ویژگی‌‌های معلم موفق از نگاه پیامبر اسلام
کد خبر: 4137013
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴

ویژگی‌‌های معلم موفق از نگاه پیامبر اسلام

امام جمعه شاهدیه با اشاره به ویژگی‌‌های معلم موفق در کلام پیامبر گرامی اسلام گفت: معلمی جلوه‌ای از جمال ذات لایزال حق است، چرا که او هم تعلیم می‌دهد و هم تربیت می‌کند.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های این هفته نمازجمعه گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به اجرای اصل هشتم قانون اساسی، یعنی اصل امر به معروف و نهی از منکر هستیم، زیرا اگر بخواهیم کشوری با عزت و با اقتدار داشته باشیم و مردم ما در امنیت و آرامش کامل زندگی کنند، و هرگز یک انسان فاسدی نتواند ایجاد فساد کند باید امر به معروف و نهی از منکر همگانی شود.

وی ادامه داد: این سخن امام باقر(ع) است که فرمود: «از جمله آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر این است که «تُقامُ الفَرائضُ» واجبات الهی برپا می‌شود، «و تَأمَنُ المَذاهِبُ» راه‌ها امن می‌گردد، «و تَحِلُّ المَکاسِبُ» درآمدها حلال می‌شود، «و تُرَدُّ المَظالِمُ» حق مظلوم ادا می‌گردد، «و تَعمُرُ الأرضُ» شهرها آباد می‌شود، «و یُنتَصَفُ مِنَ الأعداءِ» دشمن سرکوب می‌گردد. «و یَستَقیمُ الأمرُ» امور مردم سر و سامان می‌یابد و این موارد ثمره امر به معروف و نهی از منکر است. اگر چه این یک وظیفه همگانی است ولی زمینه آن را باید حکومت فراهم کند و حکومت باید از آمرین به معروف و ناهی از منکر حمایت کند همان گونه که در آیه 41 سوره مبارکه حج می‌فرماید: «الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ». در مرحله نخست اقامه نماز و ایتا زکات و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مسئولان است ولی چه باید کرد که مسئولان وقت نماز جلسه می‌گزارند. 

امام جمعه شاهدیه با اشاره به نهم اردیبهشت، روز شوراها گفت: انتظار داریم اعضای شورا با همدلی و همفکری هر چه بیشتر، مشکلات این شهر را پیگیری کرده و در رفع آنها تلاش کنند و راه را برای رفع گرفتاری‌های مردم هموار سازند.

وی با اشاره به یازدهم اردیبهشت، روز جهانی کارگر اظهار کرد: کار و کارگر یکی از مهمترین ارکان رشد تولید و اقتصاد در کشور است. اسلام ارزش و اعتبار خاصی برای کار و کارگر قائل شده است، به اندازه‌ای که کار را بالاترین عبادت دانسته و رهبر بزرگ اسلام حضرت محمد دست یک کارگر را بوسید. ولی متأسفانه در نظام جمهوری اسلامی نسبت به نیروهای کارگری آنگونه که باید و شاید سرمایه‌گذاری نشده است. مسئولان ما حرف پُر زدند، حرف پُر می‌زنند ولی در میدان عمل هنوز نیروهای کارگری ما از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند. بسیاری از آنها ضمانت شغلی ندارند.

دهقان‌نیری با اشاره به اینکه یکی از خسارت‌هایی که دولت سازندگی به نظام کارگری ما زد، تأسیس شرکت‌های خصوصی کارگری است گفت: نمایندگان مجلس باید برای این قشر از کارگران فکری کنند. مسئولان بدانند تا زمانی که نیروی کارگری ما به جایگاه واقعی خودش نرسد، رشد تولید و اقتصاد ما همراه با مشکلات خواهد بود.

وی با اشاره به دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت علامه مطهری و روز معلم بیان کرد: معلمی جلوه‌ای از جمال ذات لایزال حق است، چرا که او هم تعلیم می‌دهد و هم تربیت می‌کند. بنابراین یک معلم هم باید کار خدایی کند یعنی تعلیم دهد و تربیت کند.

دهقان‌نیری افزود: در روایتی از پیامبر اسلام آمده که معلمی موفق است که بتواند پنج کار را برای شاگردانش انجام دهد اینکه شاگردانش را از کبر به سوی فروتنی و تواضع بخواند و از ریا به سوی اخلاص دعوت کند و از حالت شک به سوی یقین هدایت کند و از رغبت و میل به دنیا به سوی زهد و بی رغبتی به دنیا بخواند و از دشمنی به سوی نصحیت و خیر خواهی دعوت کند.

انتهای پیام
captcha