3 بُعد اهمیت مسئله فلسطین و راهپیمایی روز قدس
کد خبر: 4133980
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸

3 بُعد اهمیت مسئله فلسطین و راهپیمایی روز قدس

امام جمعه شاهدیه با اشاره به سفارش امام علی(ع) که در زندگی همواره خصم ستمگر و یاور مظلوم باشید، گفت: مسئله فلسطین از جهات گوناگون همانند اسلامی، انسانی و فلسفه وجودی اسرائیل برای ما حائز اهمیت است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 25 فروردین در خطبه‌های این هفته گفت: امیر مؤمنان علی(ع) در آخرین روز زندگی در این جهان، وصیتی به فرزندان و امت اسلامی داشتند، از جمله سفارشات آن حضرت این بود که فرمود: «وَ کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» در زندگی همواره خصم ستمگر و یاور مظلوم باشید.

وی با اشاره به اینکه اعلام روز جهانی قدس از ناحیه امام راحل برای عمل به این سفارش علی(ع) بوده است اضافه کرد: پیام راهپیمایی روز جهانی قدس به دنیا همین دو مورد است که ما اولاً خصم ستمگر هستیم و در جهان امروز ستمکارتر از اسرائیل وجود ندارد و دیگر اینکه ما یاور و مدافع مظلوم هستیم و امروز مردم فلسطین مظلوم هستند.

دهقان‌نیری با اشاره به اینکه مسئله فلسطین از چند جهت برای ما حائز اهمیت است افزود: اول از نظر اسلامی برای ما اهمیت دارد، چرا که قدس شریف در این سرزمین واقع شده است. جایی که نخستین قبله‌گاه مسلمانان و محل معراج پیامبر اسلام بوده است. همان گونه که در سوره اسرا آمده است: «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى». امروز چنین مکان مقدس در اشغال صهیونیست‌های غاصب و کافر است. وظیفه همه امت اسلامی است که برای نجات این مکان مقدس تلاش کنند.

وی ادامه داد: دوم از نظر انسانی برای ما اهمیت دارد، سال‌ها است که جمعی انسان مظلوم که اکثریت آنها هم مسلمان هستند، مورد ستم و ظلم صهیونیست‌های غاصب و خونخوار قرار گرفتند. غاصبانی که با کمک انگلیس سرزمین مردم فلسطین را غصب کردند و آنها را از خانه‌هایشان بیرون و آواره کردند. وظیفه انسانی مسلمانان و آزادگان جهان است که با حمایت از جامعه مظلوم فلسطین به این ظلم بزرگ پایان داده و زمینه احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطین را فراهم سازند.

امام جمعه شاهدیه گفت: سوم از نظر فلسفه وجودی خود اسرائیل مورد اهمیت است. اسرائیل مولود نامشروع انگلیس خبیث است که در بین کشورهای اسلامی، برای مقابله با اسلام تأسیس شد. امام راحل و عزیز ما این خطر بزرگ را احساس کردند و با اعلام جمعه آخر ماه رمضان به نام روز جهانی قدس، دنیای اسلام را متوجه این خطر کردند. کسی نگوید این روز قدس و این راهپیمایی‌ها چه اثری دارد، فایده‌اش این است که مقاومت فلسطینی‌ها که با سنگ بود، امروز تبدیل به موشک کرده است، این ثمره روز قدس و فایده این راهپیمایی‌ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرموده رهبر حکیم انقلاب اسلامی در زمینه «کشف حجاب هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی» اظهار کرد: در هفته قبل درباره این موضوع نکاتی در وجوب حجاب از منظر قرآن کریم اشاره شد. این هفته نیز از منظر دیگر به این موضوع بپردازیم، و آن اینکه اگر زنی بدون حجاب وارد اجتماع شود، به حسب ظاهر یک فعل حرام انجام داده است و آن  کشف حجاب در برابر نامحرم است. در صورتی که این زن باید بداند که هم زمان با کشف حجاب، مرتکب چند گناه و فعل حرام شده است.

وی ادامه داد: حجاب حکم خدا و کشف حجاب نافرمانی از حکم خدا است و این نافرمانی گناه بزرگی است. همچنین کشف حجاب یک نوع دهن‌کجی و به سخره گرفتن احکام اسلامی است و این گناهی است که خداوند متعال وعید به عذاب خوارکننده برای آن داده است همان گونه که در آیه 9 سوره جاثیه آمده است: «وَإِذَا عَلِمَ مِنْ آيَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ» همچنین امروز کشف حجاب خواست دشمن است، و زنی که کشف حجاب می‌کند، با دشمنان اسلام و نظام اسلامی همکاری و همراهی عملی دارد، و این همکاری با دشمن گناهی عظیم است. 

دهقان‌نیری ادامه داد: کشف حجاب، تبلیغ عملی اباحی‌گری و بی‌حیایی و ولنگاری و اشاعه فحشا در جامعه است همان گونه که در آیه 19 سوره نور می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ»، این عذاب دردناک مربوط به کسی است که اشاعه فحشا را دوست می‌دارد، پس وای به حال زنی که آن را عملیاتی می‌سازد.

امام جمعه شاهدیه گفت: کشف حجاب ترویج فرهنگ بیگانه و تشبّه به کفار در سبک زندگی است، که این هم حرام است. کشف حجاب دشمن را امیدوار می‌سازد، که برنامه‌هایش در تغییر سبک زندگی و تضعیف باورهای اعتقادی مردم تأثیرگذار بوده است و هر کاری که دشمن را در راه رسیدن به اهدافش امیدوار کند، حرام است.

انتهای پیام
captcha