نشان قلم مقدس روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی رونمایی شد
کد خبر: 4119091
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
با حضور وزیر ارشاد؛

نشان قلم مقدس روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی رونمایی شد

آیین نکوداشت مرحوم رضا مقدسی و رونمایی از نشان قلم مقدس روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین نکوداشت مرحوم رضا مقدسی و رونمایی از نشان قلم مقدس روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی، امروز ۱۲ بهمن در سالن رودکی برگزار شد.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن گرامیداشت ماه رجب و دهه فجر بیان کرد: جای جایزه روزنامه‌نگاری تراز انقلاب اسلامی در کشور خالی بود. ما از همان ابتدای بنیان جریان روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاران امین و برجسته‌ای که خیرخواه جامعه بودند را داشتیم که نسبت به مسائل جامعه حساس و ناصح بودند. روزنامه مهم‌ترین وسیله در مقاطع مختلف کشور بوده است.

تحول بنیادین روزنامه‌نگاری در بعد از انقلاب

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در عرصه رسانه و روزنامه‌نگاری تحول بنیادینی ایجاد کرد. ما چند نسل مهم از روزنامه‌نگارانی را داریم که بعد از انقلاب اسلامی به جامعه معرفی شدند که آن‌ها منشأ خدمات بسیار زیادی بودند. روزنامه‌ها به نوعی جای گروه‌ها و احزاب سیاسی را در کشور پر کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حرفه روزنامه‌نگاری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور بسیار برجسته شد، ادامه داد: تعداد بسیار زیادی از روزنامه‌نگاران تربیت شدند و در عرصه رسانه‌ای کشور حضور پیدا کردند. مرحوم رضا مقدسی از رویش‌های نسل‌های بعدی جریان روزنامه‌نگاری در انقلاب اسلامی است که از دهه 70 فعالیت خود را آغاز ‌کرد.

اسماعیلی افزود: تعریفات و نکاتی که از ایشان بیان می‌شود، همه نشان‌دهنده این است که او روزنامه‌نگاری در تراز انقلاب اسلامی بوده است. تراز انقلاب اسلامی در حرفه روزنامه‌نگاری بسیار تراز قابلی است که هم اصول روزنامه‌نگاری و هم اصول اعتقادی جریان حاکمیت دین در عرصه‌ اجتماعی در آن رعایت می‌شود و دغدغه‌های اجتماعی و اسلامی با نگاه دینی و ایدئولوژیک دارد. آقای مقدسی توانسته بود همه این موضوعات را با هم جمع کند.

وی در پایان گفت: امیدوارم این اتفاقی که رخ داده و این نام‌گذاری به هنگامی که برای بزرگداشت این روزنامه‌نگار شهیر انقلاب اسلامی انجام گرفته، منشأ خیرات و برکات شود. دوستان ما در معاونت مطبوعاتی مشغول مدیریت حوزه وسیعی هستند و بخش عمده‌ای از تولید و توزیع خبر در حوزه مجازی است و امروز با پدیده‌های نوینی از رونامه‌نگاری مواجه هستیم که کار مدیریتی دشواری را می‌طلبد. معرفی چنین شخصیتی به عنوان یک نماد حتماً می‌تواند در حوزه روزنامه‌نگاری کشور جریان‌ساز باشد. امیدوارم با پردازش خوب و تدارک برنامه‌ خوب، این دست برنامه‌ها ادامه‌دار باشد.

چهارمین مراسم برای اهالی مطبوعات

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعات‌ و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه بیان کرد: امروز پنجمین سالگرد درگذشت آقای مقدسی است که بعد از یک دوره طولانی از پیش ما رفت و با رفتن خود، ذائقه روزنامه‌نگاران را تلخ کرد.

وی افزود: این چهارمین برنامه‌ای است که در امسال برپا کردیم. اولین برنامه در سالگرد کیومرث صابری معروف به گل‌آقا، دومین برنامه به مناسبت درگذشت مرحوم دعایی و سومین برنامه به مناسبت درگذشت خانم کاظم‌زاده بود و این برنامه که به یاد مرحوم رضا مقدسی است، چهارمین مراسم است. امیدوارم این برنامه‌ها منجر به تازگی و پویایی فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی کشور شود.

روزنامه‌ها جای گروه‌ها و احزاب سیاسی را در کشور پر کردند + فیلم

خسرو روزنامه‌نگاری

سید وحید عقیلی، استاد علوم ارتباطات مرحوم رضا مقدسی در این مراسم بیان کرد: رضا مقدسی خسرو روزنامه‌نگاری شد و رفت. در دوره‌ای که ایشان دانشجو بود، من به هیچ وجه متوجه بیماری او نشدم. اسم او رضا بود و به همین دلیل بر همه چیز رضایت داشت.

وی در رابطه با روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی، بیان کرد: تراز به معنای همه چیز است و بزرگترین نقشه‌ها و ساختمان‌ها با تراز قوام پیدا می‌کند. اگر تراز نباشد مشکلاتی در بنا ایجاد می‌شود. این مشکلات اکنون در جامعه روزنامه‌نگاری وجود دارد و ما دنبال تراز هستیم. 

فقدان سیاست‌گذاری رسانه‌ای

این استاد علوم ارتباطات بیان کرد: کیفیت هیچگاه اتفاقی نیست بلکه ثمره برنامه‌ریزی، کارگروهی و تعهد به تعالی است. سیاست‌گذاری رسانه‌ای مفقود است و چیزی به این عنوان وجود ندارد. ما می‌خواهیم ترازی برای روزنامه‌نگاری داشته باشیم و آن ترازنامه روزنامه‌نگاری انقلاب اسلامی باشد که این امر، بسیار سخت است. سؤال این است که این تراز را چگونه می‌خواهیم به دست بیاوریم، چرا هنوز بعد از ۴۳ سال، ترازنامه انقلاب اسلامی تأمین نشده است؟ دقیقاً این موضوع متوجه خواست مرحوم رضا مقدسی بود.

عقیلی با بیان اینکه مهم این است که در هر دورانی که هستیم خدمت کنیم، ادامه داد: مرحوم مقدسی شخصیت بی‌نهایت دوست داشتنی‌ای بود. او شنونده بسیار خوبی بود و دقیق گوش می‌کرد و پس پایان صحبت‌ سؤالات عالی‌ای می‌پرسید.

حفظ مرجعیت رسانه‌ای

علیرضا معزی، همکار مرحوم رضا مقدسی و مؤسس خبرگزاری خبرآنلاین در این مراسم بیان کرد: بیش از دو دهه من و رضا با هم رفاقت داشتیم و مقدمه این آشنایی روزنامه جام‌جم بود. رضا مقدسی یک روزنامه‌نگار بسیار حرفه‌ای و یک انقلابی باورمند بود. او معتقد بود انقلاب روزنامه و روزنامه‌نگار حرفه‌ای می‌خواهد به همین دلیل روزنامه و روزنامه‌نگاری برای رضا مقدسی وسیله و ابزار نبود بلکه هدف بود. او معتقد بود که اگر انقلاب اسلامی روزنامه و روزنامه‌نگار نداشته باشد، ضربه خواهد خورد و دشمنان، مرجعیت رسانه‌ای را خواهند گرفت. مرجعیت رسانه‌ای اصل و اساسی بود که رضا مقدسی به دنبال آن بود. برای او مهم بود که مرجعیت رسانه‌های انقلاب اسلامی حفظ شود.

روزنامه‌ها جای گروه‌ها و احزاب سیاسی را در کشور پر کردند + فیلم

معزی افزود: رضا مقدسی مراتب روزنامه‌نگاری را طی کرده بود و طی چند دهه به تجارب رسیده بود و ناگهانی به مراتب بالا نرسیده بود. بزرگ‌ترین هدف او، این بود که در روزنامه‌نگاری انقلاب اسلامی به یک تراز دست یابد. او به رغم اینکه یک فرد انقلابی بود هیچ وقت خود را معیار تعریف انقلاب اسلامی نمی‌دانست و این تعریف را جایی تحمیل نمی‌کرد.

در ادامه این مراسم از نشان قلم مقدس رونمایی و اولین نشان قلم مقدس به خانواده مرحوم رضا مقدسی اهدا شد.

در انتهای این مراسم از محمود عبدالحسینی، عباس ملکی، فتح‌الله جوادی، مهدی حسینیان‌راد به عنوان پیشکسوتان عرصه مطبوعات‌ تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha