اهمیت آرای مردمی در انتخابات / ویژگی‌های دولت اسلامی
کد خبر: 3976598
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸

اهمیت آرای مردمی در انتخابات / ویژگی‌های دولت اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با تأکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات و انتخاب آگاهانه و متدینانه گفت: اگر مردم انتخاب متدینانه داشته باشند و نوع نگاه آنان به این موضوع عبادی باشد، این رأی بُعد و اثر جهانی خواهد داشت.

قبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد دبیری، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، امروز، 20 خرداد در برنامه «فصل یکدلی» به همت مؤسسه رهپویان حرم با اشاره به مبنای حرکت امام خمینی بلکه پیامبران و انبیای الهی اظهار کرد: خداوند در آیه 46 سوره سبأ می‌فرماید: «قلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى؛ بگو من فقط به شما يك اندرز مى‏‌دهم كه دو دو و به تنهایى براى خدا به پا خيزيد.»

وی ادامه داد: خداوند در این آیه تأکید می‌کند یک موعظه به شما می‌دهم و شرط پذیرش آن این است که واعظ درونی ما بیدار شود و متوجه اهمیت این موعظه شویم که به صورت فردی و اجتماعی برای خدا قیام کنیم، این قیام برای خدا مصداق‌های متعددی دارد که مهمترین آن قیام برای حاکمیت الهی در روی زمین است و این حاکمیت الهی در حقیقت آرزوی 124 هزار پیامبر و پیامبر گرامی اسلام که 10 سالی در مدینه مردم طعم آن را چشیدند و البته مدت کوتاهی این حاکمیت در دوران امام علی(ع) رقم خورد و کوتاه‌تر از آن در زمان امام حسن(ع) و به دلیل اینکه فضا و شرایط برای حاکمیت الهی محقق نشد امام عصر در پس پرده غیبت قرار گرفتند تا زمینه برای حاکمیت الهی بر کل دنیا فراهم شود.

انتخابات ریشه در مبانی اعتقادی دارد

دبیری افزود: قبل از اینکه این حاکمیت الهی بر کل دنیا ایجاد شود، باید نمونه‌های کوچکی از ادعایی که شیعه نسبت به مهدویت دارد، در دنیا محقق شود که نمونه آن این انقلابی است که در ایران و در راستای قیام برای خدا و حاکمیت الهی شکل گرفت پس اگر امروز وظیفه داریم رأی دهیم بحث چند سال مطرح نیست بلکه یک ریشه اعتقادی و فکری در تفکر دینی و الهی از ابتدای خلقت دارد که پیامبران الهی به عنوان حاکمان الهی بر روی زمین باید پذیرش داشته باشند و این فضای پذیرش را باید انسان‌ها ایجاد کنند.

وی ادامه داد: تعبیری که در قرآن داریم این است که «لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» اینکه عنوان شده «الناسُ» یعنی پیامبران نیامدند تا مردم را وادار به این کنند که به دنبال اجرای عدالت یا قسط باشند و پیامبران عدالت را ایجاد کنند، بلکه بدین معناست تا مردم بیدار شده و متوجه شوند آنچه نیاز آنها است، حاکمیت الهی است و خود باید حرکت کنند و در واقع طبق بیان قرآن کریم: «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي» راه رشد از راه بیراهه مشخص شود.

دبیری افزود: خوشبختانه این فرصت ایجاد شد و نظام شیعی بعد از قرون متمادی که ظلم‌های متعددی در تشکیلات تشیع شکل گرفته بود، مستحکم و پابرجا است، به اندازه‌ای که کسی نمی‌تواند به فکر براندازی آن باشد و دلیل آن هم این است که مبانی فکری، دینی، الهیاتی و اعتقادی بسیار مستحکم و مردمی است، منتها باید به اهمیت این موضوع توجه کرد که یک رأیی که امروز بر صندوق انداخته می‌شود، چقدر تأثیرگذار است در تثبیت این نظام و حتی زمینه ظهور حضرت حجت که وعده الهی است که نظام الهی را در این عالم بگسترانند، فراهم خواهد شد.

ویژگی‌های دولت اسلامی

این استاد دانشگاه و حوزه با اشاره به ویژگی‌های دولت اسلامی گفت: در روایتی از امام صادق(ع) به این مضمون آمده که کسی که قرار است در دولت اسلامی مسئولیت و ریاستی داشته باشد قاعدتاً باید خود را وقف آن کند، پس یکی از اصلی‌ترین نیازهایی که وجود دارد روحیه خدمتگزاری و به تعبیر شهید بهشتی «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت»، لذا رئیس جمهور در دولت اسلامی باید واقعاً و حقیقتاً شیفته خدمت باشد.

وی استقامت را از ویژگی‌های دیگر دانست و با اشاره به اینکه خداوند در آیه 30 سوره فصلت می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» لذا بحث استقامت در این مسیر الهی بسیار اهمیت دارد بیان کرد: یکی از مواردی که باعث فساد می‌شود، قدرت است پس اگر یک رئیس جمهور صلاحیت درونی نداشته باشد و فریفته قدرت شده و به خودشیفتگی‌ها دچار شود و اطرافیان وی از این منصب سوءاستفاده کنند، این دولت هیچ گاه اسلامی نخواهد شد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: یکی از شرایط مهم این است که واقعاً با انگیزه الهی مسئولیت را پذیرفته و نقش آفرینی کند و هدف و نیت، الهی باشد و البته در این مسیر آزمون‌هایی پشت سرگذرانده و تجربه‌هایی کسب کرده باشد و مردم این تجربه‌ها را مشاهده کنند که شخص برای رضای خدا حرکت کرده و قدم برداشته است پس اگر کسی با نیت الهی حرکت کند، خداوند در این مسیر او را کمک می‌کند تا مشکلات پشت سر گذرانده شود. 

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی دولت اسلامی این است که انگیزه، عزم و اراده این مسئول حقیقتاً اراده الهی باشد و باور داشته باشد به قدرتی که خداوند به مردم داده و قدرت پشتیبانی که خدا از این حرکت‌ها در دفاع از مردم داشته و خواهد داشت. 

این استاد حوزه و دانشگاه وجود ولی‌فقیه در رأس امور را از وجوه تمایز انقلاب اسلامی دانست و این موضوع را باعث حرکت رو به رشد نظام عنوان کرد و بر انتخاب درست، آگاهانه و متدینانه مردم در انتخابات پیش رو تأکید کرد.

بدترین نوع انتخاب

وی ادامه داد: اگر مردم انتخاب متدینانه داشته باشند و نوع نگاه آنان به این موضوع عبادی باشد، این رأی بُعد و اثر جهانی خواهد داشت و بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. البته درک اهمیت انتخابات مهم است زیرا که در اینجا بحث نظام مطرح می‌شود نه دولت به تنهایی، البته شرکت نکردن و رأی ندادن نیز نوعی انتخاب است یعنی ما انتخاب را برعهده دیگران قرار می‌دهیم.

دبیری افزود: انتخاب نکردن، بدترین نوع انتخاب است، زیرا انتخاب را به دست دیگران سپرده و اداره کشور را به انتخاب دیگران داده‌ایم، پس اگر متوجه اهمیت این مسئله شویم حتماً حضور پیدا کرده و رأی می‌دهیم آن هم از نوع آگاهانه، اگر تلاش کنیم اصلح را شناسایی و آگاهانه رأی دهیم تکلیف از روی دوش ما برداشته می‌شود.

وی یادآور شد: اهمیت انتخابات به لحاظ اسلامی و دینی، ملی و عقلی مهم و تأثیرگذار است لذا مردم باید در سرنوشت سیاسی، دینی، اعتقادی و فکری خود که صرفاً چهارسال آینده نیست، بلکه اثر آن مدت ها باقی می ماند، مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام
captcha