نوجوانان و جوانان تعزیه‌خوان در یزد شناسایی می‌شوند
کد خبر: 4163756
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷

نوجوانان و جوانان تعزیه‌خوان در یزد شناسایی می‌شوند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از برگزاری اولین سوگواره استانی شبیه‌خوانی «راوی رزم» با هدف استعدادیابی و رونق بخشیدن به نمایش آیینی مذهبی شبیه‌خوانی در بین نوجوانان و جوانان به میزبانی تفت خبر داد.

نشست خبری اولین سوگواره استانی راوی رزم در تفتبه گزارش ایکنا از یزد، احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، امروز، 29 مردادماه در جمع خبرنگاران گفت: زنده نگه داشتن هنرهای بومی، ملی و آیینی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد: تعزیه و شبیه‌خوانی از هنرهای آیینی و نمایشی کهن ایرانیان است که قدمت چند صدساله دارد و از هنرهای ثبت و شناخته شده ایرانیان است. مردم هم علاقه زیادی به این هنر دارند که در قالب آن به یاد واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) به سوگواری می‌پردازند. یزد نیز گروه‌های مختلف تعزیه‌خوانی دارد و کمتر شهر و روستایی در استان است که گروه تعزیه نداشته باشد.

دبیر اولین سوگواره استانی «راوی رزم» افزود: این ظرفیت عظیم که نسل به نسل منتقل شده و تداوم دارد، را باید به جهانیان نشان دهیم و با ورود نسل جدید به این عرصه تقویت شود و نباید اجازه دهیم با تغییر نسل، شاهد این باشیم که این هنر تضعیف شود.

عابدی با اشاره به برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی با حضور راویان عطش در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: این برنامه امسال نیز تداوم خواهد داشت و از فردا، به مدت چهار شب در محوطه ورودی تالار فرهنگ اداره کل اجرایی می‌شود.

تأسیس میدان‌گاه تعزیه در یزد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: پیگیری اختصاص زمینی به منظور تأسیس و احداث میدان‌گاه تعزیه در شهر یزد از سال گذشته در حال انجام است و اگر زمین تأمین شود این میدان‌گاه در شهر یزد ایجاد خواهد شد و شاهد تقویت این هنر بیش از پیش خواهیم بود.

وی با اشاره به برگزاری سوگواره استانی استعدادیابی شبیه‌خوانی ویژه نوجوانان و جوانان در استان بیان کرد: با توجه به سبقه شهرستان تفت در زمینه تعزیه‌خوانی مقرر شد میزبانی این رویداد در تفت باشد و خوشبختانه مورد استقبال مسئولان این شهرستان نیز قرار گرفت و لذا این سوگواره با اهدافی از جمله استعدادیابی نوجوانان و جوانان در شبیه‌خوانی، رونق بخشیدن به نمایش آیینی مذهبی شبیه‌خوانی در بین نوجوانان و جوانان و زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و حماسه قیام امام حسین(ع) و یاران با وفایش در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود: در همین راستا نخستین سوگواره شبیه‌خوانی «راوی رزم» در سه بخش و با حضور نوجوانان 12 الی 18 سال و جوانان 18 الی 30 سال و در قالب شخصیت‌های اولیا یا اشقیا به میزبانی شهرستان تفت برگزار خواهد شد. همچنین بخشی هم به موسیقی تعزیه اعم از نوازندگی سازهای کوبه‌ای و بادی اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول متقاضیان باید اثر خود را به صورت فیلم کوتاه در حد پنج دقیقه از طریق فضای مجازی ارسال کنند گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به شماره 09903563989 در ایتا یا روبیکا و یا در قالب لوح فشرده از طریق پست ویژه و سفارشی به دبیرخانه سوگواره به آدرس تفت، بلوار شهید بهشتی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفت ارسال کنند.

عابدی آخرین مهلت ارسال آثار را روز شنبه، 11 شهریورماه اعلام کرد و افزود: با اتمام مهلت یاد شده، آثار توسط گروه بازبینی یا هیأت انتخاب بررسی و بازبینی می‌شود و برگزیدگان به مرحله مسابقه سوگواره راه پیدا می‌کنند، مرحله دوم به صورت حضوری و از 18 شهریورماه آغاز و به مدت سه شب در حسینیه محله گرمسیر تفت با حضور اقشار مختلف اجرایی و اجراها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و برگزیدگان در مراسم اختتامیه که 21 شهریورماه در حسینیه مذکور برگزار می‌شود، معرفی و تجلیل می‌شوند.

مسکوت ماندن فعالیت انجمن تعزیه‌خوانان یزد 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پاسخ به سؤال ایکنا در زمینه وجود بانک اطلاعاتی از تعزیه‌خوانان استان، به فعالیت انجمن تعزیه‌خوانی استان در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه فعالیت انجمن به دلایل مسائلی به حالت تعلیق در آمد و نزدیک به یک دهه مسکوت مانده است.

وی ادامه داد: سال گذشته نشستی با برخی از اعضای انجمن برگزار شد اما فعالسازی انجمن به صورت رسمی محقق نشد و نتوانستیم اعضا را دور هم جمع کنیم اما آمادگی برای فعالیت مجدد این انجمن وجود دارد، البته باید ابلاغی از وزارتخانه وجود داشته باشد. همچنین در این سوگواره تلاش شد از حضور برخی اعضای انجمن بهره‌مند شویم.

عابدی با اشاره به اینکه گروه‌های تعزیه‌خوانی که در سطح استان فعال هستند، می‌توانند نسبت به ثبت مؤسسه اقدام کنند بیان کرد: برای  بهره‌مندی از پیشکسوتان تعزیه‌خوانی استان مقرر شده، از حضور دو نفر از پیشکسوتان تعزیه در کارگاه‌های آموزشی که در حاشیه سوگواره «راوی رزم» برگزار می‌شود، استفاده کنیم.

علی دهقان‌نیری، سرپرست فرمانداری تفت نیز در این نشست به سبقه شهرستان در حوزه تعزیه‌خوانی و ثبت نخل‌برداری در فهرست آثار ملی اشاره کرد و گفت: تفت در زمینه فرهنگ سینمایی نیز از شهرهای برگزیده بوده و در گروه شهر خلاق فرهنگ و هنر کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی‌هایی که در حوزه فرهنگی بویژه مذهبی وجود داشت و تعزیه‌خوانی هم یکی از این فعالیت‌هاست که تاریخچه قدیمی و گسترده در تفت دارد و نُسَخی از تعزیه خوان‌ها با قدمت بالغ بر یکصد سال و گاهاً بیشتر وجود دارد، و وجود وسایل و تجهیزات تعزیه‌خوانی در حسینیه گرمسیر نیز مصدق این موضوع است، برگزاری استانی سوگواره تعزیه‌خوانی مورد استقبال شهرستان قرار گرفت و امیدواریم سوگواره استانی شبیه‌خوانی در شهرستان تفت به خوبی برگزار و نتیجه خوبی از آن حاصل شود.

محمدرسول شجاعی، دبیر تخصصی سوگواره استانی «راوی رزم» نیز در این نشست بر اطلاع رسانی هر چه بیشتر رسانه‌ها در این زمینه تأکید کرد و گفت: امیدواریم شاهد استقبال خوب نوجوانان و جوانان در این سوگواره که جوایز ارزنده‌ای هم برای آن اختصاص یافته است، باشیم.

شجاعی با اشاره به اینکه در صورتی که فرد شرکت‌کننده برای اجرای خود در بخش‌های مختلف مسابقه نیاز به فرد مکمل داشته باشد، مجاز به همراه کردن یک نفر بدون محدودیت سنی در اجرای نقش مربوطه است بیان کرد: البته تنها شخص متقاضی شرکت در بخش مسابقه سوگواره مورد ارزیابی هیئت داوران قرار خواهد گرفت.

دبیر تخصصی اولین سوگواره استانی استعدادیابی شبیه‌خوانی «راوی رزم» یادآور شد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعات اداری با شماره 32632201 تماس بگیرند. 

احمد ذاکری، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفت نیز در این نشست مواردی را بیان کرد.

انتهای پیام
captcha