به گزارش ایکنا از یزد، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، 25 مردادماه در جمع خبرنگاران استان یزد از تدوین برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس خبر داد و گفت: پنج هدف پایه برای اجرای این برنامه در نظر گرفته شد که امید، ایمان، هویت، نشاط و خردورزی از آن جمله است و ذیل هر یک نیز محورها و برنامههای مختلفی در راستای انسجام بیشتر و تسهیل کارهای پرورشی متناسب با امکانات مدارس تعریف شده است.
باقرزاده ادامه داد: در هدف پایه «ایمان»، اقامه نماز در مدارس تدوین شد که به محورهایی از جمله اختصاص زمان و زنگ نماز، مکان نماز، تعیین امام جماعت و ... نیاز دارد و لذا مدیران مدارس و معاونان پرورشی موظف هستند پیرامون این موضوع رویکردها و راهکارهایی اجرایی را در مدرسه خود عملیاتی کنند.
وی افزود: در هدف پایه «امید» اردوهای دانشآموزی و «هویت» جنبه هویت اجتماعی در اولین سال اجرای این برنامه مدنظر قرار گرفت و همچنین نقشآفرینی در تشکلهای دانشآموزی تعیین شد. در زمینه «نشاط» مجموعه جشنوارهها و مسابقات مختلف مدنظر است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در هدف پایهای «خردورزی» نیز جمعآوری سؤالات و شبهات دانشآموزان و ایجاد فرصتی برای پرسش و پاسخ مدنظر قرار گرفته است بیان کرد: شاخص ارزیابی مدارس براساس همین پنج محور خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعداد مربیان پرورشی و مشاوران اظهار کرد: بر اساس قانون احیای معاونت پرورشی باید به ازای هر مدرسه یک مربی وجود داشته باشد که با افزایش تعداد دانشآموزان به 120 نفر، مدرسه علاوه بر مربی باید معاون پرورشی نیز داشته باشد.
باقرزاده افزود: هم اکنون 47 هزار مربی و معاون پرورشی در مدارس کشور فعالیت دارند که در صورت توزیع مربی یا معاون پرورشی در هر مدرسه، باز هم 50 درصد مدارس مربی یا معاون پرورشی نخواهند داشت و متأسفانه توزیع این وضعیت در تمام کشور یکسان است. البته امسال مجوز ابتدایی برای بهکارگیری 11 هزار مربی پرورشی جدید در مدارس اخذ شده است اما حدود هشت هزار نفر مربی نیز بازنشسته خواهند شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت مدارس قرآنی و چالشهایی که در این زمینه وجود دارد گفت: برنامه درسی متناسب با مدارس قرآنی باید تنظیم شود که از سازمان پژوهش و برنامه درسی درخواست شده تا این اقدام صورت گیرد و از سویی تربیت نیروی انسانی که بتواند مدارس قرآنی را با هدف در نظر گرفته شده، راهبری کند، باید انجام شود.
وی ادامه داد: در هر دو مورد، امسال به استانهایی که این امکان را دارند، اجازه داده شده، تا رویکرد مدارس قرآنی را از رویکرد قبلی به حفظ قرآن برگردانند چون میتوانیم با کمک مؤسسات قرآنی بویژه اساتید و مربیان قرآن کریم که در برخی استانها اعلام آمادگی کردهاند، رویکرد حفظ تقویت شود.
باقرزاده تصریح کرد: امسال هم به دنبال تنظیم و ابلاغ برنامه درسی و هم به دنبال تغییر رویکرد مدارس قرآنی به سمت حفظ قرآن کریم هستیم.
انتهای پیام