فعالیت‌های قرآنی در برنامه هفتم گسترش می‌یابد
کد خبر: 4184459
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
بیژن نوباوه:

فعالیت‌های قرآنی در برنامه هفتم گسترش می‌یابد

نایب اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همواره مظلومیت فرهنگ را فریاد می‌زنیم اما نگاه‌ها به فرهنگ در حداقل قرار داشته و مصوبات این حوزه ناچیز بوده است، از توجه ویژه به مباحث قرآنی در برنامه هفتم خبر داد.

نشست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با فعالان قرآنی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، بیژن نوباوه، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، امروز، 6 آذرماه در نشست با فعالان قرآنی استان یزد با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی در سطح کشور گفت: متأسفانه بودجه‌های فرهنگی از ردیف پایینی برخوردار است اما در کشوری همانند آمریکا بودجه فرهنگی پس از بودجه نظامی، بیشترین میزان را دارد.

وی با اشاره به اینکه این آمار در کشور ما اکنون نزدیک به دو درصد است بیان کرد: همواره مظلومیت فرهنگ را فریاد می‌زنیم اما نگاه‌ها به فرهنگ در حداقل قرار داشته و مصوبات این حوزه نیز ناچیز بوده است، بنابراین بالاترین میزان و تعداد مواد تصویب شده در برنامه هفتم مربوط به فرهنگ است.

نوباوه با اشاره به فرموده رهبر انقلاب در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم اضافه کرد: مجلس و دولت باید در این زمینه برنامه‌ریزی و گام بردارند و لذا برنامه‌ریزی برای تربیت حافظان و دانشجو معلمان قرآنی صورت گرفته است. همچنین با توجه به اینکه امروز 45 میلیون نفر از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند اما تولیدات ما نزدیک به صفر است، بنابراین در حوزه آموزش فضای مجازی نیز تدابیر لازم اندیشیده شد.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم در حوزه علوم قرآنی، تعداد حافظان از یک تا 30 جز قرآن کریم، به 10 میلیون نفر در طول پنج سال برنامه‌ریزی شده و تعداد دانشجومعلمان توانمند قرآنی نیز افزایش خواهد یافت به نحوی که 50 هزار نفر باید به آموزش و پرورش وارد شوند.

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تعداد مساجد پایگاه قرآنی در برنامه هفتم را 10 هزار مورد، تعداد مدارس رسمی حفظ قرآن را 1200 مدرسه و تعداد آثار و محصولات فاخر رسانه‌های گفتمان‌ساز قرآنی را 500 مورد خواند و بیان کرد: 60 هزار مسجد در کشور روحانی ندارند و تا پایان برنامه هر روستا و هر محله باید یک امام جماعت داشته باشد لذا محلات باید مسجد محور باشد و همه الگوها در این زمینه دیده شده است.

وی با اشاره به درخواست یکی از فعالان قرآنی در زمینه توزیع عادلانه اعتبارات به شهرستان‌ها گفت: اگر درآمدی بین استان‌ها توزیع شود، قطعاً به شهرستان‌ها خواهد رسید چرا که در این زمینه نظارت وجود دارد و این دغدغه فعالان قرآنی در کمیسیون فرهنگی نیز وجود دارد. همچنین تلاش شده سهم بودجه فرهگی هرسال 25 درصد نسبت به بودجه پایه افزایش داده شود.

اختصاص یک درصد بودجه بانک‌ها به حوزه فرهنگ

سیدعلی یزدی‌خواه، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: قانون بودجه سال 1403 آماده شده و شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات ملکف هستند یک درصد از بودجه خود را با مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مسائل فرهنگی از جمله حوزه قرآن، نمایشی، جوانی جمعیت و ... اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه بودجه فرهنگی کشور در مجلس به دو و نیم رصد رسیده است گفت: همه اقدامات باید در تعامل با دولت صورت گیرد و مجلس در زمینه بودجه لایحه دولت حداکثر تا 10 درصد می‌تواند جابجایی داشته باشد.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: هم اکنون 70 مؤسسه قرآنی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان یزد مشغول فعالیت هستند، به همین تعداد نیز با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: خوشبختانه مؤسسات قرآنی در همه شهرستان‌های استان فعال هستند و طرح‌ها و برنامه‌های خوبی در سطح استان به همت مؤسسات برگزار شده است.

عابدی با اشاره به اجرای طرح «چهار هزار حافظ قرآن کریم به نیت چهار هزار شهید دارالعباده و دارالعلم استان یزد» بیان کرد: این طرح از مصوبات شورای فرهنگ عمومی بود که به خوبی در حال برگزاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به ارائه تسهیلات پنج میلیاردتومان به فعالان قرآنی استان در پاسخ به درخواست یکی از فعالان قرآنی در زمینه ایجاد صندوق حمایت ویژه فعالان قرآنی با اشاره به فعالیت صندوق اعتباری هنر گفت: صندوق اعتباری هنر ویژه شاعران، روزنامه نگاران، قرآنیان و فعالان حوزه فرهنگی در حال ارائه خدمت است و مختص هنرمندان نیست و همچنین مقرر شده، کتابداران نیز از حمایت‌های این صندوق بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha