آسیبی که دختران امروز را تهدید می‌کند
کد خبر: 4141780
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳

آسیبی که دختران امروز را تهدید می‌کند

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌هایی که دختران ما را تهدید می‌کند انتخاب و معرفی الگوی غلط است گفت: اگر روز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) را روز دختر نامیدند، یعنی دختران ما باید در همه ابعاد زندگی چنین شخصیت جامع و کاملی را الگوی خویش قرار دهند.

نماز جمعه شاهدیه یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 29 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های این هفته نمازجمعه گفت: از جمله هشدارهای قرآن کریم که در آیه 22 سوره مبارکه زمر آمده است، هشدار به آدم‌های سنگدل است که می‌فرماید: «قساوت قلب یکی از بیماری‌های روحی و بسیار خطرناک است که باعث بسیاری از آلودگی‌ها و گناهان و جنایت‌ها می‌شود.

وی با اشاره به عواملی که باعث سنگدلی می‌شود اظهار کرد: گناه و معصیت از آن جمله است همان گونه که حضرت علی(ع) فرمود: «وَ مَا قَسَتِ اَلْقُلُوبُ إِلاَّ لِکَثْرَةِ اَلذُّنُوبِ». در حدیثی آمده است که هر گناهی باعث می‌شود یک نقطه سیاه در دل انسان گذاشته شود، گناهان وقتی زیاد شد تمام صفحه دل سیاه می‌شود.

دهقان‌نیری، غفلت از خدا را از دیگر عوامل سنگدلی بیان کرد و افزود: امام صادق(ع) فرمود: خداوند متعال به حضرت موسی وحی کرد و فرمود: «يا مُوسى لا تَفْرَحْ بِكَثْرَةِ الْمالِ وَلا تَدَعْ ذِكْرى عَلى كُلِّ حالٍ فَاِنّ تَرْكَ ذِكرى يُقْسِى الْقُلوبَ».

وی ادامه داد: زراندوزی و تکاثرطلبی و آرزوهای طولانی از دیگر عوامل سنگدلی هستند که در این زمینه نیز حضرت علی(ع) فرمود: «إنّ كَثرَةَ المالِ مَفسَدَةٌ للدِّينِ، مَقساةٌ لِلقلوبِ». و در زمینه آرزوهای طولانی در حدیث قدسی داریم، خداوند متعال به حضرت موسی فرمود: «يا موسى لاتُطِل فِي الدُّنيا أمَلَكَ فَيَقسُوَ قَلبُكَ، وقاسِي القَلبِ مِنّي بَعيدٌ».

امام جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دهه کرامت، آن را دهه‌ای خواند که آغاز آن میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و پایان آن ولادت با سعادت برادر بزرگوارش حضرت رضا(ع) است و با اشاره به نامگذاری ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز دختر اظهار کرد: یکی از آسیب‌هایی که دختران ما را تهدید می‌کند انتخاب و معرفی الگوی غلط است. 

وی ادامه داد: انسان موجودی است که هم خواهان کمال بوده و هم کمال‌پذیر است. یکی از چیزهایی که هر انسانی برای رسیدن به کمال به آن نیاز دارد، انتخاب یک الگو و نقشه سالم و کامل است. الگوپذیری جزء ذات انسان است. حتی انسان از رفتار حیوانات هم الگو می‌گیرد، چنانچه قابیل از رفتار یک کلاغ الگو گرفت و جسد برادرش را دفن کرد و گفت: «يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَٰذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي». 

دهقان‌نیری با اشاره به آنچه در الگوگیری مهم است اضافه کرد: اول اینکه چگونه الگو بگیریم؟ الگوگیری‌ها از سه حالت خارج نیست، یا از روی جهل و ناآگاهی است. یا از از روی هوی و هوس است. و یا از روی تعقل و اندیشه است. اسلام به ما گفته است که الگوگیری شما باید از روی تعقل و اندیشه باشد، رسول خدا(ص) فرمود: «فانْظُروا بِمَنْ تَقْتَدونَ في دِينِكُمْ و صَلاتِكُمْ». نگاه دقت همراه با تعقل را بیان می‌کنند که دقت کنید در دین و نماز به چه کسی اقتدا می‌کنید.

وی ادامه داد: دوم اینکه از چه کسی الگو بگیریم؟ نقشه شیطانی دشمن امروز این است که یک مدل غربی را الگوی دختران و پسران ما در سبک زندگی معرفی کند. در رفتار و اخلاق، در شکل و قیافه، در نوع و کیفیت پوشش و سایر شئونات زندگی. اما خداوند متعال که خالق بشر است، در آیه 21 سوره احزاب پیامبرش را به عنوان یک الگوی سالم و کامل معرفی کرده و می‌فرماید:  «لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». امام عصر که خود الگوی کامل و جامعی برای بشر است می‌فرماید: «مادرم فاطمه الگوی من است.»

امام جمعه شاهدیه افزود: اگر روز ولادت حضرت فاطمه معصومه را روز دختر نامیدند، یعنی دختران ما باید در همه ابعاد زندگی چنین شخصیت جامع و کاملی را الگوی خویش قرار دهند. حضرت معصومه هم دختر است اما دختری که از نظر علم، عقل، معرفت، عبادت، اخلاق، بصیرت، جهاد در راه خدا همچون مادر بزرگوارش زهرای مرضیه سرآمد زنان و دختران روزگار است. بنابراین دختران ما باید این شخصیت عالمه، عاقله، عارفه، عابده، بصیره، مجاهده را الگوی خویش قرار دهند. شخصیتی که جد بزرگوارش امام صادق سال‌ها پیش از ولادتش درباره او فرمود: «پاره تن من در قم دفن می‌شود که فردای قیامت تمام شیعیان ما به واسطه شفاعت او اهل نجات خواهند بود.» شخصیتی که برادر بزرگوارش در زیارت نامه او فرمود: «يا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ».

انتهای پیام
captcha