پایان نشست تخصصی شورای عالی قرآن با رونمایی از خاطرات ابوالعینین شعیشع
کد خبر: 4119545
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۹

پایان نشست تخصصی شورای عالی قرآن با رونمایی از خاطرات ابوالعینین شعیشع

هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن با ارائه 15 مقاله و برپایی سه نشست تخصصی حول موضوع مهندسی تلاوت و با رونمایی از یک کتاب، یک نشریه پژوهشی، اهدای اجازه‌نامه‌های اقرا و تجلیل از استادان فقید قرآنی به کار خود پایان داد.

شورای عالی قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، در مراسم اختتامیه هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم شب گذشته از ترجمه و تحقیق کتاب خاطرات مرحوم ابوالعینین شعیشع به ترجمه و تحقیق سیدامین میرزایی و سومین شماره سالنامه پژوهشی «نبأ» رونمایی شد.

این نشست طی روزهای 12 تا 14 بهمن‌ماه به همت شورای عالی قرآن و همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حسینیه فاطمه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

آئین اختتامیه هفدهمین نشست با اجرای محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش و پژوهش شورای عالی قرآن، تلاوت پرشور هادی اسفیدانی، نفر اول چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، که تحسین همگان را برانگیخت، آغاز شد. پس از آن سیدعلی سرابی، رئیس نشست طی سخنانی تصریح کرد: هرساله پیرو سخنان گهربار رهبر انقلاب و توصیه ایشان درباره تلاوت قرآن نشست‌هایی از سوی شورای عالی قرآن برگزار می‌شود که به ۱۷ نشست رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هر چقدر جریان تلاوت عمیق‌تر شود، بهره‌مندی ما از آثار و برکاتش بیشتر است، افزود: قرائت قرآن، هنر آسمانی و متعالی است. مقوله هنر همیشه ممزوج با صفا و قوت باطنی است و هر هنری از این مقوله است، ولی قرائت قرآن هنری متعالی است و فن و توانمندی بسیار پیچیده‌ای است.

سرابی اظهار کرد: قاری و تالی قرآن باید بتواند تعادل منطقی و پیش‌برنده بین روح و آداب باطنی با فنانی و صوت و لحن در ارائه تلاوت ایجاد کند که این توانمندی بسیار پیچیده‌ای است. قاری باید هر لحظه در حال استعاذه باشد و بتواند به بهترین وجه هنرمندی کند، البته سخت اما میسر است، چون قاریان بزرگی را دیدیم که اینگونه عمل کردند.

در ادامه برنامه‌ها، سیدمحمد قهاری، پسرعموی مرحوم سیدقاسم موسوی‌قهار، به سبک و سیاق عموزاده و با زنگ صدایی مشابه مرحوم، به مناسبت ایام ماه رجب و ولادت حضرت علی علیه السلام اجرای مولودی در وصف مولا را داشت.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان‌‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به پخش فیلمی کوتاه ىر اين نشست از شاهکارهای تلاوت قاریان ایرانی در دیگر کشورها و شور و شعف مسلمانان در مواجهه با این تلاوت‌ها گفت: تلاوت‌های قاریان ایرانی در دیگر کشورها قطره‎ای از اقیانوس بی‌کران پیامبر اکرم(ص) آن تالی بزرگ است، همانی که با تلاوتش موجب «يدخُلونَ في دينِ اللَّهِ أَفواجًا» است. بخشی از اثرگذاری تلاوت مربوط به صوت است، اما بخشی به مرتبه باطنی تالی بازمی‌گردد هر چه مرتبه تالی بلندتر، اثرگذاری آن بیشتر است. هر چقدر تالی به عمل به قرآن نزدیکتر باشد، قطعاً تأثیرگذاری او بالاتر است.

پژمانفر عنوان کرد: حتی نظرات متناقض فقها درباره قرائت تحقیق قرآن کریم که برخی آن را به غنا و حرام و برخی حلال و درست دانسته‌اند، نشانه عمق‌ تأثیرگذاری این هنر است. خود در دوران جوانی در مدرسه نواب مشهد، با پیرمرد اهل افغانستان که به زیبایی تلاوت می‌کرد، مواجه شدم که صدای او همیشه در گوشم هست. مرتبه روحی قاری بیشتر، تأثیرگذاری بیشتر است.

وی بر این موضوع که حمایت رهبر انقلاب از قاریان قرآن کریم در پیش‌روی این هنر بسیار مهم بوده است، عنوان کرد: ایشان مثل همه موارد با یک دقت و حساسیت انگشت اشاره را به سمت حرکت رو به جلو برده‌اند، نه فقط در مسئله قرآن کریم بلکه در هر بخشی از کشور که ضعف داشته باشد با بهره‌مندی از بیانات رهبر انقلاب رو به جلو پیش می‌روند.

به گزارش ایکنا، اجازه‌نامه تعدادی از قاریان و حافظان قرآن که دوره اقراء را نزد مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین استاد محمدرضا شهیدی‌پور گذرانده بودند، اهدا شد. حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی، حافظ کل قرآن، مائده ادیب‌زاده، حافظ کل قرآن، خدیجه بابازاده و هاجر عزت‌پژوه همه اجازه نامه قرائت حفص از عاصم را دریافت کردند. این افرادی که نزد استاد شهیدی‌پور اشهار کردند حدود بیست نفر بوده است که به تدریج اجازه‌نامه‌های آنان نیز اعطا می‌شود.

پخش سه کلیپ تصویری از زندگی استاد شهیدی‌پور، دعای ماه رجب با صدای مرحوم سیدقاسم موسوی قهار و تلاوت شهید منا محسن حاجی‌حسنی‌کارگر و گرامیداشت یاد دیگر شهدای قرآنی فاجعه منا از دیگر برنامه‌ها بود.

صدیقه صادقین

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha