن کریم حقیقتا ارتقا پیدا کرده است که درصد بیشتری از مردم با مسابقات قرآنی درگیر شوند و مفاهیم این مسابقات در زندگی مردم قرار بگیرد، اما هنوز ساز و کار مشخصی برای رسیدن به این امر در ستاد برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف طراحی نشده است.

وی افزود: اگر بخواهیم که عموم مردم با این معارف آشنا شوند بهتر است در مساجد و حوزه‌های علمیه فعالیت‌های قرآنی بیشتر و عمیق‌تر شود. همچنین برگزاری کلاس‌های عمومی آموزشی برای سنین نوجوانی به بالا در امر ترویج قرآن بسیار مؤثر است که در این زمینه نیز حوزه‌های علمیه می‌توانند کمک کنند.

برگزیده رشته صحیفه سجادیه چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: به میزان جوایز قرآنی نیز توجه بیشتری شود تا انگیزه بالاتری برای شرکت در مسابقات فراهم آید.

نظم حداکثری مکان برگزاری بخش معارفی مسابقات

طیبه عزیزی، شرکت‌کننده بخش معارف صحیفه سجادیه از استان قم در گفت‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه امسال برای دومین بار در مسابقات قرآن اوقاف حضور پیدا کردم، اظهار کرد: مکان برگزاری بخش معارفی مسابقات در قم دارای فضای مناسب و نظم حداکثری بود که این امر باعث کاهش اضطراب متسابقان شد.

وی در راستای بهبود سطح مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش معارفی افزود: در بخش صحیفه سجادیه علاوه بر ترجمه آقای انصاریان بهتر است شرح اساتید دیگری را هم معرفی کنند تا در دوره‌های بعدی شاهد رشد کیفی سطح مسابقات سراسری قرآن باشیم.

عزیزی با ابراز رضایت از اطلاع‌رسانی مراحل مختلف مسابقات اوقاف گفت: پیگیری مسئولان مسابقات در مراحل مختلف، اطلاع‌رسانی و نیز برگزاری آزمون‌ها بسیار دقیق، مناسب و رضایت‌بخش بود.

رویداد مهم قرآنی استان بدون حضور پیشکسوتان به پایان رسید

مرضیه کوهستانی، شرکت‌کننده بخش معارف نهج‌البلاغه چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، سطح این دوره از مسابقات را متوسط ارزیابی کرد و ادامه داد: سطح بالای شرکت‌کنندگان این دوره و اجرای شفاهی آن‌ها در فضای سالن برگزاری مسابقه از نقاط قوت بخش معارفی این دوره از مسابقات بود.

وی افزود: در بخش معارفی این دوره از مسابقات، شرکت‌کنندگان به‌ویژه در رشته نهج‌البلاغه به‌طور کامل از چگونگی اجرای روی صحنه آگاهی لازم را نداشتند و در این زمینه اطلاع‌رسانی از سوی ستاد متولی این دوره از مسابقات ضعیف بود و لازم است برای دوره‌های بعدی کارگاه توجیهی ویژه متسابقان هر رشته از مسابقات برگزار شود.

مرحله نهایی بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی استان در حالی به کار خود پایان داد که چهره‌های شاخص و پیشکسوتان قرآنی قم در آن حضور نداشتند و جای خالی آنان در کرسی‌های داوری مسابقات و مراسم آغازین و پایانی این بخش از مسابقات احساس می‌شد.

انتهای پیام
captcha