«مرد شماره یک» به بازار کتاب آمد
کد خبر: 4124929
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶

«مرد شماره یک» به بازار کتاب آمد

رئیس حوزه هنری یزد از انتشار کتاب «مرد شماره یک» روایتی از فرماندهی شهید اکبر آقابابایی به همت حوزه هنری یزد خبر داد.

روایتی از فرماندهی شهید اکبر آقاباباییبه گزارش ایکنا از یزد، به نقل از روابط‌عمومی حوزه هنری، حسام سالکی، رئیس حوزه هنری یزد از انتشار کتاب «مرد شماره یک» با موضوع دفاع مقدس خبر داد و گفت: این اثر به قلم محمد بلوچی نویسنده یزدی، مجاهدت و ‌رشادت‌های شهید «اکبر آقابابایی» فرمانده تیپ 18 الغدیر یزد در دو سال آخر جنگ را روایت می‌کند.

سالکی اظهار کرد: این کتاب به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان یزد در 220 صفحه به همراه عکس‌ها و نقشه‌ها توسط انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار کتاب شد.

وی افزود: نویسنده در این اثر با تحقیق و مطالعه دقیق اسناد و مدارک و مصاحبه با نزدیکان و همرزمان شهید، خاطرات دوران فرماندهی شهید در تیپ پیروز  18 الغدیر در دفاع مقدس را به رشته تحریر در آورده و یک اثر ادبی ارزشمند، جذاب، تاریخی و نظامی را پیش روی مخاطب قرار داده است.

رئیس حوزه هنری استان یزد ادامه داد: کتاب مرد شماره یک به عملیات و اقدامات مهمی که به فرماندهی شهید آقابابایی از سال 1365 تا پایان جنگ انجام شده است می‌پردازد.

سالکی بیان کرد: در این اثر مستند ـ داستانی بخشی از سبک زندگی، شخصیت، اخلاق، رفتار، اخلاص، ایثار و مجاهدت‌های این فرمانده شهید به روایتگری دوستان و همرزمانش آورده شده است.

یادآور می‌شود اکبر آقابابایی متولد فروردین 1340 در اصفهان است. وی با شروع مبارزات انقلابی وقتی هنوز دبیرستانی است به صف انقلابیون می‌پیوندد و در انتقال و نشر و پخش اعلامیه‌ها کمک می‌کند. پس از پیروزی انقلاب در 15 اسفند 57 به عضویت کمیته دفاع شهری اصفهان درمی‌آید، دوره‌های آموزشی می‌بیند و در سپاه اصفهان مشغول خدمت می‌شود.

این شهید گرانقدر با شروع و تشدید غائله کردستان به مناطق عملیاتی اعزام می‌شود و با دیگر رزمندگان به پاکسازی مناطق می‌پردازد. اسفند 59 به سمت فرمانده طرح و عملیات سپاه سنندج منصوب می‌شود. در بحبوحه جنگ به رغم شرکت در کنکور سراسری و قبولی در رشته مهندسی صنایع دانشگاه امیرکبیر به خاطر مسئولیت‌های سنگینش نمی‌تواند درس را ادامه دهد.

این فرمانده دلاور اردیبهشت 1364 فرماندهی تیپ 110 شهید بروجردی را به عهده می‌گیرد و حدود یک سال بعد در سمت معاون طرح و عملیات قرارگاه حمزه(ع) نقش مهمی در هدایت عملیات کربلای 1، 2، 4، 5 و همچنین انهدام پالایشگاه کرکوک عراق بر عهده دارد. وی آذرماه 65 تشکیل خانواده می‌دهد که حاصلش دو فرزند است.

آقابابایی 25 اردیبهشت 1366 به فرماندهی تیپ 18 الغدیر یزد منصوب می‌شود و تا آخر جنگ در این سمت می‌ماند. وی بعد از پذیرش قطعنامه 598 علاوه بر فرماندهی تیپ، فرماندهی سپاه استان یزد را هم بر عهده داشت. این فرمانده مجاهد در طول دوران دفاع مقدس در بیش از 60 علمیات حضور داشت و سرانجام با 70 درصد جانبازی در سال 1375 به دلیل عارضه شیمیایی به یاران شهیدش پیوست.

انتهای پیام
captcha