هنر تلاوت به سرمایه‌گذاری نیاز دارد
کد خبر: 4025391
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

هنر تلاوت به سرمایه‌گذاری نیاز دارد

داور چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف بر سرمایه‌گذاری در هنر تلاوت تأکید کرد و گفت: برگزاری کرسی‌های تلاوت باعث می‌شود قاری بتواند تلاوت را عرضه و تجربه کسب کند لذا ارگان‌های مختلف می‌توانند چنین کرسی‌هایی را برپا و از قاریان استانی دعوت تا شرایطی برای عرضه هنر تلاوت داشته باشند.

حسن مختاری، داور یزدیحسن مختاری، داور چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به اینکه سطح مسابقات نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده بود، اظهار کرد: متأسفانه در دو سال اخیر و به دلیل شرایط کرونایی، قاریان جایگاهی برای عرضه تلاوت خود نداشتند و لذا همین در افت سطح کیفی قطعاً تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: بعضی استان‌ها مثل مشهد و تهران که در زمینه قرآنی و برپایی محافل از فعالیت بیشتری برخوردار بوده‌اند و محفلی برای عرضه تلاوت داشته‌اند، بیشتر و بهتر درخشیدند هر چند به نسبت باید بهتر می‌بود ولی شهرهای دیگر نسبت به سال‌های قبل افت داشتند.

مختاری کرونا و شرایط بحرانی را از دلایل عمده این افت دانست و گفت: خوشبختانه پس از انجام واکسیناسیون، شاهد فعالیت بیشتری هستیم، اکنون در استان یزد که جلسات در دوران کرونا تعطیل شده بود، خوشبختانه مجدد فعالیت را از سر گرفته‌اند و سال‌های آینده تأثیر خود را نشان خواهد داد و شرایط بهتری را در مسابقات خواهیم داشت.

این داور یزدی افزود: برای استان‌هایی مثل یزد و خیلی از استان‌های دیگر باید شرایطی فراهم شود تا قاریان بتوانند در هر شرایطی محافلی داشته و تلاوت را در حضور اساتید مجرب عرضه کنند، در کشور ما به عنوان مثال مداحان جدای از در نظر گرفتن شرایط کرونا، در هر شرایطی برنامه دارند و می‌توانند در هر شرایطی اجرا داشته و در قالب تمرین به ارائه بپردازند که این امر در پیشرفتشان قطعاً مؤثر خواهد بود و لذا در محافلی که اجرا می‌کنند از همان محفل تجربه کسب می‌شود.

وی بر برگزاری کرسی‌های تلاوت در استان یزد تأکید کرد و گفت: این محافل باعث می‌شود قاری بتواند تلاوت را عرضه و تجربه کسب کند لذا ارگان‌های مختلف می‌توانند در امامزاده‌هایی که بیشتر مورد توجه مردم و اقشار مختلف قرار دارد، چنین کرسی‌هایی را برپا و از قاریان استانی دعوت تا شرایطی برای عرضه هنر تلاوت داشته باشند.

مختاری با اشاره به اینکه متأسفانه اکنون انگیزه قاریان نیز کاهش یافته گفت: این موضوع حداقل نسبت به 5 الی 6 سال پیش سنجیده می‌شود چرا که هم جلسات کمتر شده و هم اینکه سطح آن افت داشته است، حتی قبل از کرونا، شاهد افت سطح کیفی و کمی جلسات قرآن بوده‌ایم.

این فعال قرآنی استان یزد با اشاره به چرایی بی‌انگیزگی قرآنیان و همچنین کاهش جذب افراد به سمت فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: این مسئله، مسئله‌ای فرهنگی است و یک یا دو سال قرار نیست حل شود، به عنوان مثال مصر در تلاوت؛ فرهنگی 700 ساله دارد و هر کشوری که در این زمینه مدت طولانی سرمایه‌گذاری کرد، قطعاً به مرور زمان نتیجه را خواهد دید مخصوصاً در کارهای فرهنگی.

وی ادامه داد: هنر تلاوت با پیروزی انقلاب اسلامی بیش از پیش گسترش یافت و همین امر باعث شده اکنون قاریان خوبی در ایران داشته باشیم و اگر بخواهیم با قاریان مصری برابری کنند، باید این فرهنگ در جامعه نهادینه شود لذا موضوع مهم در توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی بحث فرهنگی است و باید به نحوی باشد که هم مردم علاقه بیشتری به فعالیت‌های قرآنی داشته باشند و هم اینکه شرایطی فراهم شود تا قاریان جایگاه بیشتری برای عرضه داشته باشند.

مختاری با اشاره به اینکه وقتی قاری محفلی برای عرضه ندارد و از طرفی انگیزه‌ای هم نداشته باشد چگونه می‌توان انتظار توسعه این فعالیت‌ها را داشته باشیم گفت: یکی از دلایل آن هم مسئله مالی است که متأسفانه اکنون بیشتر شده و همین امر باعث جذب قاریان به سمت هنر خوانندگی می‌شود زیرا که برخی از قاریان وقتی می‌بینند در عرصه تلاوت به جایی نمی‌رسند و یا دیرتر به جایی می‌رسند و یا کسی برای آنها ارزشی قائل نیست کم کم به سمت هنر خواندگی کشانده می‌شوند و چون تلاوت قرآن هنری دشوار و نسبت به هنرهای دیگر سخت‌تر است، افرادی که صدای خوبی دارند به راحتی می‌توانند از هنر تلاوت به سمت هنرهای دیگر هدایت شوند و در آنجا پیشرفت کنند. گاهی در برخی شهرها دیده می‌شود اکثر افرادی که خوش صدا هستند در مرحله اول جذب موسیقی و خوانندگی می‌شوند، به نحوی‌که اصلاً وارد هنر تلاوت نمی‌شوند.

مختاری با اشاره به جایگاه یزدی‌ها در مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: یزدی‌ها نسبت به شهرهای دیگر و به لحاظ کیفیت تقریباً خوب هستند اما یزد در زمانی که شهید دانش فعالیت داشتند به عنوان اسطوره‌ای یزد را سرآمد کردند و هرچند پس از این شهید بزرگوار، چند سالی یزد درخشید اما سال‌های پس از آن شاهد افت هستیم و اکنون در یزد نمی‌توان گفت قاری خیلی قوی داریم که با شهید دانش و قاری‌های هم نسل ایشان مقایسه کنیم، به جز مهدی شایق که اکنون یزد نیستند.

وی در پایان تصریح کرد: امسال یزدی‌ها به نسبت خوب بودند به نحوی که سه نفر در مسابقات نهایی کشوری حضور داشتند این در حالی است که سابقاً تنها شهید دانش در این گونه مسابقات حضور می‌یافت و خوشبختانه امسال هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان فعالان قرآنی استان یزد در رشته‌های مختلف در کنار دیگر استان‌ها حضور پررنگی داشتند اما آنچه مهم است حمایت مالی و معنوی از فعالان قرآنی استان است که امیدواریم مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha