میدانگاه تعزیه در یزد ایجاد می‌شود
کد خبر: 4165893
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱

میدانگاه تعزیه در یزد ایجاد می‌شود

مدیرکل ارشاد استان یزد از ایجاد میدانگاه تعزیه در یزد خبر داد و گفت: در این زمینه مذاکره‌ای با مدیرکل راه و شهرسازی صورت گرفت و قول مساعد داده شد.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزداحسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، زنده نگه داشتن هنرهای بومی، ملی و آیینی را از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد دانست و گفت: تعزیه و شبیه‌خوانی از هنرهای آیینی و نمایشی کهن ایرانیان است که قدمت چند صدساله دارد و از هنرهای ثبت و شناخته شده ایرانیان است. مردم هم علاقه زیادی به این هنر دارند که در قالب آن به یاد واقعه کربلا و قیام امام حسین(ع) به سوگواری می‌پردازند.

وی ادامه داد: مردم استان یزد از دیرباز از علاقه‌مندان اباعبدالله الحسین(ع) هستند و سنت تعزیه‌خوانی نیز سال‌ها در مناطق شهری و روستایی استان نسل به نسل تداوم داشته است. با ورود نسل جدید به این هنر آیینی و ملی باید این هنر تقویت شود و نباید به دلیل تغییر نسل، این هنر تضعیف گردد و ما وظیفه خود می‌دانیم، هنر تعزیه‌خوانی را تقویت کنیم و زنده نگه‌ داریم.

عابدی اضافه کرد: با مذاکره‌ای که با مدیرکل راه و شهرسازی یزد صورت گرفت، پیگیر هستیم تا زمینی برای احداث میدانگاه تعزیه در شهر یزد ایجاد کنیم و در این زمینه قول مساعد داده شد و لذا اگر زمین تأمین شود با مشارکت گروه تعزیه و خیران، میدانگاه استاندارد تعزیه در شهر یزد ساخته خواهد شد.

مدیرکل ارشاد یزد، برگزاری نخستین سوگواره استعدادیابی شبیه‌خوانی «راوی رزم» را یادآور شد و گفت: این سوگواره در سه بخش و با حضور نوجوانان 12 الی 18 سال و جوانان 18 الی 30 سال و در قالب شخصیت‌های اولیا یا اشقیا به میزبانی شهرستان تفت برگزار خواهد شد. همچنین بخشی هم به موسیقی تعزیه اعم از نوازندگی سازهای کوبه‌ای و بادی اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول متقاضیان باید اثر خود را به صورت فیلم کوتاه در حد پنج دقیقه از طریق فضای مجازی ارسال کنند گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به شماره ۰۹۹۰۳۵۶۳۹۸۹ در ایتا یا روبیکا و یا در قالب لوح فشرده از طریق پست ویژه و سفارشی به دبیرخانه سوگواره به آدرس تفت، بلوار شهید بهشتی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفت ارسال کنند.

عابدی آخرین مهلت ارسال آثار را روز شنبه، 11 شهریورماه اعلام کرد و افزود: با اتمام مهلت یاد شده، آثار توسط گروه بازبینی یا هیئت انتخاب بررسی و بازبینی می‌شود و برگزیدگان به مرحله مسابقه سوگواره راه پیدا می‌کنند، مرحله دوم به صورت حضوری و از ۱۸ شهریورماه آغاز و به مدت سه شب در حسینیه محله گرمسیر تفت با حضور اقشار مختلف اجرایی و اجراها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و برگزیدگان در مراسم اختتامیه که ۲۱ شهریورماه در حسینیه مذکور برگزار می‌شود، معرفی و تجلیل می‌شوند.

انتهای پیام
captcha