3 اثر مهم دعا در زندگی
کد خبر: 4130704
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

3 اثر مهم دعا در زندگی

امام جمعه شاهدیه با اشاره به 3 اثر مهم دعا در زندگی انسان گفت: دعا راهی برای رسیدن به حوائج است زیرا خداوند فرمود: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ». برخی ایراد گرفتند که دنیا عالم اسباب و علل است و دعا نقشی ندارد، غافل از اینکه دعا هم یکی از اسباب خدا در این عالم است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 11 فروردین در خطبه‌های این هفته با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در ماه مبارک رمضان فراوان بر آن سفارش شده، موضوع دعا است گفت: هیچ ماهی به اندازه ماه مبارک رمضان در آن دعا وارد نشده است.

وی با اشاره به اینکه دعا سه اثر مهم در زندگی ما دارد افزود: دعا راهی برای رسیدن به حوائج است، زیرا خداوند در آیه 60 سوره مؤمن فرمود: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ». بعضی ایراد گرفتند که دنیا عالم اسباب و علل است، دعا نقشی ندارد، غافل از اینکه دعا هم یکی از اسباب خدا در این عالم است.

دهقان‌نیری ادامه داد: دعا وسیله‌ای برای تقرب به خدا و اولیای خداست، چون ما با زبان اهل بیت(ع) با خدا حرف می‌زنیم.  همچنین دعا وسیله‌ای برای آشنایی با معارف دینی و اخلاق اسلامی است. این دعاهایی که به ما رسیده است، از زبان انسان‌های الهی، معصوم، کامل، دلسوز، آگاه به نیازهای بشر، یعنی محمّد و آل محمّد صادر شده است. بنابراین در هنگام خواندن این دعاها علاوه بر کسب ثواب، به جنبه‌های معرفتی و تربیتی دعاها نیز نظر کنید، چرا که اهل بیت(ع) در مواردی با زبان دعا با بشر حرف زده‌اند و راه درست و سالم زندگی کردن را به آنان آموخته‌اند.

وی ادامه داد: رمضان، ماه دعا است. ماهی است که دعا در آن مستجاب می‌شود، «وَدُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ». رسول خدا فرمود: در این ماه خدا را با نیت صادق و قلبی پاک بخوانید: «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صَادِقَةٍ وَقُلُوبٍ طَاهِرَةٍ» آنگاه دو چیز را از خدا بخواهید. بدون تردید اگر چیزی بهتر از این دو چیز وجود داشت، پیامبر اسلام امتش را به سوی آن هدایت می‌کرد و لذا توفیق روزه این ماه و توفیق تلاوت و انس با قرآن از جمله این موارد است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دهم ماه مبارک رمضان، سالروز وفات بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه اظهار کرد: از محضر نورانی امام باقر(ع) روایت شده است که رسول خدا فرمود: در شب معراج در هنگام بازگشت، به جبرئیل گفتم: «یَا جَبْرَئیلُ هَلْ لَکَ مِنْ حاجَةٍ؟ ای جبرئیل آیا خواسته‌ای داری؟. فَقالَ: حاجَتی أَنْ تَقْرَأََ عَلی خَدیجَةَ مِنَ اللهِ وَ مِنّی السَّلامَ». پاسخ داد خواسته‌ام این است که سلام خداوند و من را به خدیجه برسانی»

عواقب خطرناک خوی تجمل‌گرایی

دهقان نیری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب فرمودند: در بین مردم ما بعضی از عیوب وجود دارد که مرتبط با مسائل اقتصادی است. ‏یکی‌ از آنها تجمل گرایی است‌. یعنی انسان سرمایه مادی و معنوی خود را در جهتی هزینه کند که بود و نبود آن تأثیری در زندگی او نداشته باشد. یعنی سقف اتاق آینه کاری باشد و یا گچ، چه تأثیری در زندگی انسان دارد. اسلام این اندیشه و عمل را به شدت مورد مذمت و توبیخ قرار داده است. چرا که خوی تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری عواقب خطرناکی همچون اسراف، دنیا گرایی، دوری از معنویت و اخلاق، گسترش فساد مالی، رشوه خواری، احتکار و .... در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: متأسفانه در دنیای امروز به دلیل تنوع کالا، و تبلیغ فرهنگ رفاه زدگی و مصرف گرایی در رسانه‌ها، و سرمایه گذاری دشمن در تغییر سبک زندگی اسلامی و سوق دادن مردم به تجمل گرایی، کار به جایی رسیده است که مردم جمال زندگی را با تجملات عوض کرده‌ و شرف آن را با تشریفات سودا کرده‌اند و ابزار و وسیله زندگی را با هدف از خلقت اشتباه گرفته‌اند و با شعار غلط «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» با یکدیگر مسابقه تجمل گرایی گذاشته اند.

امام جمعه شاهدیه با گرامیداشت 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران گفت: آنچه تا کنون آن را تجربه کردیم، این است که دشمن با اسلامیت نظام مشکل دارد. آنها برای ما مملکتی می‌خواهند که احکام اسلامی در آن نباشد. تاکنون برای رسیدن به این هدف، هر کاری توانستند انجام دادند، امروز با جنگ ترکیبی به میدان آمده اند که از جمله آنها مسأله حجاب است. آنان با شعار عوام فریبانه «زن، زندگی، آزادی» این موضوع را دنبال می‌کنند و در واقع دشمن می‌خواهد با یک تیر چند هدف را بزند.

شناخت نقشه راه دشمن اولین گام در مبارزه است

وی ادامه داد: آنها می‌خواهند با بی حجاب کردن زنان مسلمان، بگویند مردم دیگر با اصل اسلام مشکل دارند. آنها می‌خواهند با بی‌حجاب کردن زنان، بنیاد خانواده را ویران سازند. آنها می‌خواهند روحانیت و در رأس آنها مراجع معظم تقلید و همچنین ائمه جمعه و مسئولان نظام را  متهم به تسامح و تساهل در  اجرای احکام اسلامی کنند و با این کار،  بین مردم مذهبی و علمای دین و مسئولان جدایی بیندازند. آنها می‌خواهند فضای جامعه را دو قطبی ساخته و درگیری داخلی به راه بیندازند.

دهقان نیری افزود: بنابراین شناخت نقشه راه دشمن نخستین گام در مبارزه با دشمن است. حجاب از ضروریات دین است، و همه در برابر آن مسئول هستند. ولی راه مبارزه با بی‌حجابی متهم کردن علما و مسئولان به تسامح و تساهل نیست، این همان است که دشمن می‌خواهد. برای مبارزه با بی حجابی که نقشه راه دشمن است باید به نحوی عمل شود که دشمن را در اهدافش ناکام سازد.

دهقان نیری گفت: اکنون راه آن، این است که اهل قلم و بیان و رسانه ملی با جهاد تبیین، مردم را در مسأله حجاب و نقشه دشمن آگاه سازند. امر به معروف و نهی از منکر زبانی و عمومی شود. همه بگویند به ویژه بانوان در موضوع حجاب مسئولیت بیشتری دارند و لذا مسئولان باید این مسئله را تدبیر کنند.

انتهای پیام
captcha