حضرت حمزه(ع) و عبدالعظیم حسنی(ع) یک مکتب هستند
کد خبر: 4138674
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
امام جمعه شاهدیه:

حضرت حمزه(ع) و عبدالعظیم حسنی(ع) یک مکتب هستند

حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری گفت: حمزه(ع) و عبدالعظیم حسنی(ع) دو شخصیتی که برای ما و نسل امروز یک مکتب هستند، زیرا حضرت حمزه آنچه داشت در طبق اخلاص گذاشت و همه را در راه اسلام فدا کرد و حضرت عبدالعظیم(ع) در راه مبارزه با طاغوت سختی‌های فراوانی را متحمل شد و ذوب در مقام ولایت بود.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 15 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به آیه 48 سوره انعام گفت: بشارت و انذار دو عامل اصلی در تربیت و هدایت است. زیرا بشارت عامل حرکت انسان به سوی خوبی‌هاست، و انذار عامل باز دارنده انسان از گناه و زشتی‌هاست. بدین جهت خداوند متعال پیامبرانش را با همین دو عامل بشارت و انذار برای هدایت بشر فرستاد.

وی با اشاره به اینکه سراسر قرآن کریم و روایات اسلامی مملو از آیات و روایاتی است که نیکوکاران را بشارت به بهشت داده و بدکاران را از عذاب خدا ترسانده است، افزود: خداوند در آیاتی، اشخاصی را با ویژگی‌های خاصی بشارت و انذار کرده که لازم است آن افراد و خصایص آنها را خوب بشناسیم و در زندگی خود به آنها توجه داشته باشیم. همچنین بشارت‌ها و انذارهایی که در قرآن کریم و روایات آمده است، بیشتر با واژه‌های تبشیر و طوبی و ویل است.

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پانزدهم ماه شوال که با سالروز شهادت سردار بزرگ اسلام، حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مصادف شده است اظهار کرد: حمزه(ع) و عبدالعظیم حسنی(ع) دو شخصیتی که برای ما و نسل امروز ما یک مکتب هستند. یک فکر و فرهنگ است زیرا حضرت حمزه آنچه داشت در طبق اخلاص گذاشت و همه را در راه اسلام فدا کرد. و حضرت عبدالعظیم(ع) در راه مبارزه با طاغوت سختی‌های فراوانی را متحمل شد و نیز ذوب در مقام ولایت بود.

وی ادامه داد: شهادت مزد خداوند متعال به حضرت حمزه بود به آن رسید ولی باید بدانیم که جنگ احد از عبرت آموزترین جنگ‌های تاریخ اسلام است، جنگی که مسلمانان در ابتدا پیروز و برنده جنگ شدند ولی سرانجام شکست خوردند. علت این شکست چه بود. قرآن کریم در آیه 152 آل عمران پاسخ این پرسش را داده است و درباره پیروزی مسلمانان چنین می‌فرماید: «وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ». اما علت شکست مسلمان‌ها را پنج چیز دانسته است که یک عامل آن مربوط به خداوند متعال است و آن اینکه خداوند با این جنگ شما را امتحان کرده است. «ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ». 

امام جمعه شاهدیه سستی و بی‌حالی، نزاع و اختلاف، نافرمانی از دستور رهبر و دنیاطلبی را چهار عاملی دانست که به مردم مربوط می‌شود و بیان کرد: این موارد آسیب جدی برای کشور ما است، بنابراین باید از سستی و بی‌حالی، نزاع و اختلاف، نافرمانی از رهنمودهای رهبری و دنیاطلبی مردم و مسئولان باید ترسید.

انتهای پیام
captcha