شهید دانش در کلام شاگردان و اساتید
کد خبر: 3999723
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳

شهید دانش در کلام شاگردان و اساتید

ایکنا یزد به مناسبت ششمین سالگرد عروج آسمانی شهید حاج حسن دانش، شهید فاجعه منا به گردآوری خاطرات و شاخصه‌های این شهید در کلام شاگردان و اساتید قرآنی استان پرداخته است.

شهید دانش در کلام شاگردان و اساتیدحسن دانش متولد 1365 قاری و معلم قرآن بود که از سن پنج سالگی به همراه مادرش در جلسات قرآن خانگی شرکت می‌کرد. وی در سال 1390 پس از رسیدن به مقام پنجم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور تونس اعزام شد و در آنجا به کسب رتبه برتر نایل آمد. سه سال بعد در اسفندماه 1393 در سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به رتبه نخست بخش قرائت تحقیق دست یافت و به‌عنوان نماینده ایران در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد که در این مسابقات نیز موفق به کسب مقام اول شد.

این قاری بین‌المللی دوم مهرماه 1394 در فاجعه منا به شهادت رسید و پیکر مطهرش در روز جمعه، دهم مهرماه در جده شناسایی و در آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) یزد به خاک سپرده شد.

به مناسبت ششمین سالگرد عروج آسمانی و ملکوتی این شهید بزرگوار و والامقام ایکنا یزد خاطرات و شاخصه‌های شهید دانش در کلام شاگردان و اساتید قرآنی استان را گردآوری کرده است که در ادامه می‌خوانید: 

حسن مختاری، استاد قرآنی استان یزد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید قرآنی دارالعباده، بیان کرد: شهید دانش از معدود قاریانی بود که متخلق به اخلاق قرآنی بود و به تعالیم آن عمل می‌کرد ضمن اینکه از دیگر ویژگی‌های وی برخورداری از صبر و حوصله کافی همچنین متانت والا بود. لذا، نسل جوان به‎ویژه دانش‌آموزان باید سیره شهید دانش را برای خود الگو قرار داده و در رفتار و کردار خویش به‌کار بندند.

مهدی احمدی، مسئول گروه تواشیح کوثر شهرستان تفت در خصوص نحوه آشنایی با شهید دانش، گفت: سابقه آشنایی بنده با استاد شهید حاج حسن دانش به همراهی من با یکی از دوستانی که در قالب تمرین گروه تواشیح در یزد شرکت می‌کرد، باز می‌گردد که آن روز استاد دانش برای چک فنی آن گروه دعوت شده بودند و من آنجا سوره انعام شحات را محضر ایشان تلاوت کردم که مرا به تقلید از منشاوی توصیه کردند.

وی اضافه کرد: در سه سال آخر عمر ایشان در تفت جلسه آموزشی تشکیل داده و ما نیز در محضر ایشان افتخار شاگردی داشتیم اما آخرین دیدار مربوط به دعوت از شهید در شب عزیمت به سفر حج برای تلاوت در یادواره شهدای تفت بود که در زمان دعوت از تلاقی تاریخ اعزام ایشان با مراسم خبر نداشتم، اما با کمال تواضع و ازخودگذشتگی با چمدان بسته و به همراه خانواده تلاوت را در مسجد قدس شهر تفت انجام دادند و سپس مستقیم به فرودگاه عزیمت کردند که آخرین تلاوت رسمی استاد در خاک ایران محسوب می‌شود. البته در آخرین لحظه بدرقه من پس از خداحافظی جمعی مجدداً نزدیک اتومبیل ایشان شدم و التماس دعای مخصوص گفتم که ایشان با لبخند سه بار گفتند حتماً حتماً حتماً.

سعید حیدری، معلم قرآنی نیز گفت: به یادم دارم شهید حاج حسن دانش، سال ۱۳۸۹ و قبل از مسابقات تونس، در شهرستان خاتم با توجه به اینکه از امکانات کمی برخوردار بود، مرتب حضور می‌یافتند و ۲۴۰ کیلومتر از مرکز استان برای چهار قرآن‌آموز طی مسافت می‌کردند. کلاس این شهید بزرگوار پنجشنبه تشکیل می‌شد و روز جمعه مجدد به یزد بازمی‌گشتند.

وی ادامه داد: شهید دانش معتقد بود حتی اگر یک نفر هم در کلاس‌ شرکت کنند، در این شهرستان حضور می‌یابم. حجت‌الاسلام علی گندمی که پیشکسوت قرآنی استان هستند، این خاطره را از ایشان برایم تعریف کردند که پس از موفقیت شهید دانش در مسابقات بین‌المللی تونس وقتی به استان برمی‌گشتیم، به ایشان گفتم این اجر مجاهدت‌های شما در حضور مستمر جلسات هفتگی قرآن به خاتم و بهاباد است.

علی پوررضایی، قاری نوجوان یزدی با اشاره به خاطره‌ای از شهید حاج حسن دانش، اظهار کرد: در یکی از جلسات استاد حسن‌زاده، شهید دانش حضور پیدا کردند و پس از قرائت من با اینکه هنوز ابتدای کار بودم و به خوبی تلاوت را اجرا نکردم اما من را تشویق کردند و گفتند آینده خوبی داری و این موضوع انگیزه من را بسیار مضاعف کرد.

محمدعلی میرجلیلی، جانباز شیمیایی و پیشکسوت قرآنی نیز بیان کرد: اکنون به برکت انقلاب اسلامی تحولی در عرصه قرآنی صورت گرفته و اساتید بزرگواری نسل جوان قرآنی را تربیت کردند که از جمله می‌توان به شهید دانش اشاره کرد.

وی ادامه داد: این شهید بزرگوار نام یزد را نه تنها در کشور بلکه بین الملل بلندآوازه کرد و حتی ایشان در مناطق محروم حضور یافت و برای قرآن زحمت کشید و مظلومانه در منا شهید شد، اما قدر و ارزش ایشان دانسته نشد و این گلایه از مسئولان و رسانه ملی وجود دارد.

حامد سلطانی، قاری ممتاز استان یزد با اشاره به سابقه 15 ساله رفاقت با شهید دانش، گفت: این شهید عزیز در پشتکار، تمرین و سماجت برای یادگیری زبانزد بود و از علل موفقیت ایشان هم همین بود. شهید دانش انسانی دوست‌داشتنی، مزین به اخلاق قرآنی و مظلوم بود که عاقبت هم مظلومانه به شهادت رسید.

حجت‌الاسلام علی گندمی، دوست و استاد این طلبه شهید فاجعه منا، گفت: بهترین راهکار برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای قرآنی به‎ویژه حاج حسن دانش، دنبال کردن اهدافی که این شهدای قرآن داشتند، است، زیرا که این اساتید بزرگ در زمینه تربیت استعداد‌های قرآنی تلاش کردند بویژه حاج حسن که در شهرستان‌هایی همچون خاتم، بهاباد، میبد و... به تربیت شاگردانی اقدام کرد و اکنون می‌توان با برنامه ریزی‌های درست و صحیح نسبت به ادامه راه این شهید پرداخت و هنگامی که به این استعداد‌های قرآنی استان توجه ویژه‌ای شود زحمات این شهید به بار خواهد نشست. 

انتهای پیام
captcha