هنرمندان با زبان تصویر قرآن آشنا باشند
کد خبر: 4136823
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

هنرمندان با زبان تصویر قرآن آشنا باشند

عضو گروه آینده‌پژوهی قرآنی گفت: ما به عنوان هنرمند باید با زبان تصویر قرآن آشنا شویم زیرا خداوند در قرآن مفاهیم را در قالب تصویر و مثال مطرح می‌کند.

نشست تبیین هنر مواجهه در صحنه‌های آیندهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا برهانی، عضو گروه آینده‌پژوهی قرآنی، شب گذشته، ششم اردیبهشت‌ در نشست تبیین و اندیشگانی «هنر مواجهه در صحنه‌های آینده» که با حضور اعضای دبیرخانه هنر مواجهه و جمعی از هنرمندان در حوزه هنری یزد برگزار شد، با اشاره به وظیفه هنرمندان در مواجهه با صحنه‌‎های آینده گفت: خداوند در قرآن به صورت تصویری صحبت می‌کند و وظیفه هنرمند انتقال این مفاهیم و تصاویر به مخاطبان است.

وی با بیان اینکه اگر هنرمند بخواهد یک نگاه واقعی و دقیق مبتنی بر قرآن به صحنه‌های آینده و گذشته داشته باشد باید با زبان تصویر قرآن آشنا شود افزود: تصویرهایی که در قرآن از مفاهیم گذشته و آینده مطرح می‌شود، مثال‌های ذهنی برای بشر است و خداوند با زبان تصویر با بشر صحبت می‌کند و این تصاویر ترتیب خاص خود را دارند و توسط خداوند تدبیر یا «دُبُرچینی» شده‌اند.

این محقق حوزه مهدویت ادامه داد: هنر آئینی ما معمولاً رویکرد به گذشته دارد و هنرمندان آئینی معمولاً در گذشته سیر می‌کنند ولی قرآن هنگامی که یک مفهوم تصویر می‌کند حتی اگر مثل ماجرای طوفان حضرت نوح (ع) نقل داستان گذشته باشد، از گذشته یک تصویر دقیق برای آینده می‌سازد.

این پژوهشگر قرآنی افزود: کار هنرمندان قرآنی این است که از علما درخواست کنند تا مفاهیم قرآنی در اختیارشان قرار گیرد و هنرمندانه به فرم و تصویر تبدیل شود. این روش در سینمای هالیوود در حال انجام است ولی متأسفانه این رویکرد در کشور ما ضعیف است و ما در مواجهه با مسائل آینده، دچار مشکل و حیرت هستیم و دلیل عمده آن فاصله بین جامعه اندیشمند و هنرمند ما است.

وی اظهار کرد: در قرآن تصویر اتفاقات آینده به صورت سلسله‌وار بیان شده است که باید توسط اندیشمندان استخراج و توسط هنرمندان به تصویر کشیده شود. رهبر معظم انقلاب، هنرمندان را از مصادیق آیه 39 سوره احزاب می‌دانند،  «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا»؛ یعنی هنرمندان رساننده رسالت خداوند و واسطه‌ای بین اندیشمندان و مردم هستند. هنرمند است که مفاهیم را در قالب تصویر به مردم انتقال می‌دهد.

برهانی با نگاه ساختارشناسانه به مرور و بازخوانی آیات سوره صف پرداخت، و تصویر کلی سوره صف را، منطبق بر تصویر انقلاب اسلامی و آینده انقلاب اسلامی دانست و بر این اساس، ترتیب صحنه‌هایی که مؤمنین وارد آن می‌شوند را برشمرد.

وی وظیفه هنرمندان در مواجهه با صحنه‌های آینده را، علاوه بر تقویت و ارتقا ایمان، تصویرسازی آینده بر اساس معارف قرآنی دانست.

انتهای پیام
captcha