رویکرد تربیتی در مدارس یزد پررنگ می‌شود
کد خبر: 4123975
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

رویکرد تربیتی در مدارس یزد پررنگ می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: در مقطع متوسطه باید برای دانش‌آموز نقش فعالی در زمینه امور تربیتی اتخاذ و بخشی از فرایند بر محور او باشد، لذا فعالیت‌ها و برنامه‌ها در این راستا برنامه‌ریزی و اجرایی خواهد شد.

محمدکاظم رحیمی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، امروز، 4 اسفندماه به مناسبت هفته تربیت اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: سیاست ما در این نهاد توجه خاص به رویکرد تربیتی است که در راستای تربیت تمام ساحتی و به عبارتی نظام تعلیم و تربیت تمام ساحتی بر اساس محورهای شش گانه سند تحول بنیادین انجام می‌شود.

وی ادامه داد: معتقد هستم باید از گذشته درس بگیریم و فعالیت‌ها و برنامه‌ها را متناسب با شرایط خاص جامعه و نیاز نسل دانش آموز اعم از دهه هشتادی‌ها و بویژه نودی‌ها که عمده مخاطب ما را تشکیل می‌دهند، بازخوانی کنیم.

رحیمی‌نژاد افزود: امروز مصمم هستیم که نگاه به دانش‌آموز با نگاهی خاص همراه باشد و تنها به واژه «دانش آموز» محدود نشود که پایه اول ابتدایی تا سال دوازدهم در مدرسه حضور دارد و مباحث آموزشی را فرا می‌گیرد، هر چند تاکنون همان یک واژه در نظام آموزشی مدنظر بوده است.

وی ادامه داد: امروز «دانش آموز»، اصطلاح خوبی است اما باید در این زمینه بازنگری صورت گیرد و شاید بتوان عنوان کرد دانش آموز پایه ابتدایی، صرفاً دانش آموز است اما در نگاهی که به دانش آموز در دوره متوسطه داریم، نباید صرفاً نگاه پذیرنده داشته باشیم و متأسفانه نقش فعالی در تعلیم و تربیت برای او قائل نیستیم.

لزوم تغییر نگاه معلم در رویکردهای تربیتی

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: در حوزه دانش آموزی و در دوره دوم متوسطه باید برای دانش آموز نقش فعال در حوزه امور تربیتی اتخاذ و بخشی از فرایند بر محور او باشد و او باشد که فعال عمده فرایند تعلیم و تربیت قرار می‌گیرد و در این صورت احساس خودارزشی، اعتماد به نفس و هویت یابی بهتری رقم می‌خورد.

رحیمی‌نژاد افزود: این موضوع یکی از رویکردهای ما در سطح مدارس است البته نباید نقش معلم در این زمینه را نادیده گرفت چرا که برای تربیت چنین دانش آموزی نگاه معلم نباید نگاه تجربی باشد بلکه باید از یک نگاه تجربی در رویکردهای تربیتی به نگاه تأملی تغییر کند.

وی ادامه داد: معلم باید در این رویکرد فرایند منحصر به فردی داشته باشد و متناسب با آن، فعالیت‌ها را سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، طراحی و اجرایی کند و در جریان اجرا عملکرد خود را مورد کنش‌پژوهی قرار داده و بازنگری داشته باشد و این نگاه، همکاری و ارزش معلم را نشان می‌دهد و عظمت کار معلمی با این فرایند پیچیده مشخص می‌شود. امیدواریم در قالب محتواهای آموزشی برای دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان و همچنین دوره‌های ضمن خدمت بتوانیم این مهم را به بهترین نحو ممکن تحقق ببخشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به تغییر روند سنجش در بدو ورود تحصیلی در سال جاری گفت: این رویکرد امسال از پایه اول ابتدایی به پیش دبستانی منتقل شده و در طول سال نیز انجام می‌شود و از خانواده‌ها درخواست داریم به موقع برای سنجش اقدام کنند. همچنین در زمینه ثبت‌نام پیش از موعد تمام مراکز پیش دبستانی‌ موظف هستند ثبت‌نام‌ها را به موقع و در ایام تابستان انجام دهند و اگر واحدی پیش از موعد نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده و هزینه‌ای از سوی مرکز دریافت شده،‌ باید نسبت به عودت هزینه به خانواده اقدام کند.

شناسایی 1868 بازمانده از تحصیل در یزد

وی با اشاره به بازماندگان از تحصیل گفت: 1868 نفر بازمانده از تحصیل در سطح استان شناسایی شدند که 873 نفر به سمت کلاس‌های آموزشی هدایت شدند و با توجه به اینکه این اقدام نیاز به عزم ملی دارد و باید به صورت مردمی انجام شود و از سویی همکاری دستگاه‌ها را می‌طلبد، درخواست داریم در شناسایی این افراد به آموزش و پرورش کمک کنند که در این زمینه و در صورت شناسایی می‌توانند با شماره‌های 33144621 و 33144622 تماس بگیرند و این موضوع را اطلاع دهند تا پوشش تحصیلی برای مابقی این افراد صورت گیرد چرا که اکنون حدود یک هزار نفر در استان دسترسی به مدرسه ندارند و بنا به دلایلی برای ثبت‌نام اقدام نکردند.

رحیمی‌نژاد راه‌اندازی قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی را یاد‌آور شد و گفت: در قالب این قرارگاه، گروه‌های جهادی روزهای جمعه در مدارس و مناطق حاشیه شهر و محروم حضور می‌یابند و با تشکیل کلاس‌های درسی و در کنار آن تربیتی و آموزش مهارت‌های زندگی به صورت جهادی و داوطلبانه فعالیت می‌کنند.

وی از برگزاری مسابقات ملی اختراعات و ابتکارات دانش آموزی به میزبانی استان یزد خبر داد و بیان کرد: تاکنون 10 هزار و 80 نفر در سطح کشور در این مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 700 اثر برگزیده و این آثار در روز 18 اسفندماه در مراسمی به میزبانی استان یزد ارائه و مورد ارزیابی و برگزیدگان مشخص و تجلیل می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به انتشار اخبار در مورد فروش مدارس خیری نیز گفت: در لیست اعلامی به تهران مراکز خیری مشخص شده بود و عملاً امکان فروش این مدارس وجود ندارد. همچنین هم اکنون بیش از 200 مدرسه در استان بلااستفاده  هستند اما بخش اعظمی از این مدارس به دلایلی وارد لیست مولدسازی نشد.

انتهای پیام
captcha