روسيه رشته دانشگاهی مطالعات اسلامی راه‌اندازی می‌كند؟
کد خبر: 2507104
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴

روسيه رشته دانشگاهی مطالعات اسلامی راه‌اندازی می‌كند؟

گروه بين‌الملل: «ولادمير پوتين»، رئيس‌جمهور روسيه اعلام كرده است كه دولت اين كشور طی سه ماه آينده در مورد ارائه رشته‌ دانشگاهی مطالعات اسلامی در مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد در اين كشور تصميم‌گيری می‌كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «On Islam»، «دمير گيزتولين»(Damir Gizatullin)، معاون اداره دينی مسلمانان روسيه و سيبری ديروز، 15 اسفند، در گفت‌وگو با راديو «صدای روسيه» گفت: وجود تحصيلات عالی در رشته مطالعات اسلامی در داخل روسيه، اين امكان را فراهم می‌آورد كه دانشجويان بدون اجبار به خروج از كشور، در كشور خودشان بتوانند در اين رشته تحصيل كنند.
وی افزود: آموزش‌هايی كه به دانشجويان رشته مطالعات اسلامی داده خواهد شد نيز هماهنگ با اصول همزيستی مسالمت‌آميز و زندگی صلح‌آميز است، چيزی كه آرزوی قلبی همه ماست.
حاميان اين طرح می‌گويند كه اين حركت می‌تواند مشكلات پيش‌ روی علاقمندان به تحصيل در رشته مطالعات اسلامی در روسيه را برطرف كند.
در حال حاضر رشته مطالعات اسلامی در هيچ مؤسسه آموزشی و دانشگاهی در روسيه برای علاقمندان به تحصيل وجود ندارد و علاقمندان مجبورند به خارج از اين كشور سفر كنند و يا در مؤسسات آموزشی سكولار تحصيل ‌كنند.
«دنگا خالدف» (Denga Khalidov)، رئيس مركز مطالعات قومی ـ سياسی اسلام در مسكو می‌گويد: آنچه امروز ما در روسيه داريم، مدارس اسلامی است و دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی برای دانشجويان علاقمند به تاريخ، حقوق و علوم اسلامی وجود ندارد.
حدود 23 ميليون مسلمان در فدراسيون روسيه زندگی می‌كنند كه بيشتر آن‌ها در شمال قفقاز و جمهوری‌های جنوبی چچن، انگوشتيا و داغستان ساكن هستند.
اسلام دومين دين پرطرفدار روسيه است و مسلمانان 15 درصد جمعيت 145 ميليون نفری اين كشور را كه بيشتر ارتدوكس هستند، تشكيل می‌دهند.
captcha