
به گزارش ایکنا از یزد،
علی دهقان بهابادی، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، امروز، هشتم آبان ماه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل
آموزش و پرورش استان گفت: معلم، محصل و مدرسه اصلیترین ارکان آموزش و پرورش هستند که معلم موتور محرکه هر نهاد و کشوری به شمار میرود چون تعلیمدهنده، راهنما، آموزشدهنده و نشاندهنده خلاقیت و ابتکار است.
وی ادامه داد: مدرسه کانون تعلیم و تربیت اسلامی و حتی محلی برای افرادی که دانشآموز نباشند، نیز است. مدرسه محل بروز و ظهور خلاقیت، نوآوری، ایجاد انگیزه و حیات طیبه و همچنین محلی برای یادگیری و تربیت انسانهایی است که آیندهسازان ایران اسلامی هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه آموزش و پرورش شخص محور نیست بیان کرد: محور برنامهها بر اساس سند تحول بنیادین، برنامه هفتم توسعه، گام دوم انقلاب، منویات رهبر انقلاب و سیاستهای دولت چهاردهم و سیاستهای ابلاغی از سوی وزارتخانه خواهد بود.
وی، توسعه متوازن در تمامی سطوح آموزش و پرورش را از اصلیترین محور فعالیتها در این دوره دانست و گفت: خروجی آنچه در آموزش و پرورش انجام میشود، باید کیفیتبخشی و بهبود مستمر باشد و همیشه بهبود مستمر را شاهد باشیم. باید تغییر روشها و اصلاح فرایندها صورت گیرد، آموزش و پرورش برای همه است و در زمینه ترویج قرآن و عترت باید برای همه دانشآموزان مسابقات برگزار شود و رفتن به سمت ایرانی دیجیتال و هوش مصنوعی و تکنولوژیهای نوین، همچنین عدالت آموزشی و مدرسه محوری مدنظر خواهد بود.
دهقان بهابادی بر تمرکز زدایی و تفویض اختیار تأکید کرد و گفت: تصمیمات باید به شهرستان، منطقه و مدرسه تفویض شود و همگان در این زمینه دخیل باشند.
محمدکاظم رحیمینژاد، مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان یزد نیز در این مراسم گفت: با نگاه برنامهای وارد شدم و در اواخر سال 1400 فرصتها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف بررسی و برای همین موارد برنامهریزی و تلاش شد و 12 راهکار و راهبرد را بر مبنای وزارت آموزش و پرورش برنامهریزی کردیم. آموزش و پرورش حاصل کار جمعی است که مبتنی بر ایثار و گذشت فعالیت میکند و از 12 برنامه توانستیم 10 برنامه را اجرایی کرده و جایگاه استان را بیشتر ارتقا دهیم.
وی ادامه داد: در طول سالهای گذشته با بحرانهایی مثل کرونا، کمبود نیروی انسانی و نیروی خرید خدمات، مقابله با ورود اعتراضات و اغتشاشات به مدارس و … مواجه بودیم و سعی کردیم به نوعی مدیریت کنیم تا آموزش و پرورش با چالش و بحران جدیدی مواجه نشود.
رحیمینژاد افزود: ۱۶ هزار معلم در فرآیند رتبهبندی قرار گرفتند و حداقل ۶ بار پرونده این همکاران مورد بررسی قرار گرفت، این موضوع باعث سختی و دشواریهایی برای پاسخ به همکاران در آموزش و پرورش بود و این مسائل را به گونهای مدیریت کردیم که مانع از ایجاد بحران جدید شود.
مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان یزد گفت: دانش آموزان استان یزد در سال گذشته با یک نمره بالاتر، از دانش آموزان استانهای دیگر رتبه بالاتری را کسب کردند که نشان از تلاشهای همکاران در آموزش و پرورش استان یزد بود. امسال نیز در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بین ۱.۲۵ نمره تا ۱.۷۵ در برخی از رشتهها از استانهای دیگر بالاتر است.
وی بیان کرد: هم اکنون در استان صنعتی یزد 53 درصد در هنرستانها و رشتههای فنی و حرفهای تحصیل میکنند و هنوز هم متقاضی وجود دارد اما ظرفیت و امکانات لازم وجود ندارد. همچنین بیشترین پذیرش پیش دبستانی را داریم. همه تلاش خود را بهکار گرفتیم تا این امانت به درستی به مسئول بعدی تحویل داده شود و از فرصتهای آموزش و پرورش استان همراهی مسئولان است که تمام قد حمایت میکنند.
انتهای پیام