ویژگی‌های صاحبان کرامت از منظر قرآن کریم
کد خبر: 4143625
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶

ویژگی‌های صاحبان کرامت از منظر قرآن کریم

امام جمعه شاهدیه، «کرامت» را یکی از نعمت‌های ویژه خداوند برشمرد که به بشر عنایت کرده است و گفت: خداوند در قرآن، ذات اقدس خود، قرآن، رسول گرامی و فرشتگانش را با وصف کرامت توصیف کرده و آنگاه ویژگی‌هایی برای صاحبان کرامت بیان کرده است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، پنجم خردادماه در خطبه‌های این هفته با اشاره به هشدارهای قرآن کریم گفت: در آیه 79 سوره مبارکه بقره کلمه «ویل» سه بار تکرار شده که دليل بر عظمت اين گناه است و آن گناه تحريف در دین و بدعت‌گذاری در دین، و بازی با دین خداست.

وی ادامه داد: در این آیه هم به آن انسانی که مرتکب این گناه می‌شود و هم به کار او و هم نسبت به آن چیزی در کنار این کار کسب کرده، هشدار داده است. زیرا این یک خطر بزرگ برای جامعه اسلامی است که عده‌ای بخواهند به اسم دین و در سایه دین به خواسته‌های نفسانی و دنیایی خود برسند. در طول تاریخ زندگی بشر این چنین بوده است که عده‌ای دنیاطلب، پشت دین سنگر می‌گرفتند و در جهت رسیدن به مقاصد دنیایی از دین مایه می‌گذاشتند.

امام جمعه شاهدیه  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) اظهار کرد: در حدیثی از رسول خدا(ص) نقل شده است که آن حضرت درباره تک تک امامان معصوم به امیر مؤمنان سخنانی داشت. هنگامی که به نام امام هشتم رسید، چهار وصف ممتاز برای حضرت رضا(ع) بیان فرمود: «وَ عَلِیُّ بْنُ مُوسَى مُعَبِّرُهَا». معبرها تاب دو معنا را دارد اول «تعبیرکننده»، یعنی پرده از روی اسرار عالم بر می‌دارد، لذا او را عالم آل محمد خواندند. دوم «عبور دهنده»؛ زیرا راه عبور امت اسلام به سوی بهشت است یعنی کسی اهل بهشت است که زیر پرچم امام رضا(ع) قرار گیرد.

وی ادامه داد: در ادامه این روایت آمده است: علی بن موسى(ع) نجات‌دهنده امت اسلام است و هیچگاه با دشمنان اسلام سازش نکرد و عامل وحدت و انسجام مؤمنان و نزدیک کننده دلهای آنان به هم است.

دهقان‌نیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دهه کرامت گفت: کرامت یکی از نعمت‌های ویژه خداوند است که به بشر عنایت کرده و می‌فرماید: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ». در عظمت این نعمت همین بس  که خداوند سبحان در قرآن کریم ذات اقدس خود و قرآن و رسول گرامی و فرشتگانش را با وصف کرامت توصیف کرده است. آنگاه سه ویژگی برای صاحبان کرامت بیان کرده و می‌فرماید: «بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ: ۱- «لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ».۲- «وَ هُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ».۳- «وَهُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ». آثار این کرامت در زندگی انسان کریم این است که دنیا و سهولت دنیا برایش آسان می‌شود. بنابراین نه سختی‌های دنیا او را از پا در می‌آورد و نه خوشی‌های دنیا او را منحرف می‌سازد و راه حفظ این کرامت، هم تقوا است.

انتهای پیام
captcha