مسابقات قرآن بسیج از نگاه برگزیدگان یزدی
کد خبر: 4126027
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷

مسابقات قرآن بسیج از نگاه برگزیدگان یزدی

بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج کشور در چهار بخش با برتری نمایندگان استان یزد همراه بود، در همین راستا ایکنای یزد با برگزیدگان استانی به گفت‌وگو نشسته است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

مسابقات قرآن بسیجبیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج کشور، امسال در چهار بخش فردی، خانوادگی، گروهی و ایده‌پردازی برگزار شد که سه نفر از استان یزد توانستند حائز رتبه‌های برتر در سطح کشور شوند.

در این راستا ایکنای یزد، با هستی حاجی‌عابدپور که در رشته حفظ ١۵ جزء زیر ١۴ سال موفق به کسب رتبه دوم شد، همچنین سیدمحمد مجتبی دهقان طزرجانی که در رشته حفظ ١۵ جزء بالای ١۴ سال و حسین خسروی در رشته قرائت تحقیق توانستند رتبه سوم کشوری را کسب کنند، به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:

حسین خسروی، قاری ممتاز استان یزد و برگزیده بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج در رشته قرائت تحقیق گفت: مسابقات بسیج برای اولین سال در سطح عمومی و گسترده برگزار می‌شد و به علت ناآشنا بودنِ عواملِ برگزاری در کنار نقاط مثبتِ فراوان نقاط منفی آن نیز در برخی موارد مشاهده می‌شد.

وی ادامه داد: در سطح استان، رقابت چندان قابل توجه نبود چرا که اعلان مسابقات به صورت پایگاه و حوزه بسیج بود و بسیاری از قاریان و حافظان استان از برگزاری مسابقات اطلاع نداشتند. اما در سطح کشور شاهد رقابت خوبی بودیم و قاریان خوش‌خوان و حافظان توانمندی حضور داشتند.

این قاری ممتاز استان یزد ضمن ارائه پیشنهاداتی به مسئولان برگزاری مسابقات اظهار کرد: آموزش عوامل برگزاری استانی و کشوری و آشنایی هرچه بیشتر ایشان با نحوه و ضوابط اجرای مسابقات قرآن به نحوی که به اسم کار جهادی به اصول برگزاری مسابقات و کیفیت آن خدشه وارد نشود.

وی اضافه کرد: حذف حضوری مراحلی چون حوزه و ناحیه و جایگزینی آن با ارسال اثر توسط متسابقان در این دو مرحله و‌ پالایش اولیه برای رقابت هرچه بیشتر و بهتر در مرحله استان و تمرکز بر روی اجرای هرچه بهتر مرحله استان و کشور به نحوی که در هر استان در مرحله حضوری، نخبگان تلاوت و حفظ آن استان حضور داشته باشند.

ایجاد مشوق برای کودکان

محمد مجتبی دهقان طزرجانی، دیگر برگزیده استان یزد در بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج در رشته حفظ که هم اکنون دانشجوی رشته مکانیک است با اشاره به نحوه ورودش به حفظ قرآن گفت: حفظ قرآن را از سال ۹۵ شروع کردم و از آنجایی که خواهرم هم به حفظ قرآن مشغول بود، به این رشته علاقه مند و ورود پیدا کردم.

وی که مادرش را مشوق اصلی در این مسیر می‌داند، ضمن تشکر از استادی که در ابتدای امر وی را همراهی کرد گفت: در ابتدای امر خانم حسینی به عنوان استاد حفظ هم حمایت‌های ویژه‌ای داشتند و در این مسیر به بنده کمک شایانی کردند.

دهقان طزرجانی با اشاره به اینکه سال یازدهم و دوازدهم متوسطه نیز در مسابقات دانش‌آموزی شرکت کرده و رتبه اول استانی را به‌دست آوردم و به مرحله کشوری راه پیدا کردم گفت: از اینکه حافظ قرآن هستم، بسیار خوشحالم که خداوند این توفیق را به من داد تا بتوانم حافظ قرآن شوم و لذا قصد دارم در آینده برای کودکان برنامه‌ای داشته باشم تا به حفظ قرآن روی آورده و جذب شوند. می‌خواهم مکانی را دایر کنم که کودکان و نوجوانان در آن مکان به حفظ قرآن بپردازند و مربی قرآن شوند.

این حافظ قرآن کریم با اشاره به روش حفظ قرآن کریم گفت: بنده تا زمانی که یک صفحه قرآن را به‌طور کامل حفظ نشوم، صفحه بعدی را شروع نمی‌کنم. حافظان هم به این نکته دقت داشته باشند زمانی که یک صفحه را تسلط کامل پیدا کردند به سراغ صفحه بعدی بروند. همچنین اگر می‌خواهند حفظیاتشان تثبیت شود باید با ترتیل یعنی آهسته و سرعت کم تلاوت کرده و پیش روند.

وی « وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ » را زیباترین آیه قرآن بیان کرد و افزود: حفظ کردن قرآن هم مانند هرکار دیگری سختی‌هایی دارد و باید سختی‌ها را تحمل کنند چراکه بعد از حفظ شیرین می‌شود. حفاظ در این مسیر، استقامت داشته باشند و اگر احساس کردند که خیلی به آنها فشار وارد می‌شود، چند روز استراحت کنند و مجدداً حفظ را ادامه دهند.

این حافظ قرآن کریم با اشاره به آسیب‌هایی که ممکن است برای حافظ در این مسیر رخ دهد اظهار کرد: حفاظ گاهی در مسیر حفظ قرآن خسته می‌شوند و احساس می‌کنند نمی‌توانند حفظ را ادامه دهند. به نظر بنده در چنین مواقعی چند روز استراحت کنند و با استاد خود مشورت داشته باشند تا انگیزه لازم را مجدداً به‌دست آورند. همچنین آهسته و کم کم حفظ کردن را در دستور کار قرار دهند و عجله‌ای برای حفظ نداشته باشند.

این برگزیده بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج که اولین بار در مسابقات شرکت می‌کند، گفت: مسابقات به خوبی برگزار و رقابت‌ها در مرحله کشوری مطلوب و مناسب بود و بنده در این مسابقات به عنوان نماینده استان، توانستم رتبه سوم را کسب کنم.

وی با تأکید بر جذب نسل امروز به حفظ قرآن گفت: اگر کودکان و نوجوانان مشوق داشته باشند در موفقیت آنها نقش زیادی دارد، به نحوی که اگر کودکان و نوجوانان با هدایایی تشویق شوند، در جذب آنان به فعالیت‌های قرآنی مؤثر خواهد بود و اوایل به دلیل همین تشویق فعالیت کنند اما به مرور زمان به دلیل شیرینی که حفظ قرآن دارد، این مسیر برای آنان زیبا و در تداوم فعالیت نقش خواهد داشت و همین تشویق مسیر فعالیت قرآنی را هموار می‌کند.

بهره‌مندی از فضای مجازی

هستی حاجی عابدپور، دیگر برگزیده بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج که اکنون دانش آموز کلاس ششم مقطع ابتدایی است و در رشته حفظ قرآن زیر ۱۴ سال شرکت و رتبه دوم را کسب کرده است، شرکت در مسابقات را مشوق خوبی برای متسابقان می‌داند و گفت: شرکت در مسابقات باعث می‌شود بتوانیم خود را محک زنیم و البته از تجربیات دیگر متسابقان بهره‌مند شویم .

وی ادامه داد: از مسئولان درخواست دارم با برنامه‌ریزی صحیح و اجرای برنامه‌هایی، اقشار مختلف بویژه کودکان و نوجوانان را هرچه بیشتر به سمت فعالیت‌های قرآنی هدایت کنند.

حاجی عابدپور که از سال ۹۶ و در سن ۷ سالگی حفظ قرآن را آغاز کرده است، افزود: خانواده در این راه بسیار به من کمک و همراهی و تشویق کردند. از اینکه خدا این توفیق را به من داد تا حافظ قرآن شوم، احساس شادمانی و نشاط دارم، همچنین در موقع تلاوت قرآن احساس آرامش و نزدیک‌تر شدن به خدا را دارم.

این حافظ قرآن کریم ادامه داد: در آینده می‌خواهم حافظ کل قرآن شوم و در این مسیر موفقیت‌های زیادی را کسب کنم، همچنین به همسن و سالانم و دیگر افرادی که به حفظ قرآن علاقه دارند، پیشنهاد می‌کنم در این راه قدم بردارند چون نور قرآن موجب شادی و نشاط آنها می‌شود. باید اراده محکمی داشته باشند تا موفق شوند. چون حفظ قرآن خیلی شیرین و نشاط آور است.

وی آیه «قل هوالله احد» که به یکتایی خداوند شهادت می‌دهیم را زیباترین آیه قرآن بیان کرد و گفت: متأسفانه گسترش شبکه‌های مجازی باعث شده، نوجوانان و جوانان به این فضا روی بیاورند و این موضوع موجب می‌شود فرصت کشف استعدادها در حوزه قرآن کریم و بروز و ظهور آن رخ ندهد و از این کلام الهی دور بمانیم. به نظر بنده می‌توان از همین فضای مجازی برای انس با قرآن بهره حداکثری داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha