سرانه فضای آموزشی 32 شهرستان زیر متوسط کشوری است +‌ صوت
کد خبر: 4118963
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
علیرضا راشکی:

سرانه فضای آموزشی 32 شهرستان زیر متوسط کشوری است +‌ صوت

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی کشور بیان کرد: حدود 32 شهرستان داریم که سرانه فضای آموزشی آنها زیر سرانه متوسط کشوری یعنی پنج و دو دهم متر مربع است که این شهرستان‌ها عمدتاً در هشت استان کشور است.

علیرضا راشکی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی کشور در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با رشد خیرین و گروه‌های جهادی و مردمی در آب‌رسانی و تجهیز مدارس بیان کرد: ما از افراد و گروه‌هایی که به هر دلیلی به ناهنجاری‌های اجتماع فکر می‌کنند استقبال می‌کنیم؛ این افراد به هر شکلی فعالیت می‌کنند قابل تقدیر هستند.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که باید به این تکامل رسیده باشیم که کاری کنیم تا 10 یا 20 سال بعد مجبور نباشیم دوباره سازه‌های ساخته شده را تخریب کنیم و از نو بسازیم. بهتر این است که خیرین با نهادهای متولی مثل ما که تخصصمان مدرسه‌سازی است همکاری کنند تا مسیرهای مدرسه‌سازی به آنها آموزش داده شود.

کمبود سرانه فضای آموزشی 32 شهرستان

راشکی در رابطه با اولویت سازمان نوسازی مدارس کشور برای ساخت و احداث مدارس گفت: ما حدود 32 شهرستان داریم که سرانه فضای آموزشی آنها زیر سرانه متوسط کشوری یعنی پنج و دو دهم متر مربع است. این شهرستان‌ها عمدتاً در هشت استان است که می‌توان به استان‌های البرز، سیستان و بلوچستان، تهران و آذربایجان غربی اشاره کرد.

 معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی کشور افزود: نیروهای مردمی در کنار ما حضور پیدا کنند و ما با نظارتی که در کنار کار خواهیم داشت به فرایند کارهای آنها کمک می‌کنیم. زیرا ما در منطقه امکاناتی داریم که می‌توانیم در اختیار خیرین قرار دهیم و کارها را تسهیل کنیم.

راشکی تصریح کرد: در حال برگزاری مسابقاتی هستیم تا افرادی که طرح‌ها و نقشه‌هایی دارند که سازه‌هایی با بوم منطقه، کم‌ترین قیمت و با سرعت ساخته ‌می‌شود را ارسال کنند تا احصا شود و در اختیار خیرین قرار دهیم.

کمک‌های اندک از طریق سامانه آجر به آجر

وی با بیان اینکه همه مردم می‌توانند با مراجعه به سایت آجر به آجر، با کمک‌های اندک نیز به مدرسه‌سازی کمک کنند گفت: آخرین پویشی که در این سامانه قرار داشت طرح «صحن حرم تا مدرسه» بود که هزینه ساخت مدارس کودکان استثنایی جمع‌آوری شد. سامانه آجر به آجر فعال است. واریزی‌های این سامانه مشخص است و برای پروژه‌های نیمه تمام و احداث مدارس جدید استفاده می‌شود. همچنین در استان‌ها قرارگاه عدالت آموزشی و تربیتی در اداره کل‌های آموزش و پرورش شکل گرفته که در حوزه مدرسه‌سازی و کمک‌های مردمی فعال است و خیرین می‌توانند با مراجعه به این قرارگاه‌ها کمک‌های خود اعلام کنند.

وی افزود: ما دوست داریم همه با این فضا آشنا شوند و به دو دلیل به این مشکلاتی که در حوزه مدرسه، مدرسه‌سازی و دانش‌آموز  وجود دارد توجه کنیم؛ اول حس انسان دوستانه که در همه انسان‌ها وجود دارد و دوم این است که اگر ما به حل این مسائل توجه کنیم ریشه اکثر مشکلات فرهنگی، اجتماعی به علت عدم تربیت صحیح است و اگر مشکل فرهنگی از سوی معلم در مدرسه توجه شود به ریشه‌کن شدن بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی کمک می‌کند.

انتهای پیام
captcha