راه بهره‌مندی از برکات ماه رمضان در کلام امام رضا(ع)
کد خبر: 4046021
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

راه بهره‌مندی از برکات ماه رمضان در کلام امام رضا(ع)

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه ماه رمضان فرصتی استثنایی در زندگی اهل ایمان است و خداوند بندگان مؤمن خویش را به یک میهمانی ویژه دعوت کرده است، به راه بهره‌مندی از برکات این ماه بزرگ در کلام امام رضا اشاره می‌کند.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه به گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 12 فروردین ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر با اشاره به آیه شریفه ۱۸۳ سوره مبارکه بقره که می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» اظهار کرد: روزه یکی از ارکان مهم دین اسلام است که ظرف زمانی آن ماه مبارک رمضان است همان گونه که در آیه 185 آمده است: «فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ».

وی ادامه داد: روزه به حسب ظاهر و برای نوع مردم یک تکلیف سخت ‌و شاق است. زیرا باید از طلوع فجر تا  مغرب از مفطرات روزه خودداری کند. ولی خداوند برای تشویق اهل ایمان به انجام این تکلیف، یکی از شاخص ترین ثمرات و برکات روزه را بیان کرده و آن  تقوا است. بنابراین هر اندازه روزه کامل‌تر باشد، بهره مندی انسان از تقوا هم بیشتر خواهد بود.  

امام جمعه شاهدیه گفت: ماه مبارک رمضان یک فرصت استثنایی در زندگی اهل ایمان است. ماهی که خالق هستی میزبان است و بندگان مؤمن خویش را دعوت به یک میهمانی ویژه کرده است و کسی که می‌خواهد در یک مهمانی شرکت کند از قبل خود را آماده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حضرت رضا(ع) به اباصلت فرمود: این جمعه آخر ماه شعبان است، برای استقبال از ماه مبارک رمضان چند کار را باید انجام دهی گفت: امام فرمودند: کوتاهی‌های گذشته را جبران کن، آینده خود را با کارهای مفید و ترک امور بیهوده سپری کن، دعا و استغفار و تلاوت قرآن را زیاد انجام بده، از گناهانت توبه کن، امانتی که به عهده داری ادا کن و دلت را از کینه پاک کن و لذا این موارد راه بهره مندی از برکات ماه رمضان است.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به 12فروردین، روز جمهوری اسلامی بیان کرد: روزی که امام راحل آن را از بزرگترین اعیاد ملی مذهبی معرفی کرد و در چنین روزی به دست مبارک امام نهال جمهوری اسلامی غرش شد و الحمدلله امروز تبدیل به یک درخت تنومندی در دنیا شده است. بدین جهت است که نظام سلطه و استکبار تاب تحمل آن را ندارد و همواره در جهت خشکاندن و قطع کردن ریشه‌های این درخت طیبه تلاش کرده است.

وی ادامه داد: فتنه منافقان، جنگ تحمیلی، تحریم اقتصادی همه برای همین جهت بوده است یا یکی از کارهایی که دشمن برای خشکاندن درخت جمهوری اسلامی به آن دل بسته است، تغییر در فرهنگ دینی جامعه است. فرهنگ دینی ما نوع دوستی است که می خواهند آن را تبدیل به خود دوستی کنند و مردم را بی تفاوت نسبت به سرنوشت دیگران سازند.

دهقان نیری افزود: فرهنگ دینی ما اعتماد به نفس و خودباوری است که می‌خواهند خود باختگی و ترس از دشمن را جای آن قرار دهند. فرهنگ دینی ما زهد و بی اعتنایی به دنیا است که می‌خواهند آن را تبدیل به تحمل گرایی و رفاه طلبی  سازند. فرهنگ دینی ما حیا و غیرت است که می‌خواهند آن را تبدیل به بی حیایی زنان و بی غیرتی مردان کنند. فرهنگ دینی ما تقوا و اخلاق مداری است که می خواهند آن را تبدیل به بی تقوایی و بد اخلاقی سازند. فرهنگ دینی ما کار و تلاش و جهاد است که می خواهند آن را به تنبلی و بی‌حالی سازند.

وی بیان کرد: اینها و صدها عناوین انسان ساز دیگر فرهنگ دینی ما است که دشمن آن را نمی‌پسندد، توطئه دشمن را خوب بشناسید و از فرهنگ دینی خود در برابر هجوم دشمن پاسداری کنید.

انتهای پیام
captcha