آگاهی‌بخشی و مبارزه با جهل هدف مهم بعثت بود
کد خبر: 4122724
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

آگاهی‌بخشی و مبارزه با جهل هدف مهم بعثت بود

امام جمعه شاهدیه یکی از اهداف مهم بعثت را آگاهی بخشی و مبارزه با جهل برشمرد و گفت: هدف از این عید بزرگ یادآوری یک درس است که چگونه پیامبر اسلام با دست خالی و تنها در برابر آن همه انحرافات ایستاد و در عرض چند سال اسلام و ندای توحید را به نیمی از جهان رسانید.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 28 بهمن‌ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر شاهدیه با اشاره به فرارسیدن بعثت پیامبر اعظم(ص) گفت: بیست و هفتم ماه رجب روزی که خداوند متعال وزین‌ترین، عظیم‌ترین نعمتش را به بشر عنایت فرمود و آن نعمت بعثت پیامبر است.

وی ادامه داد: دلیل این سخن آن است که نعمت بعثت پیامبر اسلام تنها نعمتی است که خداوند منّان بر سر مؤمنان منت گذاشته و می‌فرماید: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ». خوب چنین روزی را باید جشن گرفت اما باید بدانیم که هدف از برگزاری جشن مبعث، تنها یک یادآوری حادثه تاریخی نیست که در مکه اتفاق افتاد. بلکه هدف از جشن مبعث یادآوری یک درس است که چگونه پیامبر اسلام با دست خالی و یکه و تنها در برابر آن همه انحرافات ایستاد و در عرض چند سال اسلام و ندای توحید را به نیمی از جهان رسانید.

دهقان‌نیری افزود: هدف از جشن مبعث یادآوری اهداف بعثت است که چه اندازه جامعه اسلامی به آن اهداف نزدیک شده است. یکی از اهداف مهم بعثت، آگاهی بخشی و مبارزه با جهل بوده است. در قرآن کریم و روایات اسلامی نقطه مقابل جهل گاهی علم و گاهی عقل آمده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس جهل را به دو بخش بسیط و مرکب تقسیم کرده‌اند که جهل بسیط جهلی است که نقطه مقابل آن علم است، باید بروند کسب علم کنند. ولی جهل مرکب جهلی است که نقطه مقابلش عقل است، علم دارد ولی نمی‌فهمد. امروز جامعه بشری گرفتار چنین جهلی شده است. این همان است که رهبر حکیم انقلاب آن را جاهلیت مدرن خواندند، یعنی جامعه‌ای که از علم و دانش برخوردار است، اما از عقل و اخلاق و انسانیت بی‌بهره است.

امام جمعه شاهدیه گفت: قرآن کریم جاهلیت گذشته و کهن را با چهار ویژگی توصیف کرده است که همه آن صفت‌ها مربوط به عقل و فهم است. بدگمانی جاهلی نسبت به خدا از آن جمله است چرا که در آیه 154 سوره آل عمران می‌فرماید: «یَظُنّونَ بِاللهِ غَیرَالحقِّ ظنَّ الجاهِلیَّةِ» این اندازه فرقه‌های منحرف اعتقادی نشانه ظن جاهلیت مدرن امروز است.

وی ادامه داد: دومین مورد احکام و قوانین جاهلی است به نحوی که خداوند در آیه 50 سوره مائده می‌فرماید: «اَفَحُکْمَ الجاهِلیَّةِ یَبغونَ». قوانین فاسد نظیر قوانین مجاز شمردن همجنس گرایی، ازدواج سفید و ... حکم جاهلی است. سومین مورد بدحجابی و تبرّج جاهلی است که در آیه 73 سوره احزاب داریم: «ولاتَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِلیَّةِ الاُولی». زنان برهنه و نیمه عریان و بی‌حجاب و بدحجابی که با آرایش در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند، نشانه جاهلیت است. 

دهقان‌نیری چهارمین مورد را تعصب جاهلی بیان کرد و گفت: همان گونه که در آیه 26 سوره فتح آمده است: «اِذْ جَعَلَ الّذینَ کَفَروا فی قُلوبِهم الحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الجاهِلیَّة» بنابراین تعصب‌های قومی، حزبی، محلی و جناحی همه بیانگر تعصب‌های جاهلی است.

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه ۱۸ سوره مبارکه حشر گفت: خداوند متعال از اهل ایمان پس از امر به تقوا، دو چیز خواسته است، یکی یاد مرگ و قیامت و دوم یاد خداست. برخی تصور می‌کنند یاد مرگ و قیامت عامل افسردگی انسان است و حرفشان این است همیشه از زندگی بگویید نه مرگ. بر خلاف این تفکر، قرآن کریم یاد مرگ و قیامت را انسان‌ساز و عامل رشد و تعالی انسان می‌داند. در آیه ۱۱۰ سوره مبارکه کهف می‌فرماید: «فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا».  کسی که قیامت را باور داشته باشد، این باور دو اثر در زندگی او می‌گذارد، یکی اینکه تمام کارهایش صالح و شایسته می‌شود. دوم اینکه توحید و عبادتش نیز خالص خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه گواه این مطلب، آیات نورانی قرآن است افزود: در آیات سوره مبارکه انسان به دو ویژگی انسان‌های کامل اشاره می‌کند که یکی ایثار و دوم اخلاص است و رمز رسیدن به این مقام را یاد قیامت و مرگ ذکر کرده است.

دهقان‌نیری گفت: فرعون ساحرین درباری خودش را جمع کرد تا با معجزه حضرت موسی(ع) بجنگند. هنگامی که شکست خوردند و معجزه آن حضرت را از نزدیک مشاهده کردند گفتند: «آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ رَبِّ مُوسَىٰ وَهَارُونَ». فرعون آنها را تهدید به شکنجه و مرگ کرد و گفت: «لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُم مِّنْ خِلَافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ‌». آنها در پاسخ این تهدید گفتند: «إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا مُنقَلِبُونَ». اینها همه آثار یاد مرگ و قیامت است.

انتهای پیام
captcha