وظیفه قرآنیان در جهاد تبیین چیست
کد خبر: 4042803
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

وظیفه قرآنیان در جهاد تبیین چیست

پیشکسوت قرآنی و مشاور عالی استاندار یزد با اشاره به تبیین و تشریح نقش و وظایف جامعه قرآنی در زمینه جهاد تبیین، گفت: جهاد تبیین مبنای قرآنی دارد و خداوند در آیات مختلفی به این موضوع اشاره می‌کند.

مهدی تقوایی، پیشکسوت قرآنی یزدمهدی تقوایی، مشاور عالی استاندار یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد با اشاره به نقش قرآنیان در جهاد تبیین، اظهار کرد: رسالت انبیا، اولیای الهی و ائمه اطهار(ع) ایجاد تمدن اسلامی بوده که امروزه و در عصر کنونی با انقلاب اسلامی شروع شده و ان‌شاءالله با تشکیل دولت اسلامی این امر محقق می‌شود.

وی ادامه داد: دو عنصر اساسی تولید فکر و پرورش انسان‌های شایسته در تمدن اسلامی مورد توجه است و هر دو این عنصر نتیجه جهاد تبیین است، در واقع جهاد تبیین مبنای قرآنی دارد و در آیات مختلفی از سوره‌های قرآن کریم داریم که خداوند متعال با صراحت بیان می‌کند مثلاً در سوره نحل خدا به پیامبر(ص) فرمود: «لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛ همه نکات و حقایقی که به تو نازل شد برای مردم تبیین کن» و آیات متعدد دیگری که نشان می‌دهد جهاد تبیین مبنای قرآنی دارد.

تقوایی افزود: اگر تاریخ سیره ائمه اطهار(ع) را مطالعه کنیم سیره و حرکت ائمه در طول زندگی آنها بیانگر این حقیقت است و شاید مهمترین کاری که ائمه اطهار(ع) انجام می‌دادند، موضوع جهاد تبیین بود، مقابله با انحرافات و بدعت‌هایی که صورت می‌گرفت یکی از کارهایی بود که ائمه اطهار(ع) در طول زندگی انجام می‌دادند.

این پیشکسوت قرآنی افزود: ترویج و رشد علم و مقابله با جهل در زندگی امام باقر و امام صادق(ع) یکی از کارهایی بود که صورت می‌گرفت؛ دقیقاً هم ترویج و رشد علم و هم مقابله با جهل و هم مقابله با انحرافات مخصوصاً در سبک زندگی مردم که به‌وجود می‌آمد. تقویت مبانی اخلاقی از مهمترین اقداماتی بود که ائمه در طول زندگی به آن می‌پرداختند و در راستای موضوع جهاد تبیین بود.

اوج جهاد تبیین در حادثه کربلا

وی با اشاره به ضرورت جهاد تبیین گفت: هر حقیقتی می‌تواند در اثر عوامل مختلفی دچار ابهام، شک و تردید و حتی تغییر و فراموشی شود، در صدر اسلام اگر تاریخ اسلام را مطالعه کنیم می‌بینیم اسلام از همان ابتدا حتی بلافاصله بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) دچار نقیصه شد و دشمن توانست با استفاده از حربه‌های مختلف مسیر را تغییر دهد. پس حقیقت و واقعیت اسلام و امروزه حقیقت انقلاب اسلامی می‌تواند در اثر عواملی دچار تغییر و فراموشی و حتی در ذهن افرادی که در متن انقلاب بودند، دچار شک و تردید شود.

تقوایی با اشاره به مصداقی در این زمینه گفت: اولین جهاد تبیینی که اتفاق افتاد حادثه کربلا را رقم زد و حادثه کربلا چیزی جز این نبود که امام حسین(ع) و یارانش با نثار خون خود، چهره واقعی اسلام و نفاق را نشان دادند و این اوج جهاد تبیین است. دشمن امروزه در جنگ نرم به دنبال هدف قرار دادن زیرساخت‌های فکری و اعتقادی، تحریف تاریخ و افتخارات ملی مردم و تغییر سنت‌ها و فرهنگ‌ها است و امروزه جنگ نرم دشمن از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و هر چه قدرت نظام اسلامی بیشتر می‌شود مقابله سخت دشمن هم بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود و دشمن در عرصه نظامی نمی‌تواند فعالیت کند و در عرصه فرهنگی و جنگ نرم از حربه‌ها و تکنیک‌ها و روش‌های بسیار پیچیده ای استفاده می‌کند و این پیچیدگی‌ها حاکی از این است که نظام اسلامی از یک اقتداری در عرصه تمدن سازی برخوردار است.

وی ادامه داد: سلاح دشمن رسانه است و امروز می‌بینیم دشمن از همه امکانات و ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند که ایجاد شبکه‌های عظیم اعم از رادیوها، تلویزیون، ماهواره‌ها، مجلات و... از آن جمله است. دشمن همه این ابزارها را به کار می‌گیرد و هدف این است که ذائقه‌ها و نگاه و نگرش مردم را تغییر و ایمان مردم را سست کند.

مشاور عالی استاندار یزد بیان کرد: اگر به قرآن رجوع کنیم می‌بینیم خدای متعال حربه‌های شیطان را بیان کرده که شیطان برای انحراف انسان از چه حربه‌هایی استفاده  می‌کند و شیاطین امروزی به سرکردگی استکبار جهانی به تأسی از شیطان بزرگ از حربه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که ما شاهد آن هستیم و لذا وظیفه ما چیست.

وی با اشاره به اینکه جهاد تبیین خاص گروه یا قشر خاصی نیست و هر کسی در توان دارد باید وارد این عرصه شود به نکاتی در این زمینه اشاره کرد و گفت: در عرصه جهاد تبیین باید دشمن شناس باشیم، سال‌هاست رهبر معظم انقلاب بحث دشمن‌شناسی را مطرح می‌کنند و این نکته بسیار مهمی است زیرا خداوند در قرآن توصیه می‌کند شیطان را به‌درستی بشناسید و تا حربه‌های او را نشناسید نمی‌توانید با آن مقابله کرد. لذا، تا حربه‌های دشمن را نشناسیم نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم؛ دشمن‌شناسی نکته بسیار مهمی است و کسی که می‌خواهد در مسیر جهاد تبیین قدم بردارد باید به این موضوع توجه داشته باشد.

تقوایی افزود: در مرحله بعد واقعیت‌ها و حقایق جامعه را باید بشناسیم، اگر مسائل را نشناخته و ندانیم، نسبت به شک و تردید و ابهاماتی که دشمن به‌وجود می‌آورد منفعلانه عمل می‌کنیم و لذا باید واقعیت‌ها و حقایق جامعه را شناخته و در این زمینه رهبر معظم انقلاب نیز بر این نکته تأکید دارند، اقدامات نظام اسلامی، مقایسه نظام اسلامی با نظامات دیگر و مقایسه نظام اسلامی موجود با نظام قبلی  باید مرتب و مستمر صورت گیرد تا دچار تردید و فراموشی نشود مخصوصاً با فاصله بین نسلی که شاهد هستیم.

جهاد تبیین وظیفه چه کسانی است

وی ادامه داد: واقعیت‌ها را باید شناخت و سپس درست تبیین و تشریح کنیم و با بهره‌مندی از امکانات و ابزار مختلف و با رشادت و جسارت این حقایق را گفت، در زمان امام علی(ع) وقتی دچار این انحرافات و بدعت‌ها شدند حضرت فرمودند: افرادی که تبیین کنند کجا هستند. لذا هم واقعیت‌ها را باید شناخت و هم در تبیین درست گام برداشت و سپس این حقایق به‌صورت قابل فهم و عرضه متنوع و جذاب و آنچه که مخاطب ما مخصوصاً نسل جوان به آن توجه دارد، بیان کنیم.

تقوایی با اشاره به اینکه چه کسانی باید وارد این عرصه شوند، بیان کرد: هر کسی که توانمندی و توانایی دارد و می‌تواند فرایند جهاد تبیین را طی کند، وظیفه شرعی دارد که وارد این عرصه شوند.

این فعال قرآنی با اشاره به نقش قرآنیان در این زمینه، گفت: جامعه ما یک جامعه دینی است و مردم نسبت به قرآن و دین  اهمیت می‌دهند و لذا قاریانی که عامل به قرآن و متخلق به اخلاق اسلامی بوده و گروه مرجع مردم و نسل جوان هستند باید احساس مسئولیت کرده و قاریان می‌توانند نقش مهمی در این عرصه داشته باشند؛ به این نحو که با بیان نکاتی که در قرآن در این زمینه وجود دارد با روش‌های متنوع و به‌صورت قابل فهم و جذاب برای نسل جوان بیان کرده و آنها را آشنا کنند.

مشاور عالی استانداری یزد بیان کرد: در سوره توبه خداوند اشاره می‌کند که یکی از وظایف انسان‌های مؤمن «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» برای نشر حقایق دین و تعالیم دین است و چه کسی شایسته‌تر از قاریان که با قرآن مأنوس هستند و به کلام الهی آشناییت دارند و می‌توانند آن را متنوع و جذاب به مخاطب منتقل کنند.

انتهای پیام
captcha