3 ارتباط سرنوشت‌سازی که فرصت اعتکاف فراهم می‌کند
کد خبر: 4119440
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

3 ارتباط سرنوشت‌سازی که فرصت اعتکاف فراهم می‌کند

امام جمعه شاهدیه گفت: اعتکاف فرصت بسیار مناسبی برای تقویت و تحکیم سه ارتباط مهم و سرنوشت‌ساز یعنی ارتباط با خدا، ارتباط با خویشتن و ارتباط با امام زمان(عج) است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 14 بهمن در خطبه‌های این هفته نماز جمعه، با اشاره به اینکه خداوند از اهل ایمان خواسته است که با «قول سدید» سخن گویند گفت: در قرآن کریم دو مرتبه در کنار سفارش به تقوا، به قول سدید توصیه شده است.

وی ادامه داد: یکی از این موارد در سوره مبارکه نسا است که می‌فرماید: «فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدیداْ». و یکی هم در آیه ۷۰ سوره مبارکه احزاب است که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً». قول سدید از جمله مفاهیم قرآنی است که وزن بسیار بالایی دارد و باید در بین مسلمانان تبدیل به یک فرهنگ شود و همه با «قول سدید» حرف بزنند و بنویسند.

دهقان‌نیری افزود: «قول سدید» سخنی است که بی پایه و اساس نیست. بلکه از هر جهت مستند و محکم و استوار است. حرفی است که می‌تواند همچون یک سد محکم جلوی سیلاب‌های دروغ و سخن باطل را بگیرد. جامعه ما نیاز به قول سدید دارد تا حرف بی‌اساس نزنیم، قضاوت بی‌جا نداشته باشیم، دروغ نگوییم، از غیبت و تهمت و سخن‌چینی دوری کنیم. خداوند در آیه 70 سوره احزاب می‌فرماید: اگر تقوا را رعایت کردید، و درست و منطقی سخن گفتید، خداوند متعال دو چیز به شما عطا می‌کند که کارهایتان را اصلاح می‌کند و گناهانتان را می‌آمرزد.

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی احیای سنت اعتکاف است بیان کرد: قبل از انقلاب، به ندرت سنت اعتکاف برگزار می‌شد و مردم کمتر با آن آشنا بودند، اما امروز هزاران انسان مؤمن که اکثر آنها هم جوان‌ها هستند، در سراسر ایران در مساجد معتکف می‌شوند.

وی ادامه داد: در اهمیت سنت اعتکاف همین بس که خداوند متعال به دو پیامبرش مأموریت می‌دهد تا مسجد را برای سه گروه طواف‌کنندگان، معتکفان، نمازگزاران آماده سازند. اینکه خداوند متعال سنت اعتکاف را در بین طواف و نماز ذکر کرده، نشانه اهمیت اعتکاف است. بنابراین کسانی که توفیق اعتکاف دارند باید توجه داشته باشند که اعتکاف فرصت بسیار مناسبی برای تقویت و تحکیم سه ارتباط مهم و سرنوشت‌ساز یعنی ارتباط با خدا، ارتباط با خویشتن و ارتباط با امام زمان(عج) است.

وی در خطبه دوم نماز جمعه بیان کرد: یکی از سنت‌های حتمی خداوند متعال که فراوان در قرآن کریم به آن اشاره شده، این است که طاغیان و مفسدان را نابود می‌کند. در سوره مبارکه فجر، با پنج قسم تأکید بر این سنت شده، و سه شاهد هم از قوم عاد، ثمود و فرعون برای آن ذکر کرده است که به دست سه پیامبر الهی نابود شده‌اند. در عصر ما نیز این سنت الهی به دست بنده صالح خدا، امام راحل و عزیز، در دهه مبارکه فجر جاری شد و طاغی و مفسد زمان نابود شد و رمز پیروزی امام دو کلمه یعنی لطف خدا و دیگری حمایت مردم بود.

امام جمعه شاهدیه اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی تا این دو را دارد پیروز میدان است. همه باید بدانیم که رمز ماندگاری انقلاب اسلامی، نیز همین دو چیز است، باید این دو را نگه داشت و تقویت کرد. دشمن این را خوب فهمیده است لذا در جهت تضعیف اعتقاد و باورهای مردم و سلب اعتمادی عمومی سرمایه‌گذاری می‌کند.

انتهای پیام
captcha