برگزاری میزگرد «بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه» در ایکنا یزد
کد خبر: 3516371
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
بخش اول:

برگزاری میزگرد «بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه» در ایکنا یزد

گروه اجتماعی: میزگرد تخصصی «بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه بویژه در بین دانش‌آموزان» در خبرگزاری ایکنا یزد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی(ایکنا) از یزد، میزگرد تخصصی بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه بویژه در بین دانش‌آموزان در خبرگزاری ایکنا یزد برگزار شد.
اعظم‌السادات میرجلیلی، سرپرست خبرگزاری قرآنی(ایکنا) شعبه یزد در این میزگرد اظهار کرد: از آن جایی که یکی از دغدغه‌های اصلی اقشار مختلف جامعه و مسئولان رعایت عفاف و حجاب در جامعه و اجرای احکام اسلامی است لذا میزگردی برای بررسی موانع و راهکارهای عفاف و حجاب در جامعه بویژه مدارس تشکیل شد که امیدواریم خروجی این میزگرد در راستای اجرای فرهنگ عفاف و حجاب و اقدام عملی در اجرای فرامین مقام معظم رهبری صورت گرفته باشد.
فعالیت 14 تشکل در استان یزد در زمینه عفاف و حجاب
سیدحسن حسینی، دبیر ستاد یزد، حسینیه ایران نیز در این نشست اظهار کرد: در هفته عفاف و حجاب طی نشستی که در تهران برگزار شد 216 تشکل مردمی فعال در حوزه عفاف و حجاب شناسایی شدند که 14 تشکل در استان یزد قرار دارد.
برگزاری میزگرد «بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه» در ایکنا یزد

حسینی افزود: جبهه فرهنگی عفاف و حجاب در کشور راه‌اندازی شده و تشکل‌های مردمی که در زمینه عفاف و حجاب فعالیت می‌کنند نشست‌هایی را به صورت مستمر برگزار می‌کنند که خروجی این نشست‌ها در جشنواره‌ای در مشهد برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: جشنوراه «عین» که برگفته از عزت، عفاف و عشق است با حضور تشکل‌های فعال در امر عفاف و حجاب برگزار خواهد شد و تمام مستنداتی که از اول انقلاب تاکنون جمع‌آوری شده و بیش از هزار و دو عنوان کتاب در زمینه عفاف و حجاب جمع‌آوری شده که به تفکیک گروه سنی ارائه خواهد شد.
حسینی گفت: با توجه به اینکه امسال از 19 تا 25 تیرماه هفته عفاف و حجاب نامگذاری شده بود لذا توسط وزارت کشور و طی دستورالعملی به همه ارگان‌ها ابلاغ شد و برنامه‌های زیادی در طول این هفته و در سطح کشور اجرا شد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا وضعیت عفاف و حجاب علی رغم این اقدامات در برخی از قسمت‌های جامعه در حد انتظار نیست گفت: به دلیل اینکه نهادهای مختلف در حوزه عفاف و حجاب جزیره‌ای عمل می‌کنند و کارها متمرکز نیست لذا جبهه فرهنگی عفاف و حجاب این ظرفیت را دارد تا همه ارگان‌ها را بهم وصل کرده و از کارهای موازی جلوگیری شود.
حسینی ادامه داد: همچنین همایش‌های زیادی برگزار می‌شود که علی رغم هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد هیچ خروجی خاصی ندارد و باید برای برگزاری جلسات و همایش‌ها خروجی و نتیجه کار هم اندیشیده شود.
فیلم‌های ماهواره‌ای محصول اتاق فکر غربی‌ها   
دبیر ستاد یزد، حسینیه ایران تصریح کرد: پشت ترویج پدیده بدحجابی، ماهواره نقش زیادی دارد چون عفت زدایی و حیا زدایی را ترویج می‌کند که نتیجه آن به بدحجابی در جامعه منجر خواهد شد و آن‌ها اتاق‌های فکری دارند که براساس تصمیم این اتاق فکر برنامه‌سازی می‌شود.
حسینی افزود: اتاق فکر بازوی اجرایی قوی برای مدل‌سازی است لذا در همه حوزه‌ها باید اتاق فکر قوی حضور داشته باشد و محصول این اتاق فکر برای اجرا ارسال شودهمان‌گونه که در غرب محصول اتاق فکر در کارهای هنری مثل فیلم‌ها بروز می‌کند.
وی گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که اعضای جبهه فرهنگی عفاف و حجاب با ایشان داشتند فرمودند: باید در همه موارد با استفاده از هنر کار شود به خصوص از هنر سینما که متاسفانه به این سمت حرکت نکرده‌ایم.
حسینی ادامه داد: عموما افرادی که در جامعه بدحجاب هستند مغرض نیستند و باید جلوی برخی مفاسد گرفته شود و نباید به بهانه کار فرهنگی جامعه رها شود و اول باید از معضل‌هایی مثل مانکن‌های فروشگاه‌ها، فروشندگان فروشگاه‌ها، هتل‌ها که قانون اجرا نمی‌شود حرکت آغازی صورت گیرد.
تشکیل اتاق فکر با حضور هنرمندان/ارسال محصول برای اجرا
دبیر یزد، ستاد حسینیه ایران تصریح کرد: اگر به افراد جامعه گفته شود که خود چادر ارزش است و باعث امنیت خانم‌ها می‌شود و در جامعه نیز آثاری همچون کاهش طلاق را دارد لذا نقش بسیار مهمی در تشویق مردم به استفاده ار حجاب برتر و کاهش بدحجابی دارد.
وی ادامه داد: در صدا و سیما نیز گاها فیلم‌هایی ساخته می‌شود که ضد ارزش چادری است مثلا کسی که زندگی خوبی دارد مانتویی است و افراد چادری را بد به تصویر می‌کشند لذا باید افراد دغدغه‌مند در اتاق فکر با حضور هنرمندان و اساتید حضور یافته و محصول آن به صداوسیما و دیگر ارگان‌ها برای اجرا داده شود.
ظاهر یزد در شان دارالعباده نیست/مرکز خرید استاندارد در یزد نداریم     
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان دارالعباده یزد همواره در رعایت حجاب شرعی زبانزد کشور بوده گفت: وقتی مسافری وارد استان یزد می‌شود با این نمای دارالعباده می‌خواهد یزد را ببیند اما متاسفانه ظاهر یزد الان در شان یزد و دارالعباده نیست و ما مخالف گردشگر نیستیم و در کنار ظرفیت گردشگری نباید فرهنگ ما فدا شود.
وی گفت: الان مرکز خرید استاندارد در یزد نداریم و یا مثلا یک بانوی محجبه نمی‌تواند در رستورانی حاضر شود که همه موارد را رعایت کرده باشد و این‌ها درد است برای یزد و البته قانون داریم ولی متاسفانه در اجرا با نواقصی همراه هستیم.
حسینی با انتقاد از اینکه بحث عفاف و حجاب در دوره‌های مختلف سیاسی شده گفت: هر رییس جمهوری آمد در برابر حجاب چه منفی و یا مثبت گاردگیری کرد و چرا مسئولان که همه معتقد به حجاب بوده و خانواده معتقد دارند باید این‌گونه رفتار کنند.
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش اولین جایی که در حوزه فرهنگی حجاب موثر است سپس صداوسیما و در مرحله بعد شهرداری و ارگان‌های دیگر قرار دارد و مسئولان آموزش و پرورش خوشبختانه دغدغه دارند ولی کمبود منابع مالی باعث نیمه کاره ماندن برنامه‌ها شده است.
اجرای طرح «دختران آفتاب» در مدارس یزد   
حسینی افزود: ما در ستاد مردمی عفاف و حجاب و جبهه فرهنگی طرح دختران آفتاب را که خانواده‌های تازه مسلمان در مدارس حضور می‌یابند و در کنار آن نمایشگاه و دیگر بخش‌ها اجرا کردیم که با مخاطب شناسی دقیق با استقبال زیادی همراه شد اما به دلیل منابع محدود مالی و چون به صورت مردمی بود نتوانستیم کل مدارس یزد را پوشش دهیم و یا اینکه این طرح را مستمر ادامه دهیم.
برگزاری همایش برای افراد باحجاب چه دردی را دوا می‌کند/تلاش برای جذب افراد بدحجاب
وی گفت: همیشه همایش‌هایی که برگزار می‌شود با حجاب‌ها حضور دارند و باید سوال شود وقتی این افراد باحجاب هستند برگزاری این همایش چه کاری قرار است برای بهتر شدن حجاب در جامعه انجام دهد و باید با سلیقه و بیان راهکار بتوانیم خانوده‌های بد حجاب را جذب کنیم و ارتباط خانم‌های باحجاب با افراد بدحجاب اگر برقرار شود بسیار موثر خواهد بود.      
بدحجابی برخی بانوان توریست‌ها را هم به تعجب وا می‌دارد  
ناهید یاوری، عضو ستاد مردمی عفاف و حجاب نیز در این نشست گفت: عادی‌سازی بدحجابی از معضلات امروز یزد است مثلا در خیابان مسجد جامع نحوه پوشش برخی بانوان که با حجابی زننده همراه است حتی توریست‌ها را به تعجب وا می‌دارد.
برگزاری میزگرد «بررسی راهکارها و آسیب‌های عفاف و حجاب در جامعه» در ایکنا یزد

یاوری تصریح کرد: عادی سازی بدحجابی در یزد مشکل ساز خواهد شدو متاسفانه ارگان مشخصی جهت برخورد با این معضل در استان یزد وجود ندارد.
رفتار نامناسب برخی از بانوان یزدی با افراد بدحجاب
وی ادامه داد: در اصفهان مراجعه‌ای داشتم و مشاهده کردم گشت ارشاد با حضور خانمی به صورت مودبانه رعایت حجاب را به افراد بدحجاب تذکر می‌داد که در یزد این گونه موارد را نداریم و هنوز خانم‌های باحجاب ما روش برخورد با زن بدحجاب را نمی‌دانند و حتی گاها خانم‌های سنتی برخورد بسیار بدی دارند که در جوانان زدگی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود زنان چادری را بدجلوه دهد.    
یاوری افزود: در اجرای طرحی و در تعدادی از اماکن یزد شاخه گلی را به افراد بد حجاب تقدیم کرده و مواردی را دوستانه متذکر می‌شدیم که در اوایل ما را مسخره می‌کردند ولی بعد که صحبت کردیم دیدشان عوض می‌شد و حتی چندین نفر از این افراد در حال حاضر با ما در اجرای این طرح همکاری دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از دانشگاه‌ها، اگر دانشجویی چادر خود را کنار بگذارد استاد بیشتر او را تحویل خواهد گرفت که این برخورد بسیار خطرناک است و باید اصلاح شود.  
یاوری تاکید کرد: باید از بحث و حرف خارج شویم و ان‌شاءالله در زمینه عمل هم کاری انجام شود تا دیر نشده و فرصت برای انجام فعالیتی وجود دارد اقدام کنیم. 
عضو ستاد مردمی عفاف و حجاب گفت: متاسفانه در زمینه تامین درخواست اقشار جامعه در زمینه پوشش اسلامی هیچ کمکی از طرف نهادها و ارگان‌ها صورت نمی‌گیرد و ما به عنوان تشکل مردمی در بلوار امامزاده جعفر و طبقه زیر زمین پاساژ فیروزه یزد مرکزی راه‌اندازی کردیم که از طراحی تا دوخت و فروش هر نوع لباسی را برای بانوان و با هر سلیقه‌ای با رعایت موارد اسلامی انجام خواهیم داد و مانتوهای اداری طراحی و دوخت می‌شود اما متاسفانه هیچ کمکی به ما نشده است و احتمالا طی ماه‌های آینده این مرکز تعطیل شود.
پایان بخش اول
captcha