راهکارهای قرآنی برای نشاط و سلامت روان
کد خبر: 4178691
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
شرح کتاب مفاتیح‌الحیاة / ۹

راهکارهای قرآنی برای نشاط و سلامت روان

بهداشت و درمان، چنانکه نیاز تن آدمی است، نیاز روان او نیز هست و آیات و روایات برای سلامت روان و آلوده نشدن آن، راهکارهایی بهداشتی ارائه کرده‌اند، چنانکه برای طهارت از آلودگی، راهکارهای درمانی نشان داده‌اند.

حجت‌الاسلام هادی سمتی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی بافقبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام هادی سمتی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بافق در ادامه سلسله جلسات «کلیدهای زندگی بهشتی در پرتو توصیه‌های کتاب مفاتیح‌‌الحیاة»، با اشاره به بهداشت روان گفت: بهداشت و درمان، چنانکه نیاز تن آدمی است، نیاز روان او نیز هست و آیات قرآن و روایات برای سلامت روان و آلوده نشدن آن، راهکارهایی بهداشتی ارائه کرده‌اند، چنانکه برای طهارت از آلودگی، راهکارهای درمانی نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از احکام الهی برای صیانت و بهداشت جان و خرد آدمی از آلودگی و بیماری است، چنانکه بخش دیگری از آنها مانند کفارات، طهارت و درمان روح آلوده را بر عهده دارد. حضرت فاطمه(س) فرمود: «خدا نوشیدن شراب را برای پاکیزگی و بهداشت(روان) از پلیدی منع کرده است.»


بیشتر بخوانید: 


سمتی افزود: خدای سبحان که قرآن را «شفا» معرفی کرده، «مرض» را هم بیان فرموده است، ما بیماری‌های ظاهری و زیان‌های آن را می‌بینیم، اما از زیان‌های بیماری‌های باطنی مانند نگاه حرام، بی‌عفتی و بی‌حجاب بودن و ... غافل هستیم. خداوند در آیه 32 سوره احزاب فرموده است: «پس مبادا در حضور مردان نامحرم به ناز و نرمی سخن گویید که آن کسی که در دلش بیماری و ایمانش سست است، طمع ‌می‌ورزد.» همچنین آنان که با بیگانگان در ارتباط هستند و گوش به آنها سپرده‌اند، بیمار سیاسی و اجتماعی هستند. چنانکه قرآن فرمود: «فَتَرَی الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ یسارِعُونَ فِیهِم ...» به همین سبب است که مشاهده می‌شود آنان که در دل‌هایشان بیماری و شک و تردید وجود دارد، برای طرح دوستی با بیگانگان معاند، شتابان به میان آنان می‌روند.

آیات و روایات مربوط به بهداشت روان

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بافق با اشاره به اینکه در این کتاب، آیات و روایات مربوط به بهداشت روان در دو عنوان عقل و دل ارائه شده است بیان کرد: عقل در اصطلاح به معنای عقل نظری و عملی قسمت می‌شود که عقل نظری راهنمای اندیشه بشر و عقل راهبر انگیزه اوست.

وی در ادامه، مستی شراب، مستی گناه، خودپسندی (عُجب)، همراهی با نادانان، گوش ندادن به نصایح خردمندان، بیهوده‌گویی، شوخی فراوان، فقر و تنگدستی، ترک تجارت(بیکاری)، زیاده‌روی در خوردن گوشت، پرهیز از خوردن گوشت را از عوامل تباهی عقل برشمرد.

سمتی با اشاره به عوامل سلامت و رشد عقل گفت: علی(ع) فرمود: «عقل غریزه‌ای است که با دانش و تجربه فزونی می‌یابد.» و نیز فرمود: «اندیشه فراوان در حکمت، عقل را بارور می‌کند. و فرمود: «خدا برای بهداشت عقل، ترک نوشیدن شراب را واجب کرد.»

 بدترین بیماری چیست

وی در ادامه به اهمیت سلامت دل پرداخت و بیان کرد: حضرت علی(ع) می‌فرماید: «آگاه باشید که تنگدستی بلاست و بدتر از تنگدستی بیماری تن و بدتر از بیماری‌ تن بیماری دل است. آگاه باشید که از جمله نعمت‌ها، گستردگی ثروت است و برتر از فراوانی ثروت، تندرستی و برتر از تندرستی سلامت دل است.» و فرمود: «هیچ دردی بر دل‌ها دردناک‌تر از گناهان نیست.»

سمتی با اشاره به تأثیر سلامت دل در تندرستی افزود: امیرمؤمنان(ع) در این زمینه فرمود: «هوشیار باشید که بخشی از تندرستی، سلامتی دل است». همچنین فرمود: «تقوای الهی (سلامت دل) ... درمان بیماری‌های بدن شماست.»

وی درباره اثر سلامت دل گفت: خدا در وصف روز قیامت می‌فرماید: «روزی است که نه مال برای انسان سودمند است و نه پسران؛ اما کسی که با دلی پاک از شرک و گناه نزد خدا آمده است (قطعاً از آن پاکی بهره خواهد برد)». رسول خدا (ص) فرمود: «خدا به چهره‌ها و اموالتان نمی‌نگرد، بلکه به دل‌ها و کردارتان می‌نگرد.»

سمتی با اشاره به عوامل بیماری‌ و مرگ دل، قساوت، کوری، رین (زنگار) و ... را از بیماری‌های دل برشمرد که برای آن‌ها عواملی از جمله پیمان‌شکنی، زیاده‌گویی، طولانی دانستن عمر، لهو و لعب، دلبستگی به ثروت و مقام، نگاه به بخیل، کینه‌توزی، عشق غیرالهی و ... را برشمرده‌اند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بافق  با اشاره به عوامل سلامت و بهداشت دل اظهار کرد: در قرآن و روایات اموری زنده‌کننده قلب و مایه بهداشت آن شناسانده شده‌اند که می‌توان به قرائت قرآن، موعظه، یاد خدا، یاد مرگ، اندیشه‌ورزی، نور حکمت، معاشرت با صاحبان فضیلت و خرد، گفت‌وگوی علمی، دیدار با نیکوکاران، دیدار با صاحبان معرفت، اطعام درماندگان، مهرورزی با یتیمان، طهارت از گناه، تقوا، دوری از عشق غیر الهی و ... اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha