تأثیر نغمه‌های دینی در ترویج فرهنگ قرآنی / مؤلفه‌های مهم در هنر تواشیح چیست
کد خبر: 3973765
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵

تأثیر نغمه‌های دینی در ترویج فرهنگ قرآنی / مؤلفه‌های مهم در هنر تواشیح چیست

مسئول گروه تواشیح کوثر تفت، مهمترین مؤلفه در هنر تواشیح را شعر و محتوای تأثیرگذار، ملودی و چینش لحنی مطابق با این محتوا دانست و گفت: این معجزه موسیقی با محتواهای دینی عجین شده است.

مهمترین مؤلفه‌ها در هنر تواشیحبه گزارش ایکنا از یزد، اولین جشنواره هنر قرآنی «دانش» که به همت اداره‌ قرآن، عترت و نماز اداره‌ کل آموزش و پرورش استان و با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در حال برگزاری است، به معرفی فعالان و پیشکسوتان عرصه قرآنی با هدف بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند این قشر می‌پردازد.

در سومین برنامه مهدی احمدی، قاری ممتاز استان یزدی به معرفی و نحوه ورود به فعالیت‌های قرآنی خواهند پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

مهدی احمدی، قاری ممتاز استان یزد در سال 1370 در شهرستان تفت و در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. از دوران کودکی در محافل، مجالس و مدرسه به تلاوت قرآن می‌پرداخت و کم و بیش در کلاس‌های قرآنی شرکت می‌کرد تا اینکه در سال 1388 به صورت حرفه‌ای وارد فعالیت‌های قرآنی شد.

این قاری جوان و ممتاز یزدی با بیان اینکه در دوران دانش‌آموزی در شهرستان تفت از محضر اساتیدی چون فیضی‌نیا، محمدعلی حق‌جو، سیدرضا فلاح، محمدصادق مهدیان و مجید فیضی بهره برده است اظهار کرد: در دوران دانشجویی هم از محضر اساتید معظم شاه‌میوه و حق‌شناس در اصفهان و پس از دوران تحصیل در یزد فعالیت را با استاد کاظمی، مختاری و بویژه شهید دانش ادامه داده و از محضر این بزرگواران کسب فیض کردم.

افتخارات و رتبه‌های کسب‌شده

احمدی با اشاره به کسب موفقیت‌ها در عرصه مسابقات قرآنی گفت: دارای دو رتبه اول کشوری در تواشیح دانشجویان، رتبه سوم ترتیل دانشجویان علوم پزشکی کشور، رتبه ۵ استان در رشته قرائت تحقیق سازمان اوقاف، گواهی‌نامه تربیت مربی روخوانی روان‌خوانی و صوت و لحن، همچنین مدرک داوری صوت و تجوید از دارالقرآن الکریم و مدرسان درجه ۳ از شورای عالی قرآن را کسب کرده و اکنون در مراحل آخر اخذ مدرک درجه ۲ مدرسان گرایش تنغیم از شورای عالی قرآن هستم.

وی افزود: البته سابقه فعالیت در گروه تواشیح بصائر تفت به سال  88 باز می‌گردد و در گروه‌های بنیاد شهید تفت و شمیم وصال یزد نیز عضویت داشتم ضمن اینکه در قالب گروه تواشیح دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان نیز دو سال پیاپی به عنوان سرپرست مقام نخست کشوری را کسب کردم.

این قاری ممتاز یزدی با اشاره به فعالیت‌های فعلی خود در عرصه قرآن اظهار کرد: از سال 92 تاکنون به مربیگری و هدایت گروه‌ تواشیح نوجوانان کوثر متشکل از حدود 25 نفر از نوجوانان قاری شهر تفت پرداخته‌ام که به لطف خدا توانستیم با این گروه مقام نخست کشور در مسابقات دانش‌آموزی را توسط منتخبی از بین این نوجوانان کسب کنیم.

تشکیل گروه تواشیح «کوثر»

وی با اشاره به اینکه هنر تواشیح از هنرهای آوایی اصیل، با سابقه، جذاب و پویای جهان اسلام است که همواره در مسیر تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و عترت نقش مهمی ایفا کرده است گفت: در دنیایی که سرشار از انواع موسیقی‌های کذایی و به دور از مباحث ارزشی و بعضاً آکنده با مسائل ضد اخلاقی است، نسل جوان ما می‌تواند ضمن آشنایی با این هنر جذاب، مسیر را از آلودگی به ضد ارزش‌ها جدا کند، بر همین اساس گروه تواشیح کوثر حدود هفت سال پیش با هدف جذب استعدادهای آوایی به سمت هنر تلاوت قرآن و ایجاد حس رفاقت، همکاری و ایجاد روحیه جمعی، تشکیلاتی از یک سو و رشد فنی، ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین نوجوانان قرآنی از دیگر سو تشکیل شد که با عنایت خداوند و اهل بیت(ع) تا حدود زیادی در نیل به این اهداف موفق بوده است.

مسئول گروه تواشیح کوثر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هدف از ایجاد این گروه صرفاً پرداختن به بحث تواشیح نبوده و نیست بیان کرد: راه موفقیت افراد در کار جمعی بوده و گروه تواشیح بستری جهت رشد همگون و مضاعف نوجوانان قرآنی است البته معتقدم اثرات و برکات زیادی در کار گروهی مترتب است.

احمدی در خصوص موفقیت‌های گروه تواشیح کوثر هم گفت: این گروه در دو سال سابقه حضور خود در مسابقات کشوری ابتدا رتبه هفتم و در سال 99 به لطف خداوند باری تعالی رتبه نخست کشوری را از آن خود کرده است.

مهمترین مؤلفه‌ در تواشیح

این قاری یزدی مهم‌ترین مؤلفه در هنر تواشیح را شعر و محتوای تأثیرگذار، ملودی و چینش لحنی مطابق با این محتوا دانست و گفت: البته نمی‌توان از اجرای ممتاز و صداهای فاخر در تأثیر این ملودی و محتوا غافل شد. نمونه بارز و شاهد عینی این موضوع کار فاخر «اسماء‌الحسنی» بوده که توسط گروه‌های مختلف بازخوانی شده و هرچند این بازخوانی‌ها کیفیت ضبط بهتری نیز داشته ولی هرگز نتوانسته جای نسخه اصلی را بگیرد.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شنیدن نغمات دینی معروف ناخودآگاه مردم را به سمت فضا و حس معنوی سوق می‌دهد افزود: این معجزه موسیقی عجین شده با محتواهای دینی است لیکن افزایش آگاهی برخی مربیان و مدیران یا خانواده‌ها از کم و کیف این هنر، حمایت مالی و تولید کارهای نسبتاً آسان و قابل اجرا متناسب با صدای دانش‌آموزان و ارسال این کارها به عنوان الگو در مدارس، تربیت نیروهای متخصص در امر رهبری گروه، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات با هدایا و جذابیت خوب، برگزاری اردوهای چندمنظوره تفریحی تبلیغی فنی و استفاده از فرصت اجتماع دانش‌آموزان در نمازهای جماعت و صبحگاه برای اشاعه این هنر می‌تواند مؤثر واقع شود.

نحوه آشنایی با شهید دانش

این قاری برجسته استان در خصوص نحوه آشنایی با شهید دانش هم بیان کرد: سابقه آشنایی بنده با استاد شهید حاج حسن دانش به همراهی من با یکی از دوستانی که در قالب تمرین گروه تواشیحی در یزد شرکت می‌کرد، باز می‌گردد که آن روز استاد دانش برای چک فنی آن گروه دعوت شده بودند و من آنجا سوره انعام شحات را محضر ایشان تلاوت کردم که مرا به تقلید از منشاوی توصیه کردند.

وی اضافه کرد: در سه سال آخر عمر ایشان در تفت جلسه آموزشی تشکیل داده و ما نیز در محضر ایشان افتخار شاگردی داشتیم اما آخرین دیدار مربوط به دعوت از شهید در شب عزیمت به سفر حج برای تلاوت در یادواره شهدای تفت بود که در زمان دعوت از تلاقی تاریخ اعزام ایشان با مراسم خبر نداشتم اما با کمال تواضع و ازخودگذشتگی با چمدان بسته و به همراه خانواده تلاوت را در مسجد قدس شهر تفت انجام دادند و سپس مستقیم به فرودگاه عزیمت کردند که آخرین تلاوت رسمی استاد در خاک ایران محسوب می‌شود. البته در آخرین لحظه بدرقه من پس از خداحافظی جمعی مجدداً نزدیک اتومبیل ایشان شدم و التماس دعای مخصوص گفتم که ایشان با لبخند ۳ بار گفتند حتماً حتماً حتماً.

انتهای پیام
captcha