نیازمند اصلاح و تغییر نگرش‌ها در حوزه قرآن هستیم
کد خبر: 4144858
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
در نشست تخصصی ایکنا مطرح شد؛

نیازمند اصلاح و تغییر نگرش‌ها در حوزه قرآن هستیم

مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف استان یزد با تأکید بر اصلاح و تغییر نگرش‌ها در حوزه قرآنی گفت: متأسفانه فقط در حد شعار و مکرراً عنوان می‌شود «قرآن کتاب زندگی است»، اما باید دغدغه ذهنی مردم و مسئولان شود.

نشست تخصصی ایکنا یزدنشست «بررسی مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی و راهکارهایی برای ارتقای جایگاه قرآنی» با حضور حجت‌الاسلام علی‌محمد رضایی، مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد، حجت‌الاسلام محمود میرجلیلی مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، سیدمحمدرضا نجم‌الهدی مسئول امور قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم میرزازاده مدیرعامل مؤسسه قاریان و حافظان استان یزد، حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد، اکرم شعبانی‌زاده مدیرعامل مؤسسه نورالظاهر، اعظم خیری مدیرعامل مؤسسه نور هدایت یزد و همچنین سیدمیلاد اوصیا مدیر شعب استانی ایکنا و به میزبانی ایکنای یزد برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمود میرجلیلی، مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد در این نشست با اشاره به اینکه متأسفانه فعالیت‌های قرآنی متولی خاصی ندارد گفت: هر چند برخی قائل بر این هستند که تعدد متولی در مباحث قرآنی یک حُسن است زیرا باعث می‌شود همه خود را در مسئله قرآن سهیم، دغدغه‌مند و شریک بدانند، بنابراین این موضوع قابل اهمیت است که نهادها و افراد زیادی مشارکت داشته باشند اما به شرطی که همه به امور خود واقف باشند و به وظایف خود به خوبی عمل کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تعداد دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های قرآنی زیاد است اما تنها چند دستگاه وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند و برخی هم به اندازه‌ای که نامی از آنها باشد، و مسابقه‌ای در طول سال بین کارمندان دستگاه برگزار می‌کنند اما قانون‌گذار این دستگاه‌ها را به عنوان متولی امر قرآنی می‌داند و لذا به نظر می‌رسد تاکنون جوابگو نبوده است و باید یک نهاد یا وزارتخانه‌ای امر قرآن را به دست بگیرد و سر و سامان دهد.


بیشتر بخوانید:


میرجلیلی با اشاره به آیه «لَسْتُمْ عَلَىٰ شَيْءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ» اظهار کرد: اگر هیچ وزارتخانه‌ای آیه در باب آن نباشد، همین یک آیه برای تأسیس وزارتخانه در حوزه قرآن کریم کفایت می‌کند و مسئولان بر این امر واقف هستند اما اینکه چرا این مهم محقق نمی‌شود شاید توجیهاتی وجود داشته باشد. البته از نگاه ما در استان، ضرورت ایجاد این نهاد و جایگاهی احساس می‌شود زیرا اگر محقق شود خیلی از مباحث در حوزه قرآن سامان پیدا می‌کند و از دغدغه‌هایی که در جامعه اعم از قرآنی و غیرقرآنی داریم، خارج می‌شویم. 

محمود میرجلیلی، رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد

به نقش قرآن در زندگی باور داشته باشیم 

وی با توجه به اهمیت نگاه‌ نسبت به مباحث و فعالیت‌های قرآنی گفت: متأسفانه به این جایگاه نرسیده‌ایم که قرآن در زندگی اهمیت دارد هر چند در حد شعار و حرف و مکرراً عنوان می‌شود قرآن کتاب زندگی است و یا فرمایشات بزرگان را مطرح می‌کنیم، اما به آن اعتقاد و باور نداریم و برای آن تلاش نمی‌کنیم. باید اهمیت قرآن به یک مسئله مهم تبدیل شود و ضرورت آن هم برای مسئولان و تصمیم‌گیران این حوزه و هم مردم تبیین شود و لذا اگر قرآن متن جامعه و خانواده را فرا گیرد، «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» و تمامی دغدغه‌های جامعه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و .. رفع خواهد شد به شرطی که به این ضرورت، اهمیت و جایگاه اثرگذاری قرآن در فعالیت‌ها برسیم اما آنچه می‌بینیم این گونه نیست و قرآن باید دغدغه ذهنی مردم و مسئولان شود.

این فعال قرآنی استان یزد بیان کرد: به عنوان مثال دغدغه اکثر مردم یزد علم‌آموزی است که فرزندان‌مان در بهترین مدارس تحصیل کنند و یا کنکور رتبه خوبی کسب کنند، و این نگاه وجود دارد که باسواد شدن و علم‌آموزی یک برند برای خانواده یزدی محسوب می‌شود و البته این نگاه در استان‌های دیگر نیز متغیر و در حوزه‌های دیگر وجود دارد. بنابراین بخش زیادی از جامعه باید به این نگاه برسند که چگونه باید با قرآن ارتباط گرفت و این کتاب الهی چقدر می‌‌تواند تأثیرگذار باشد. همچنین اصلاح و تغییر نگرش‌ها باید در بین مردم و مسئولان صورت گیرد.

مسئول امور قرآنی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه وقف در ترویج فرهنگ قرآنی گفت: هر کجا وقف حضور پیدا کرد و در مسیر خود قرار گرفت، خیلی از دغدغه‌های جامعه رفع شد این در حالی است که متأسفانه استان یزد در زمینه وقف قرآنی از استان‌های ضعیف به شمار می‌رود و تعداد وقف‌های قرآنی که در استان وجود دارد، درآمدزایی ندارد و حتی برای امورات قرآنی اوقاف نیز جوابگو نیست.

میرجلیلی در بخش دیگری از سخنان خود بر ایجاد شبکه‌ای منسجم در بین نهادها و ارگان‌های مرتبط با حوزه قرآن تأکید کرد و افزود: اطلاع نهادها و افراد از فعالیت‌های یکدیگر، هر چند به نظر مسئله‌ای مهم به نظر نرسد، می‌تواند در توسعه فعالیت‌های قرآنی مؤثر باشد و یا نداشتن سامانه‌های لازم برای ارتباط مؤثر بین ادارات از دیگر موارد قابل اهمیت است زیرا نهادها و ادارات می‌توانند از این طریق در جریان فعالیت‌های نهادهای مرتبط قرار گیرند.

وی فعالیت جزیره‌‌ای برخی نهادها را از دیگر مشکلات برشمرد و بر احیای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان تأکید کرد و گفت: گفته می‌شود این نشست با شورای فرهنگ عمومی ادغام شده است اما باید حداقل و در طول سال جلساتی با این موضوع برگزار و مورد توجه باشد.

اکرم شعبانی‌زاده، مسئول مؤسسه قرآن و عترت نور ظاهر استان یزد

بودجه‌های قرآنی عادلانه توزیع شود

اکرم شعبانی زاده، مدیرعامل مؤسسه نورالظاهر استان یزد نیز در این نشست با اشاره به آموزش‌های قرآنی مؤسسه ویژه اقشار مختلف گفت: خوشبختانه فراگیران این مؤسسه در مسابقات و آزمون‌های سراسری خوش درخشیده‌اند و موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌اند. همچنین مرکز تخصصی صحیفه سجادیه استان ویژه کودکان 3 الی 12 سال در این مؤسسه راه‌اندازی و هدف انس کودکان با صحیفه سجادیه و آموزش به روشی کودکانه است تا از طریق کودکان صحیفه سجادیه وارد منازل شود و توسعه و گسترش این فرهنگ را شاهد باشیم.

وی، عمده مشکل مؤسسات را مکان اجاره‌ای دانست که فضایی مختص مؤسسه در اختیار ندارند و بیان کرد: متأسفانه تمدید اجاره نیز با مشکلاتی مواجه است که بر مشکلات دیگر می‌افزاید و مسئولان باید در زمینه حمایت از مؤسسات بویژه مؤسساتی که نوپا هستند، توجه بیشتری داشته باشند. فعالیت برای کودکان با سختی بیشتری همراه است و به نظر بنده ریشه اصلی موفقیت در سنین بالا در کودکی کلید می‌خورد و همچنین هر چه آموزش‌های قرآنی در کودکی مورد توجه باشد، به لحاظ فرهنگی با اثرگذاری بیشتری همراه می‌شود.

شعبانی‌زاده بر شبکه‌سازی در حوزه قرآن تأکید کرد و افزود: نهادها و ارگان‌های مرتبط با قرآن و همچنین فعالان این حوزه باید اتحاد و وحدت بیش از پیش داشته باشند و اگر بودجه‌ای مختص فعالیت‌های قرآنی وجود دارد، عادلانه توزیع شود بویژه مؤسساتی که در مناطق محروم فعالیت دارند. استان یزد از استان‌های برخوردار به شمار می‌رود اما در زمینه فعالیت‌های قرآنی هزینه‌ای نمی‌شود و توجه خیران به این سمت کمتر است.

وی که 22 سال در حوزه کودکان فعالیت دارد، هدف اصلی فعالیتش را تربیت دینی کودکان برشمرد و به موفقیت‌ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: اگر تربیت دینی از ابتدای کودکی مورد توجه باشد و این مهم عملاً محقق شود، بازخورد خوبی در جامعه خواهیم داشت و ترویج قرآن و پذیرش بیشتر خانواده‌ها در این زمینه شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل مؤسسه نورالظاهر استان یزد گفت: اینکه دغدغه مؤسسه‌ای حفظ یا قرائت و یا سایر حوزه‌های قرآنی باشد، شاید به نتیجه مطلوب دست نیابیم اما اگر همه با هم منسجم شویم و شبکه‌ای از مؤسسات و ادارات قرآنی  دست به دست هم داده و فعالیتی در استان یا شهر خود انجام دهند، قطعاً نتیجه خوبی در بر خواهد داشت.

وی با تأکید بر تربیت نیروی متخصص در حوزه قرآن بیان کرد: اینکه کودکان در مؤسسه‌ای آموزش‌های لازم را زیر نظر مربیان متخصص فرا گیرند، و سپس وارد مدارسی شوند که این روند ادامه نداشته باشد، قطعاً آنچه باید در تربیت دینی محقق شود، نخواهد شد و لذا اگر این آموزش‌ها با همکاری آموزش و پرورش و تمامی ارگان‌های مرتبط با حضور مربیان متخصص همان حوزه تداوم داشته باشد، بهترین شبکه‌سازی رخ داده است.

اعظم السادات میرجلیلی، خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
captcha