حضور جهاد دانشگاهی اردبیل در هفدهمین نمایشگاه فرش دست‌بافت
کد خبر: 4118784
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

حضور جهاد دانشگاهی اردبیل در هفدهمین نمایشگاه فرش دست‌بافت

هفدهمین نمایشگاه فرش دست‌بافت در نمایشگاه بین‌المللی اردبیل با حضور تولیدکنندگان و بافندگان از پیشران‌های جهاد دانشگاهی استان گشایش یافت.

حضور جهاد دانشگاهی اردبیل در هفدهمین نمایشگاه فرش دست‌بافتبه گزارش ایکنا از اردبیل، هفدهمین نمایشگاه فرش دست‌بافت به‌مدت ۵ روز در محل دائمی‌ نمایشگاه بین‌المللی اردبیل گشایش یافته است که دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی جهاددانشگاهی استان اردبیل محصولات دست بافت پیشران‌های این طرح را در این نمایشگاه ارائه کرده است.

در این نمایشگاه بیش از 50 تخته فرش و بیش از 40 تابلو فرش از محصولات و دستبافته‌های هنرمندان و صنعت گران تحت پوشش پیشران های این طرح در ۱۷ غرفه همراه با تخفیف فروش به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه از دهم تا چهاردهم بهمن‌ماه سال‌جاری، از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان دایر است.

رونمایی از طرح فرش جامع شهرستان گرمی

همزمان با برگزاری آیین اختتامیه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل، از طرح فرش جامع شهرستان گرمی به عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند طرح در حوزه‌ شبکه‌سازی و حمایت از پیشران‌ها رونمایی شد.

این طرح که حاصل پژوهش و تحقیقات دبیرخانه طرح مشاغل خانگی در حوزه فرش است، توسط علی رشیدی، از پیشران‌ها به مرحله تدوین و اجرا رسیده و توسط یعقوب عبدی، به‌صورت یک نقشه فرش آماده برای پیاده‌سازی در دار قالی توسط قالیبافان طراحی شده است.

فرش نمادی از فرهنگ و هنر و صنعت یک منطقه بوده و باید قدردان صنعت گران و هنرمندان این صنعت بویژه در بخش قالیبافان باشیم، لذا این در حالی است که در این صنعت با مشکلاتی از جمله دستمزد پایین قالیبافان مواجه هستیم که بیشترین سود را در این بین دلالان استفاده می‌برند که بایستی این مشکلات به همت دست اندرکاران و هنرمندان و مسئولین مرتفع شود.

همزمان با اجرای جشن پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان گرمی که 16 بهمن‌ماه سال‌جاری برگزار خواهد شد، بافت این فرش توسط بافندگان زبده این شهرستان بر اساس نقشه طراحی شده آغاز می‌شود و هدف از طراحی این فرش انعکاس گوشه‌ای از استعدادهای طبیعی این شهرستان و همچنین ارائه بخشی از آیین، رسوم و فرهنگ عامه و ترکیبی از طرح‌های سنتی مردم در نقشه این فرش است.

در پایان این مراسم از دست اندرکاران دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی و دستگاه‌های اجرای دخیل در طرح یاد شده با اهدای لوح تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha