اعلام برنامه‌های هفته «قرآن، عترت و نماز» در مدارس یزد
کد خبر: 4185393
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶

اعلام برنامه‌های هفته «قرآن، عترت و نماز» در مدارس یزد

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پروش استان یزد، «همنوای قرآن همصدای غزه» را شعار امسال هفته قرآن، عترت و نماز برشمرد و برنامه‌های این هفته در مدارس یزد را تشریح کرد.

نشست خبری هفته «قرآن، عترت و نماز» در مدارس یزدبه گزارش ایکنا از یزد، سعید غفاریان، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پروش استان یزد، امروز، 11 آذرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از 11 الی 17 آذرماه هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز نامگذاری شده است، شعار امسال این هفته را «هم‌نوای قرآن هم‌صدای غزه» اعلام کرد و به برنامه‌های این هفته در مدارس یزد پرداخت.

وی ادامه داد:‌ اولین روز این هفته با نام «قرآن، مسیر زندگی» نامگذاری شده و برگزاری محافل انس با قرآن در مدارس و ادارات آموزش و پرورش مهمترین برنامه این روز بود که در بیش از یک‌هزار مدرسه و بسیاری از ادارات آموزش و پروش اجرایی شد. 

غفاریان افزود: روز یکشنبه، با نام «نهج‌البلاغه، فریاد جاودانگی» نامگذاری شده که با توجه به اهمیت این موضوع و آشنایی هرچه بیشتر دانش‌آموزان و ترویج نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی برنامه‌هایی در این زمینه اجرایی خواهد شد. همچنین با توجه به سیاست آموزش و پرورش در اهمیت مباحث پرورشی، تبیین و تقویت هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی نیز در این روز در دستور کار است.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، «احکام، انشای بندگی» را عنوان سومین روز از این هفته برشمرد و گفت: آموزش عملی و انشای نماز در مدارس، پیوند خانه، مدرسه و مسجد، حضور مبلغان در مدارس برای آشنایی دانش آموزان با مرجعیت و تقلید، دیدار با علمای بزرگ و ... در اولویت است.

وی ادامه داد: روز سه‌شنبه، با عنوان «صحیفه سجادیه، قله بالندگی» نامگذاری شده و معرفی سیره علمی امام سجاد(ع) و آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان با صحیفه سجادیه، برگزاری جلسات گفتمان دینی، معرفی کانال‌های تخصصی قرآن، عترت و نماز در پیامرسان شاد به دانش‌آموزان از مهمترین برنامه‌های این روز است. 

آغاز مسابقات قرآن، عترت و نماز در مدارس

غفاریان با اشاره به راه‌اندازی کانال‌های تخصصی اداره قرآن، عترت و نماز در پیامرسان شاد، از تشکیل 16 کانال تحصصی در این پیامرسان خبر داد که در حوزه‌های مختلف از جمله انتظار و مهدویت، گفتمان دینی، هیئت‌های دانش‌آموزی، نماز، محافل انس با قرآن و ... فعالیت می‌کنند.  

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، «انتظار فرج، نغمه دلدادگی» را عنوان پنجمین روز این هفته خواند و اظهار کرد: در این روز افتتاحیه مسابقات کتابخوانی عطر انتظار، برگزاری حلقه‌های معرفتی و جلسات مهدویت در مدارس، برگزاری جلسه با حافظان قرآن و ایجاد نهضت حفظ قرآن کریم را خواهیم داشت.

غفاریان با اشاره به اینکه روز پنجشنبه به نام «سیره فاطمی، سیرت آزادگی» نامگذاری شده است، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بویژه در حوزه عفاف و حجاب و پاسخ به شبهات دانش‌آموزان، برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب، برگزاری جشن عبادت دانش‌آموزان نومکلف در شهرستان‌های استان از جمله اشکذر، مروست، اردکان و تفت را از جمله برنامه‌های این روز اعلام کرد.

وی آخرین روز از این هفته را «نماز جمعه میعادگاه همبستگی» اعلام کرد و گفت: شرکت دانش‌آموزان در نماز جمعه و قرائت قرآن و اذان توسط دانش آموزان برتر مسابقات قرآن، ارائه گزارش از فعالیت‌های انجام شده و ... از جمله برنامه‌های این روز است.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، توسعه فرهنگ غنی قرآن کریم و مصونیت بخشی دانش‌آموزان در برابر تهاجم فرهنگی با بهره‌گیری از معارف قرآن و اهل بیت(ع) را از جمله اهداف برنامه‌های این هفته برشمرد و تقدیر از خیران، فعالان و نخبگان قرآنی و آغاز مسابقات «قرآن، عترت و نماز» را از دیگر برنامه‌های این هفته اعلام کرد.

وی ادامه داد: چهل و دومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز از یازدهم آذرماه همزمان با آغاز هفته قرآن در مدارس آغاز شده و به لحاظ محتوایی سعی شده در مرحله اول یعنی آموزشگاهی از محتوای کتب درسی دانش آموزان برگزار شود. سال گذشته در این مرحله 100 هزار نفر از دانش آموزان شرکت کردند و امیدواریم امسال نیز با حضور پرشور دانش آموزان برگزار شود.

غفاریان افزود: مسابقات در بخش پژوهشی امسال در سامانه نورینو برگزار می‌شود اما اگر دانش‌آموزی به هر دلیل نتوانست وارد سامانه شود، این مسابقات پس از هفته قرآن، با برگزاری آزمون کتبی و در قالب ارسال سوالات به مدارس برگزار خواهد شد. بخش آوایی همانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، احکام، انشای نماز، حفظ ویژه شامل 5، 10، 20 جزء و کل قرآن کریم، صحیفه سجادیه و دعاخوانی، گفتمان مهدوی و مداحی ویژه مقاطع متوسطه اول و دوم و دوره ابتدایی با رشته‌هایی خاص این مقطع برگزار می‌شود.

اجرای طرح تربیت مهدوی در مدارس یزد

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح «تربیت مهدوی» در مدارس گفت: در قالب این طرح برنامه‌های متعدد و متنوعی برای فرهنگسازی انتظار و مهدویت اجرایی می‌شود که مسابقه کتابخوانی «عطر انتظار» از جمله این برنامه‌هاست و با استقبال خوب همکاران فرهنگی و دانش‌آموزان مواجه می‌شود به نحوی که سال گذشته بیش از 11 هزار دانش‌آموز و همکار فرهنگی شرکت کردند. امسال نیز ثبت‌نام از چهارم آذرماه آغاز شده و تاکنون حدود چهار هزار دانش آموز و فرهنگی در این مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند.

وی برگزاری جشنواره «بیعت در غربت» ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه استان یزد را از دیگر برنامه‌ها در قالب این طرح اعلام کرد و افزود: این جشنواره در رشته‌های متعدد هنری و آوایی برگزار می‌شود و هرسال نفرات برتر به مشهد مقدس اعزام می‌شوند و امسال رتبه‌های اول به مشهد، رتبه‌های دوم به قم و جمکران اعزام و رتبه‌های سوم از هدایای نقدی بهره‌مند شدند.

غفاریان گفت: به‌واسطه فعالیت‌های متنوع مهدویت و در سال 1400 دبیرخانه کانال انتظار و مهدویت به استان یزد واگذار شد و تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته بویژه در دوران کرونا برنامه‌ها به صورت پخش زنده و تولید محتوا برای قریب به 70 هزار دانش آموز عضو این کانال از سراسر کشور اجرا شد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز با اشاره به برنامه‌ها در حوزه نماز در قالب طرح «نور چشم من» نیز بیان کرد: هم اکنون 900 مدرسه دارای امام جماعت هستند که از این تعداد 433 امام جماعت روحانی، 130 روحانی طرح امین، 80 روحانی فرهنگی شاغل، 213 همکار فرهنگی، 13 سرباز طلبه هستند و همچنین 34 مدرسه توسط معتمدان محلی و اولیای دانش آموزان نمازجماعت اقامه می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از 8500 متر فرش سجاده‌ای برای نمازخانه‌های مدارس تأمین شد و به بیش از 10 هزار مترمربع فرش سجاد‌ه‌ای نیاز داریم تا نمازخانه‌های مدارس مفروش به فرش سجاده‌ای شوند.

غفاریان با اشاره به بهره‌مندی از 260 روحانی در قالب طرح امین در پاسخ به سؤالی در زمینه نمازخانه مدارس گفت: 50 مدرسه استان به نمازخانه نیاز دارند، البته در اکثر شهرستان‌ها به دلیل کمبود فضای آموزشی، نمازخانه به کلاس درس تبدیل شده و در حال رایزنی هستیم تا با همکاری ستاد اقامه نماز و نوسازی مدارس این مشکل با ساخت نمازخانه جدید یا تغییر کاربری کلاس حل شود.

وی در پاسخ به سوال ایکنا در زمینه فعالیت دارالقرآن‌ها بیان کرد: 21 دارالقرآن در سطح استان فعالیت دارند و برنامه‌های متعددی را اجرا می‌کنند، عمده فعالیت‌های این مراکز، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش آموزان و خانواده‌های آنهاست. مشاوره قرآنی، برگزاری جشن تکلیف، برپایی نمایشگاه اصول دین در قالب داستان، فعالیت تخصصی در حوزه حفظ و گروه‌های تواشیح از دیگر اقداماتی است که این مراکز دنبال می‌کنند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، از حمایت یک میلیاردتومان طی دو سال گذشته از دارالقرآن‌ها خبر داد و گفت: این مراکز در طول سال تحصیلی نیز با توجه به فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

غفاریان با اشاره به اجرای طرح «مصباح الهدی» گفت: این طرح با هدف آشنایی دانش‌آموزان با سبک و سیره زندگی اهل بیت(ع) و هرسال با محوریت یکی از ائمه اطهار(ع)، برگزار می‌شود که امسال شخصیت امام موسی کاظم(ع) برای استان یزد انتخاب شد. البته دبیرخانه استانی برای این طرح تدارک دیده شده که امسال شهرستان میبد به عنوان دبیرخانه استانی انتخاب و اجرای این طرح را پیگیری می‌کند.

انتهای پیام
captcha