سه خصلتی که زمینه نجات مؤمن را فراهم می‌کند
کد خبر: 4161759
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰

سه خصلتی که زمینه نجات مؤمن را فراهم می‌کند

امام جمعه شاهدیه گفت: امام سجاد(ع) سه چيز را اسباب نجات مؤمن می‌داند که با زبانش مردم را نیازارد و از غیبت کردن آنها دوری کند و وقتش را صرف كاری می‌کند كه برای دنيا و آخرتش مفید باشد و بر خطاها و گناهان خویش بسیار گریه می‌کند.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 20 مردادماه در خطبه‌های این هفته با اشاره به هشدارهای قرآن کریم، آیه اول سوره مبارکه همزه که می‌فرماید: «وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ» را از آن جمله دانست و گفت: در این آیه شریفه به کسانی هشدار داده است که با حیثیت و آبروی مردم بازی می‌کنند. آبرو چیزی است که همه انسان‌ها بر اساس فطرت نسبت به آن حساس هستند و هم اسلام نسبت به آن حساسیت ویژه دارد.

وی ادامه داد: در روایتی از رسول خدا نقل شده است که فرمود: در شب معراج با جماعتی روبرو شدم كه: «لَهُمْ أظْفَارٌ مِنْ نُحَاسٍ يَخْدِشُونَ وُجُوهَهُمْ وَصُدُورَهُمْ» ناخن‌هایی از جنس مس داشتند و با آن صورت و سينه‌های خود را می‌خراشيدند. «فَقُلْتُ: مَنْ هؤُلاءِ يَا جِبرِيلُ؟» از جبريل پرسیدم اينها چه كسانی هستند؟ «قَالَ: هؤُلاءِ الَّذِينَ يَأكُلُونَ لُحُومَ النَّاسِ، وَيَقَعُونَ في أعْرَاضِهِمْ» فرمود: اينان كسانی هستند كه با غیبت کردن گوشت مردم را می‌خورند و با آبروی آنان بازی می‌کنند. 

دهقان‌نیری افزود: یکی از شاخه‌های تقوا همین است که انسان از زبان و قلم خود مواظبت کند و آن را آلوده به غیبت نسازد، و با آبروی دیگران بازی نکند. متأسفانه امروز فضای مجازی، مجالس دورهمی‌ها از غیبت و تهمت پر شده است. برخی خیلی راحت با غیبت و تهمت به آبروی دیگران چنگ می‌زنند. بدانید این غیبت‌ها همان ناخن‌های مسی داغ است که در حدیث نبوی به آن اشاره شد.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به روایتی از مولا سیدالساجدین بیان کرد: امام سجاد(ع) فرمود: «ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤْمِن» سه چيز اسباب نجات مؤمن است: اول اینکه با زبانش مردم را نیازارد و از غیبت کردن آنها دوری کند. دوم اینکه وقتش را صرف كاری می‌کند كه برای دنيا و آخرتش مفید باشد و سوم بر خطاها و گناهان خویش بسیار گریه می‌کند.

وی با اشاره به 25 محرم، سالروز شهادت امام چهارم گفت: وجود مقدس امام سجاد(ع) به دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی، محور کار خود را چند چیز قرار داد كه در تاریخ زندگی اهل بیت آن کارها بسیار برجسته شد و نیاز امروز جامعه اسلامی ما همین کارها است. اگر ما بخواهیم در ابعاد گوناگون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... مشکلی نداشته باشیم، باید بر اساس شاخص‌هایی که آن بزرگوار تعریف کرده‌اند، حرکت کنیم.

امام جمعه شاهدیه ادامه داد: از جمله این شاخص‌ها «معنویت و ارتباط با خدا» است چرا که یکی از عواملی که باعث شد فاجعه کربلا به دست مسلمانان رقم خورد، کمرنگ شدن معنویت و ارتباط با خدا در بین مسلمانان بود. وقتی یاد خدا از دلها برود، دل سیاه و تاریک می‌شود، وقتی دل سیاه و تاریک شد، نتیجه آن این می‌شود که انسان به روی ولی خدا و امام خویش تیغ بکشد، و آنگاه به این کار خود ببالد و افتخار کند. امام سجاد(ع) برای نجات مردم از دام غفلت و شهوات نفسانی، و نرم شدن دل‌های مردم، دو روش «تضرع و دعا و مناجات در پیشگاه ذات اقدس باری‌تعالی» که صحیفه بسیار ارزشمند سجادیه یک نمونه آن است و همچنین «روضه و اشک بر مصائب حضرت سیدالشهدا(ع) را ترویج کرد.

وی؛ تخلق به اخلاق اسلامی را از دیگر شاخص‌ها بیان کرد و افزود: یکی دیگر از عواملی که زمینه‌ساز فاجعه کربلا شد، فاصله گرفتن مسلمانان از اخلاق اسلامی و آلوده شدن آنان به رذائل اخلاقی بود. بدون شک اگر مردم از اخلاق اسلامى برخوردار بودند، یزیدیان نمى‌توانستند مردم را وادار به كشتن فرزند پیامبر نمایند. لذا امام سجاد برای تربیت و تهذیب نفوس مردم دعاى «مكارم الاخلاق» را انشا کرد و آن را در اختیار جامعه اسلامی گذاشت. این دعا نیاز هر روز ما است. چرا که این دعا مجموعه‌ای از درس زندگی و اخلاق است. بنابراین توصیه می‌شود این دعا را جدی بگیرید.

امام جمعه شاهدیه سومین شاخص را «جهاد تبیین» ذکر کرد و گفت: بنی امیه بر مرکب جهل مردم سوار شدند و توانستند جای حق و باطل، جای ظالم و مظلوم، جای قاتل و شهید را در افکار عمومی عوض کنند. آنها تا جایی پیش رفتند که مردم یزید فاسق و  فاجر را محور حق بدانند، و حجت خدا در روی زمین را محور شرارت بشناسند و جنگ او را واجب و تکلیف الهی بدانند. در چنین شرائطی امام سجاد(ع) با آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی در کوفه و شام و مدینه پرده از روی چهره منحوس و خبیث بنی امیه برداشت. شرایط امروز ما همان شرایط است، و ما بیش از گذشته نیاز به جهاد تبیین داریم، چرا که دشمن امروز با عنصر تبلیغات وارد میدان شده است، و تلاش می‌کند جای حق و باطل را در اذهان مردم جابجا کند.

انتهای پیام
captcha