نکات ناب زندگی 30 روحانی در یزد به چاپ رسید
کد خبر: 4149975
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱

نکات ناب زندگی 30 روحانی در یزد به چاپ رسید

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد از اجرای طرح «تجربه‌نوردی از پیشکسوتان عرصه تبلیغ» در یزد خبر داد و گفت: در فاز اول این طرح، نکته‌های ناب زندگی 30 نفر از روحانیون شاخص یزد ثبت و به چاپ رسید.

علیرضا نجیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد، امروز، سوم تیرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه والای امام مسجد در محلات گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، تلاش می‌شود واژه امام مسجد را جایگزین امام جماعت کنیم چرا که خدمات فرهنگی و مسائل مبتلا به مردم از اصلی‌ترین رسالت‌های امام مسجد است.

 وی ادامه داد: در همین راستا اقداماتی انجام شده و هدف این است در قالب این طرح، زمینه ارتباط امام مسجد با جوانان و خانواده‌ها و همچنین نقش مساجد در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را پررنگ‌تر کنیم و با توجه به اینکه در زمان‌های مختلف همانند پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و ... مساجد نقش مهمی ایفا کرده‌اند، این نقش احیا شود و هر چقدر مسجد بتواند در جایگاه واقعی خود قرار گیرد، بسیاری از معضلات اجتماعی و فرهنگی با محوریت مسجد حل خواهد شد، البته همت و اهتمام مسئولان استان نیز مورد انتظار است. هر چند مساجد در استان یزد از جایگاه خوبی برخوردار است اما هنوز تا جایگاه واقعی و مطلوب فاصله داریم.  

نجیمی از برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه امامان مسجد خبر داد و گفت: هم اکنون دوره آموزشی در قم در حال برگزاری است که نمایشگاهی نیز در حاشیه این دوره برپا شده و سعی شده حضور امامان مسجد در این دوره رقم خورد تا شاهد پویایی بیشتر مساجد باشیم.

وی با اشاره به فعالیت مجمع طلاب و روحانیون یزدی مقیم قم اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم از ظرفیت نخبگان یزدی که در خارج از استان اقامت دارند، استفاده کنیم، ارتباط با این مجمع پررنگ‌تر شد تا زمینه حضور نخبگان یزدی سطح کشور مهیا شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به شکل‌گیری کمیته رسیدگی به امور مساجد گفت: مساجد اصلی‌ترین رکن هر محله‌ای محسوب می‌شود و در قالب این کمیته مسائل و مشکلات مساجد با هدف رشد و تعالی مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای رفع و حل آن تلاش می‌شود. 

اجرای طرح «هر هیئت، یک روحانی» در یزد

وی با اشاره به اجرای طرح «تجربه‌نوردی از بزرگان و پیشکسوتان عرصه تبلیغ» در این استان گفت: اولین نسخه از این طرح با معرفی 30 نفر از روحانیون شاخص یزد چاپ و نکات ناب زندگی این قشر به ثبت رسید و ان‌شاءالله با تداوم این تجربه‌نوردی، در آینده‌ای نزدیک بانک صوتی و تصویری از فرهیختگان و بزرگان عرصه تبلیغ خواهیم داشت.

نجیمی، حمایت از محتوای تولیدی پژوهشی طلاب و روحانیون را از دیگر اقدامات شاخص برشمرد و از معرفی یزد به عنوان استان برتر قرآنی خبر داد و گفت: استان یزد از استعدادهای خوبی در حوزه قرآنی برخوردار است و لذا جایگاه خوبی در سطح کشور دارد و خوشبختانه در هفته‌ای که گذشت، یزد از استان‌های برتر در حوزه قرآن معرفی شد که از مسئول اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی و همکاران این اداره تجلیل به عمل آمد. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به فعالیت مدارس صداری ولایت، تعداد این مدارس در استان را 13 مدرسه دوره اول و دوم در شهرستان‌های یزد، مهریز، بافق، خاتم و ابرکوه اعلام کرد. 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده متناسب با رویکرد استان در حوزه گردشگری گفت: هم اکنون 100 مبلغ به سه الی چهار زبان زنده دنیا مسلط هستند که در سایر کشورها به امر تبلیغ مشغول هستند و در زمانی که شاهد حضور گردشگران خارجی با رویکرد فرهنگی هستیم، از ظرفیت این افراد استفاده می‌شود.

نجیمی افزود: یکی از اقدامات انجام شده در نوروز 1401 و 1402 با همکاری میراث فرهنگی، انسجام‌بخشی و سازماندهی مساجد بافت تاریخی بود که در این زمینه 52 مسجد در مرکز استان سازماندهی شد و لذا این اقدام هم گردشگری مذهبی و هم بخش خدمات دهی را پررنگ‌تر کرد.   

وی با اشاره به تدوین منشور اخلاقی ویژه هیئات مذهبی استان گفت: در قالب این منشور که جنبه اخلاقی و قانونی دارد، موارد لازم ذکر شده تا در کار اقامه عزای سیدالشهدا مراقبت‌های لازم صورت گیرد و از برخی آسیب‌هایی که ممکن است، به وجود آید، مصون بمانند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی یزد با بیان اینکه در سازماندهی طلاب جوان، مستعد و پرانگیزه اقدامات خوبی انجام شده است، ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در معیت هر هیئت مذهبی یک امام یا روحانی باشد که بتواند در ایام عزاداری یا در طول سال به عنوان روحانی آن هیئت، با جوانان آن هیئت در ارتباط و پاسخگوی سؤالات، مسائل و شبهات آنها باشد.

نجیمی بر ترویج مباهله که یکی از اعیاد بزرگ دینی بوده و مورد غفلت قرار گرفته است، تأکید کرد و افزود: عید مباهله بعد از غدیر خم و 24 ذی‌الحجه که روز خانواده نیز نامگذاری شده، است و تلاش می‌شود اقداماتی در راستای ترویج عید مباهله صورت گیرد که شب شعر ، جشن در تمامی مساجد و ... از جمله این اقدامات است.

ساماندهی 52 مسجد در بافت تاریخی 

وی با اشاره به مراسم اعتکاف، از استقبال پرشور جوانان و نوجوانان خبر داد و گفت: در سالی که گذشت، تنها 30 مسجد میزبان معتکفان دانش‌آموز بود و این امر نشان‌دهنده استقبال مردم بویژه نسل جوان است. همچنین احیای نیمه‌شعبان از دیگر برنامه‌ها است که ترویج مناجات و مناجات‌خوانی در دستور کار قرار دارد و برنامه‌های بسیار خوبی برای اینکه ماه شعبان محور توسعه فرهنگی مناجات‌خوانی قرار داده شود، خواهیم داشت. در ماه رمضان در کنار میلاد امام حسن مجتبی(ع) و پاسداشت شب‌های قدر ویژه برنامه‌هایی به همت بانوان انجام می‌شود که تکریم حضرت خدیجه(س) از آن جمله است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه در برنامه‌ها نشر خوبی‌ها و احیای سنت‌های حسنه دنبال می‌شود، بر اهتمام رسانه‌ها در این زمینه تأکید کرد و گفت: وجود 400 الی 500 طلبه مؤلف در استان ظرفیت بسیار خوبی است که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.  اکنون 500 تا یک هزار گروه محلی با این سازمان همکاری دارند و بخشی از رسالت ما از طریق شبکه‌سازی و شناسایی و ساماندهی گروه‌های محلات  در فضای مجازی  در حال انجام است.

نجیمی با اشاره به ایجاد کلینیکی ویژه مشاوره در زمینه فرقه‌ها بیان کرد: در قالب این مهم، به مسائل و شبهات جوانان و خانواده‌های درگیر به صورت چهره به چهره و بدون هیچ‌گونه کار انتظامی و امنیتی و تنها در حوزه فرهنگ پاسخ داده می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال ایکنا در زمینه اقدامات انجام شده در راستای توانمندی مبلغان و مبلغات گفت: یک مبلغ بعد از فارغ‌التحصیلی با این نهاد همکاری خواهد داشت و لذا باید در دوران تحصیل، مهارت‌های لازم را کسب کند و ما دوره‌های ضمن خدمت برای این افراد داشته باشیم. البته محوریت این کار با کانون‌های فرهنگی  است.

نجیمی با اشاره به فعالیت 115 کانون فرهنگی تبلیغی بیان کرد: این کانون‌ها مؤسسات، مجموعه‌ها و نهادهای مردمی هستند که در حوزه‌های مختلف از جمله عفاف و حجاب، مهدویت، ازدواج، مسائل تربیتی و ... فعالیت دارند. در زمینه توانمندسازی نیز اقداماتی انجام شده و در دستور کار است.

انتهای پیام
captcha