تغییر در رشته‌های مسابقات قرآن استقبال دانش‌آموزان یزدی را رقم زد
کد خبر: 4127356
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

تغییر در رشته‌های مسابقات قرآن استقبال دانش‌آموزان یزدی را رقم زد

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به تغییر و تحول در مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش ‌آموزی امسال گفت: این تغییر و تحول استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی را رقم زد.

سعید غفاریان، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزدسعید غفاریان، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان گفت: این دوره از مسابقات، امسال با تغییر و تحولاتی نسبت به سال گذشته در حال برگزاری است، به این شکل که رشته‌های «ترتیل» و «حفظ عمومی» حذف شد و «گفتمان مهدوی» برای هر دو گروه پسر و دختر و «دعاخوانی» برای دختران به رشته‌های مسابقات اضافه شد.

وی ادامه داد: همچنین در مقطع ابتدایی که تا امسال مرحله کشوری نداشت، در رشته «حفظ کل» اگر دانش‌آموز ابتدایی حافظ کل قرآن باشد، به مسابقات کشوری راه پیدا خواهد کرد، لذا رشته حفظ کل در مقطع ابتدایی نیز مسابقه کشوری خواهد داشت. با توجه به اینکه سال‌های گذشته در برخی رشته‌های متوسطه اول مثل قرائت و حفظ ویژه، مسابقات کشوری برگزار می‌شد اما از امسال در همه رشته‌ها مسابقات کشوری را خواهیم داشت.

برگزاری انفرادی مسابقات تا مرحله استانی

غفاریان افزود: مسابقات امسال در 12 رشته‌ اعم از قرائت، حفظ ویژه شامل حفظ کل، حفظ 20 و 10 جزء، اذان، صحیفه سجادیه، تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه، گفتمان مهدوی، احکام، انشای نماز، مداحی ویژه پسران و دعاخوانی ویژه دختران برگزار می‌شود.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به شرایط برگزاری مسابقات امسال اظهار کرد: مسابقات در مرحله کشوری در سال جاری به قدری متفاوت شده، به نحوی که در برخی رشته‌ها از جمله مداحی، صحیفه سجادیه، تفسیر قرآن کریم، نهج‌البلاغه، گفتمان مهدوی و ... قرار است به صورت گروهی برگزار شود و از هر مقطعی دو نفر به مرحله کشوری راه می‌یابند بنابراین از پایه‌های هفتم، هشتم و نهم دو نفر و از پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم نیز دو نفر به مرحله کشوری راه می‌یابند و در قالب یک تیم، یک محتوا را تمرین و با رقیبان به رقابت می‌پردازند که این شیوه برگزاری هم یک شیوه جدیدی است که امسال قرار است آزمایش شود.

وی ادامه داد: امسال در اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد مقرر شد، مسابقات تا مرحله استانی به صورت انفرادی برگزار شود، حتی رشته‌هایی که مرحله کشوری آن قرار است، تیمی برگزار شود بدین نحو که بعد از برگزاری مرحله استانی و با انتخاب کمیته فنی، تیم دانش‌آموزی مشخص و به مرحله کشوری راه خواهد یافت.

رقابت 94 هزار دانش‌آموز یزدی

غفاریان از ثبت‌نام 94 هزار دانش آموز در مسابقات قرآن، عترت و نماز در سامانه «نورینو»؛ نوری نو در افق قرآن، عترت و نماز خبر داد و گفت: مسابقات از سطح مدارس آغاز شد و امسال آزمون بسیاری از رشته‌ها به صورت یکنواخت و همزمان با کشور برگزار و دانش‌آموزان با مراجعه به این سامانه در مرحله اول شرکت کردند و این اقدام نیز در مسابقات امسال انجام شد.

وی ادامه داد:‌ نفرات برگزیده مسابقات مدارس، به مرحله ناحیه و شهرستان و منطقه راه پیدا کردند که از دهه فجر آغاز و تا هفته اول اسفندماه ادامه داشت و با توجه به اینکه مسابقات استانی به صورت دو مرحله‌ای برگزار خواهد شد، مرحله اول غیرحضوری و آنلاین در حال برگزاری است و بدین ترتیب مرحله اول مسابقات استانی را قبل از عید نوروز و آغاز سال جدید برگزار خواهیم کرد و نتایج تا اواخر فروردین ماه اعلام خواهد شد و بعد از عید سعید فطر، در نیمه اول اردیبهشت ماه مرحله حضوری برگزار و نفرات برتر به مسابقات کشوری مشخص خواهد شد.

ثبت‌نام 2500 فرهنگی در مسابقات قرآن

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با قدردانی از اولیای دانش‌آموزان، مدیر، معاونان پرورشی و دبیران مدارس که دانش‌آموزان را تشویق کردند و حضور گسترده‌ای رقم خورد تصریح کرد: همچنین تغییر و تحولاتی که امسال در مسابقات به وجود آمد، باعث ایجاد انگیزه برای دانش‌آموزان شد تا خود را محک زنند و رشته «گفتمان مهدوی» که امسال اضافه شد، جذابیت خاصی داشت و خوشبختانه شرکت‌کنندگان خوبی هم حضور یافتند.

وی با تقدیر از کارشناسان قرآن، عترت و نماز شهرستان‌ها، مناطق و مدیران مراکز دارالقرآن‌ها که در بخش برگزاری مرحله دوم این مسابقات تلاش کردند و همچنین کارشناسان  اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان که در زمینه جمع‌آوری اطلاعات دانش آموزان و آثار و برگزاری مرحله غیرحضوری و آنلاین مسابقات تلاش می‌کنند، گفت: امیدواریم دانش آموزان یزدی همانند سال‌های گذشته در مسابقات کشوری بدرخشند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان بیان کرد: این مسابقات امسال بدون تغییر و تحول همانند سال‌های قبل در پنج رشته قرائت، حفظ کل، حفظ 20 جزء، نهج‌البلاغه و روش تدریس احکام برگزار می‌شود.

وی از ثبت‌نام بیش از 2500 همکار فرهنگی در این دوره از مسابقات خبر داد و افزود: مرحله اول این مسابقات در شهرستان‌ها و مناطق در حال برگزاری است و نتایج آن، بعد از عید نوروز اعلام و مرحله استانی در هفته بزرگداشت مقام معلم به صورت حضوری برگزار خواهد شد و نفرات برتر برای شرکت در مسابقات کشوری معرفی می‌شوند.

انتهای پیام
captcha