علامه مصباح برای دفاع از اسلام بی‌محابا به صحنه عمل آمد
کد خبر: 3952737
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲

علامه مصباح برای دفاع از اسلام بی‌محابا به صحنه عمل آمد

مدیر مرکز دایره‌المعارف علوم عقلی اسلامی گفت: آیت‌الله مصباح یزدی برای دفاع از اسلام و ارزش‌های آن بی‌محابا به صحنه عمل آمد و احساس وظیفه کرد و هرگز از تخریب‌ها و تهدیدها نهراسید.

علامه مصباح برای دفاع از اسلام بی‌محابا به صحنه عمل آمدبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد ابوترابی، از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی و مدیر مرکز دایره‌المعارف علوم عقلی اسلامی، 19 بهمن در مراسم رونمایی از پوستر «أین عمار» در محل مدینه‌العلم کاظمیه یزد اظهار کرد: طبق روایتی از سیدالشهدا(ع)، خداوند متعال خود بالاترین کمال است و شریف‌ترین کمالات را نیز دوست دارد. بی‌شک شخصیت‌هایی هم که برای نیل به این کمالات تلاش می‌کنند، مورد عنایت و محبت الهی قرار دارند.

وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی، از عالمان عاملی بود که در هر حوزه‌ای که وارد می‌شد جامعیت داشت و سعی می‌کرد با تلاش کم‌نظیر خود، امور را به کمال خود برساند. روزی از علامه مصباح سوال شد چرا علمای ما در حرکت و مشی خود متفاوت‌اند و هرکدام از آنها نشانگر و تابلوی بخشی از کمالات اسلام نظیر عرفان و فقه هستند، ایشان در پاسخ فرمودند: «حوزه‌های علمیه به مثابه یک بدن هستند که قلب، مغز  و اندام‌های مختلف دارند و حرکت و مشی علمای حوزه که به ظاهر به بخشی از حوزه‌های اسلامی توجه بیشتری داشته‌اند، در نهایت پیکره حوزه‌های دینی را تشکیل می‌دهند.» البته علامه مصباح تأکید داشتند که برخی از همین چهره‌های حوزه که به ظاهر سیاسی نیستند و اقدامات آنها به چشم نمی‌آید، خود بنیانگذار حرکت‌های عمیق و بزرگی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده‌اند.

ابوترابی ادامه داد: در میان اصحاب امیرالمؤمنین نیز این‌گونه بود، شخصیتی مانند عمار، مرد بزرگ و بی‌پروای میدان بصیرت بود، فردی همچون ابوذر، نمونه زهد و شجاعت بود و شخصیتی چون سلمان فارسی نیز در قله توحید و ایمان و یقین بود.

وی تصریح کرد: البته در همه دوره‌ها، علما و شخصیت‌هایی هم بوده‌اند که جامع همه کمالات بودند که دو نمونه کم‌نظیر و فوق‌العاده از این جامعیت، شخصیت امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب هستند.

مدیر مرکز دایره‌المعارف علوم عقلی اسلامی در خصوص شخصیت علمی و معنوی آیت‌الله مصباح گفت: تلاش علامه این بود که در هر جهتی جامع باشد و نقاط قوت اساتید خود را بگیرد و شخصیتی همه‌جانبه داشته باشد که با همت و مراقبتی که داشت، به این مهم نیز رسید و به‌ گونه‌ای شده بود که تفکر عقلانی او به متن جامعه آمده و عرفان او نیز در تک تک اعمالش نمایان بود.

ابوترابی در خصوص شخصیت انقلابی و مبارزاتی آیت‌الله مصباح نیز بیان کرد: ایشان از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، برای دفاع از اسلام و ارزش‌های آن بی‌محابا به صحنه عمل آمد و احساس وظیفه کرد و هرگز از تخریب‌ها و تهدیدها نهراسید، ولی به واسطه‌های آن روحیه تواضع و اخلاصی که داشت، هرگز نمی‌خواست این جنبه‌ها بروز و ظهور پیدا کند و بعدها همین مورد عاملی شد که برخی تلاش‌های مجاهدانه وی را کتمان کنند که این امر، از مهمترین جنبه‌های مظلومیت این شخصیت است.

سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم با بزرگداشت یاد و نام علامه مصباح یزدی، بیان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی خود، اقدام به اجرای فعالیت‌هایی با موضوع کتاب می‌کند که یکی از این فعالیت‌ها معرفی کتاب‌های ارزشمند و مفید است.

وی تصریح کرد: از جمله این فعالیت‌های ترویجی در سال‌های اخیر، تهیه و انتشار پوسترهای «این چند کتاب» است که در مناسبت‌های مختلف به معرفی کتاب‌های برجسته و نویسندگان بزرگ در زمینه‌های مختلف می‌پردازد.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در نسخه اخیر این طرح نیز نهاد کتابخانه‌های عمومی با دستمایه قرار دادن آثار ارزشمند عالم مجاهد و انقلابی، آیتالله مصباح یزدی اقدام به معرفی برخی آثار ارشمند ایشان در قالب پوستر «أین عمار» کرده است.

وی در خصوص شخصیت کم‌نظیر و تألیفات گران‌سنگ علامه مصباح اظهار کرد: ایشان عمر بابرکت خود را صرف تفسیر و تبیین مبانی نظام اسلامی و مبارزه با انحرافات مختلف کرد و با تألیف بیش از 150 عنوان کتاب و برپایی صدها جلسه سخنرانی علمی و روشنگرانه، نقش خود را در دفاع از نظام و اصول آن به شایستگی ایفا کرد.

میرعبداللهی با انتقاد از مشی برخی رسانه‌های کم‌مقدار و تابع سیاست‌های ژورنالیستی که عادت به ظاهربینی دارند، گفت: این رسانه‌ها همواره کوشیده‌اند تلاش‌های پرحجم و ارزشمند این شخصیت بزرگ را تقلیل دهند، اما تفکرات علامه مصباح که حاصل یک عمر نشو و نما در قضای ممارست، مراقبت و تلاش برای گسترش ارزش‌های اسلامی و دینی و مبارزه با التقاطات فکری بوده است، هر روز بالنده‌تر و استوارتر خواهد شد.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با گرامیداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله مصباح، گفت: فلسفه اسلامی به شدت وامدار تلاش‌های این مرد بزرگ است و جای خالی او قطعاً در این حوزه احساس خواهد شد.

انتهای پیام
captcha