تبلیغ دین منحصر به منابر نمی‌شود
کد خبر: 3979346
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

تبلیغ دین منحصر به منابر نمی‌شود

مدرس حوزه با اشاره به اینکه ویژگی خاصی که دین دارد، این است که محدود نیست و تعریف محدودی هم ندارد گفت: تبلیغی دین منحصر به منابر نمی‌شود و در همه عرصه‌ها می‌توان دین را تبلیغ کرد.

حدودیت‌های تبلیغی دین منحصر در منابر نمی‌شودبی‌شک، تبلیغ دین، انجام رسالت الهی و مسئولیت جانشینی پیامبران است. خداوند در آیه 39 سوره احزاب می‌فرماید: «الَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّه؛ کسانی که رسالت‌های الهی را ابلاغ می‌کنند و از او می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا، ترسی ندارند.» معرفت و درک جایگاه پیامبرانه تبلیغ، مبلّغ را برای انجام آن مسئولیت خطیر، مهیا می‌سازد و با توجه به آیه «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ مسلّما برای شما در رسول خدا(ص) سرمشق نیکویی وجود دارد.» که پیامبر را به عنوان الگوی همه عصرها و نسل‌ها معرفی کرده است، مبلغان و مربیان باید شیوه‌های تبلیغی آن حضرت را الگوی خود قرار دهند زیرا که اسلام در مدتی کوتاه، مناطق مختلف عربستان را پیمود و کشورهای همسایه بلکه افق‌های دورتر را فراگرفت لذا روش تبلیغی پیامبر اعظم، برترین و والاترین و موفق‌ترین روش تبلیغات دینی است. 

از سوی دیگر دنیای امروز دنیایی است که با انواع و اقسام روش‌های تبلیغی بی‌ارزش‌ترین فرهنگ‌ها و بی‌منطق‌ترین اعتقادات را به خورد جوانان ما می‌دهند. در این حال جوامع انسانی تشنه حقیقت بوده و منتظر معرفی اسلام ناب برگرفته از معارف قرآنی و اهل بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان رضوی استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه ویژگی خاصی که دین دارد این است که محدود نیست و تعریف محدودی هم ندارد اظهار کرد: تبلیغ دین منحصر در منابر نمی‌شود و در همه عرصه‌ها می‌توان دین را تبلیغ کرد به عنوان مثال در حرکت و رفتار انسان‌ها و به صورت گفتاری و دیداری و همچنین در جامعه امروزی نیز فضای مجازی به این فضاهای تبلیغی اضافه شده و عرصه گسترده‌ای با مخاطب بسیار وسیع‌تر را ایجاد کرده است لذا می‌توان از طریق فضای مجازی با مخاطب خود ارتباط داشته باشیم گرچه که هیچ روشی جایگزین روش چهره به چهره برای تبلیغ نیست.

مهدوی‌نژاد ادامه داد: ظرفیت‌ها محدود نیست، به عنوان مثال امروز در خانه می‌توانیم زائر بوده و زیارت از راه دور داشته باشیم، دین را می‌توان به روش‌های مختلف از جمله فضای مجازی و محیط‌های شهری تبلیغ کرد.

این مدرس حوزه با اشاره به تأثیر کرونا بر منابر گفت: اینکه گاهاً مطرح می‌شود کرونا منابر و تبلیغ حضوری را تعطیل کرد، باید گفت تبلیغات حضوری به صورت کامل تعطیل نشده بلکه منابر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری است و می‌توان اجتماعات خوبی را شکل داد و همان منابر و مجالس را برقرار کرد.

حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد، نیز با اشاره به فعالیت 500 مبلغ در فضای مجازی گفت: مبلغان بايد از مهارت‌های خاص و ويژه برخوردار باشند تا بتوانند تأثیر خوبی بر مخاطبان داشته باشند این در حالی است که در استان اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و دوره‌های آموزشی ویژه مبلغان برگزار شده و در شهرستان‌ها نیز این امر سازماندهی شده  است.

نجیمی با اشاره به اینکه فرصت کرونا نیز فرصتی بر فعالیت بیش از پیش در فضای مجازی بود، بیان کرد: البته اگر شیوع کرونا هم نبود، بی‌شک در فضای مجازی به همین اندازه کنونی که مبلغات و مبلغان این سازمان فعالیت دارند، اقداماتی انجام می‌شد هرچند کافی نیست و باید بیش از پیش مورد تقویت قرار گیرد که امیدواریم با برنامه‌هایی که تدوین شده بتوانیم تبلیغ دین در فضای مجازی و شیوه‌های نوین امروز را به طور کامل انجام دهیم. 

انتهای پیام
captcha