نامه‌ای به معلم قرآن و قولی که عملی شد
کد خبر: 4028566
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲

نامه‌ای به معلم قرآن و قولی که عملی شد

فاطمه‌السادات حاجی میرزایی، نوجوان مهریزی در نامه‌ای به معلم خود قول داد حافظ قرآن شود و توانست با انگیزه و تشویق خانواده و اساتید در طول یک سال قرآن کریم را حفظ و به قول خود عمل کند.

فاطمه‌السادات حاجی میرزایی، حافظ قرآن کریمفاطمه‌السادات حاجی‌میرزایی، حافظ کل قرآن کریم که اکنون 17 سال و در مقطع یازدهم علوم تجربی در مدرسه شکیب شهرستان مهریز تحصیل می‌کند، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، اظهار کرد: فعالیت قرآنی را با حضور در کلاس اشاره و روخوانی قرآن کریم در 5 سالگی آغاز کردم و سپس وارد حفظ جزء سی قرآن شدم.

وی ادامه داد: پس از حفظ جزء سی قرآن کریم برای مدتی کلاس‌ها را ترک کرده و سپس با توجه به علاقه‌ای که برای حفظ قرآن داشتم، مجدد وارد عرصه حفظ شده و حفظ قرآن کریم را از جزء یک آغاز کردم و با توجه به اینکه در حال تحصیل بودم، متأسفانه پیشرفت چندانی نداشتم. تقریباً تا جزء 13 و 14 قرآن کریم را حفظ کرده بودم که در پایه نهم تحصیلی برای قبولی در مدرسه نمونه، حفظ قرآن را رها کردم هرچند آرزوی قلبی من برای حفظ کل قرآن کریم بود ولی در این زمینه زیاد پیشرفت و موفقیت حاصل نشد و بیشتر فعالیت من در این زمینه به دوران کودکی محدود شد.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: اشتیاق بسیاری برای حفظ قرآن داشتم به نحوی که همیشه آرزو داشتم حافظ کل قرآن شوم اما درس و تحصیل تا حدودی بر تمرکز بر قرآن تأثیر گذاشته بود و نتوانستم تا آن زمان، آن‌گونه که شایسته است در زمینه حفظ موفق شوم.

دوره‌ای که حفظ ماندگار را رقم زد

این بانوی حافظ قرآن کریم افزود: پایه دهم متوسطه و بنا به پیشنهاد دخترعمه‌ام که در مؤسسه شبانه‌روزی جوادالائمه شرکت می‌کردو با توجه به تحولاتی که در او مشاهده کردم به حضور در این جمع قرآنی علاقه‌مند شدم و لذا هر چند دو هفته از آغاز کلاس‌ها گذشته بود، ولی در این مؤسسه شبانه‌روزی ثبت‌نام و دوره حفظ یک ساله را آغاز کردم. در واقع در این دوره و زیر نظر مؤسسه جوادالائمه، علاقه‌مندان در مدت چهل روز به صورت آزمایشی به حفظ می‌پردازند که در این مدت مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرند و برای حفظ یک ساله خود را آماده می‌کنند و بنده نیز این مرحله را با حضور اساتید بزرگواری همچون محبوبه و شمسی شایق و خانم حاجی آبادی سپری کردم و در ادامه مسیر نیز این بزرگواران یاری رسان بودند.  

حاجی‌میرزایی گفت: در حاشیه این دوره طرح «انرژی مثبت» با حضور استاد کاظمی انجام می‌شد که در روحیه‌دهی و امیدآفرینی به آینده واقعاً موثر بود و با شرکت در این کلاس با قدرت ادامه می‌دادیم، همچنین در اردوهایی با حضور استاد کاظمی که خارج از کلاس‌ها برگزار می‌شد، شرکت می‌کردیم و به نظر بنده در موفقیت در حفظ تأثیرگذار بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اردوهای خارج استان، سفر زیارتی مشهد مقدس بود که برایمان ماندگار شد گفت: با توجه به اینکه همه خود را برای این سفر زیارتی آماده کرده بودیم، اما سفر به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد و این خاطره‌ای تلخ را برایمان رقم زد. مدتی گذشت و با هماهنگی صورت گرفته قرار شد این سفر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود که خوشبختانه راهی مشهد مقدس شدیم و پس از مدتی که اشتیاق این سفر را داشتیم، بالاخره رقم خورد.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: شب‌ها در خوابگاه که با حضور خانم ملانوری، سرپرست ما در خوابگاه همراه بود، به فراگیری دعا و مناجات و قصه‌های قرآنی سپری می‌شد و می‌توان گفت هر لحظه از این دوره یک ساله خاطراتی خوب و شیرین رقم خورد و از افراد مختلف نکات زیادی آموختیم.

قول می‌دهم حافظ قرآن شوم

این بانوی جوان مهریزی با اشاره به اینکه به مناسبت روز معلم، نامه‌ای به معلم حفظ قرآن نوشتم و در آن به ایشان قول دادم باعث سرافرازیشان شوم و بتوانم برای شهرستان و کشورم افتخاری باشم گفت: خدا را شاکرم اکنون به عنوان شاگردی که توانسته مدرک لیسانس حفظ قرآن را دریافت و در مرحله کشوری آزمون ترنم وحی در بین قبول‌شدگان باشد، به قول خود وعده کند.

وی ادامه داد: در این مسیر پدر و مادرم که از دوران کودکی این حس و انگیزه را در من ایجاد کردند و توانستم با همراهی ایشان حافظ قرآن شوم و مربیانی که در راه حفظ قرآن بنده را یاری رسان بودند، همچنین یکی از اقوام که باعث شدند در این راه اشتیاق دوباره پیدا کنم تشکر و قدردانی می‌کنم.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه در مقطع دبستان در رشته قرائت نیز شرکت کرده و صاحب رتبه شده‌ام گفت: خوشبختانه توانستم در رشته حفظ و قرائت در این دوره و متوسطه اول صاحب رتبه‌هایی شوم.

وی  با اشاره به اینکه آزمون ترنم وحی امسال به خوبی برگزار و توانستم در این مسابقات که با ترجمه و تفسیر و مفاهیم همراه بود، به مرحله کشوری راه یابم گفت: در این مسابقات توانستم معادل لیسانس را دریافت کنم.

حاجی‌میرزایی گفت: یکی از نقاط طلایی زندگی من حضور در دوره حفظ شبانه‌روزی مؤسسه جوادالائمه بود که اکنون هرگاه در زندگی احساس ضعف می‌کنم، به آن دوران رجوع می‌کنم و قدرتی که برای حفظ قرآن داشتم. از مسئولان درخواست می‌کنم به قرآن که معجزه جاویدان پیامبر(ص) است، بیشتر توجه کرده و برای قرآنیان و هرکسی که در این مسیر قدم برداشته و تلاش می‌کند، ارزش و بهایی قائل باشند چرا که اکنون به لحاظ قرآنی در سطح پایینی هستیم و کشوری که به نام نظام اسلامی پایه‌گذاری و بنا شده، نباید به لحاظ قرآنی و معنویت در این سطح باشد و بیش از اینها باید به قرآن اهمیت داده شود که به نظر بنده این بی‌مسئولیتی مسئولان را در قبال قرآن نشان می‌دهد.

درخواست از مسئولان

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه قرآن باید از دوران کودکی نهادینه شود افزود: برای تشویق و ترغیب کودکان به قرآن می‌توان فضاهای زیبایی برای آموزش اختصاص داد و از ظرفیت قرآنیان برای تحقق این امر بهره‌مند شد و البته به لحاظ بودجه و اعتبار نیز مورد حمایت قرار گیرند تا بتوانند در ترغیب کودکان به آموزش قرآن موفق باشند.

وی ادامه داد: اختصاص جوایزی برای کودکان نیز باید در این زمینه مورد توجه باشد و لذا می‌توان این موارد را برای نوجوانان و جوانان به صورت ویژه‌تری دنبال کرد، به نظر بنده قرآنیان ظرفیت و توانمندی زیادی دارند و می‌توانند مایه خیر و برکت باشند البته این امر مستلزم این است که به آنها بها داده شود و مورد حمایت مالی و معنوی قرار گیرند. امروز با وجود فضاهای مجازی که ذهن نسل امروز را درگیر کرده مواجه هستیم که می‌توان با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های درست و بجا از این ظرفیت در راستای ترویج فرهنگ قرآنی استفاده کرد.

حاجی‌میرزایی گفت: در پایان از همه افرادی که در این زمینه یاری‌رسان و مشوق بنده بودند از جمله حجت‌الاسلام مطهریان مدیریت مؤسسه جوادالائمه، استاد محمدحسین کاظمی، مسئول کلاس انرژی مثبت، خانم‌ها ابراهیمی، محبوبه و شمسی شایق، حاجی آبادی، ملانوری، مظفریان، زینب جلالی و مطهره پورسلیمانی و ... قدردانی و تشکر می‌کنم.

انتهای پیام
captcha