روز قدس و اهمیت مسئله فلسطین در شرایط کنونی
کد خبر: 4053409
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱

روز قدس و اهمیت مسئله فلسطین در شرایط کنونی

عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه یزد با اشاره به فلسفه و دستاوردهای جهانی نامگذاری روز قدس، به دلایل اهمیت مسئله فلسطین در شرایط کنونی پرداخت و گفت: برگزاری روز قدس امسال که با فقدان فرمانده جبهه مقاومت برگزار می‌شود، نشان‌دهنده پیروی از راه و روش شهید سلیمانی و عدم هرگونه خلل در این راه است.

اکبر غفوری، عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه یزدبه گزارش ایکنا از یزد، اکبر غفوری، عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه یزد، 8 اردیبهشت ماه در نشستی در دانشگاه یزد به تشریح فلسفه روز جهانی قدس، دستاوردهای جهانی این نام‌گذاری و دلایل اهمیت مسئله فلسطین در شرایط کنونی پرداخت.

وی با اشاره به فلسفه روز جهانی قدس اظهار کرد: معمار کبیر انقلاب اسلامی براساس یک راهبرد بین‌المللی مسئله فلسطین را به یک استراتژی چندوجهی در جهان اسلام تبدیل کرده است. براساس این استراتژی و در بحث چرایی و اهمیت این روز چند نکته حائز اهمیت است.

غفوری ادامه داد: روز جهانی قدس نمادی از وحدت در میان کشورهای مسلمان در برابر حمایت از مسئله فلسطین است، وحدتی که محور اصلی آن دفع غده سرطانی رژیم صهیونیستی و حل مسئله فلسطین است. روز جهانی قدس یادآور مقاومت در کشورهای مسلمان است. وجود این روز و اهمیت آن منجر به این شد که هسته‌های عظیمی از مقاومت در منطقه و بالاخص در خود فلسطین و لبنان برای مقابله با رژیم صهیونیستی ایجاد شود. رژیم غاصبی که براساس طرح واهی از نیل تا فرات مترصد دست‌اندازی به سایر کشورهای اسلامی بود. در واقع این روز نشان‌دهنده هویت پنهان برخی کشورهای عربی داعیه‌دار مسئله فلسطین است. کشورهایی که نه تنها در برابر زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی نکردند، بلکه در بیشتر مواقع از جنایت‌های این رژیم حمایت کردند. از این منظر روز قدس هم مقابله با رژیم صهیونیستی است، هم مقابله با کشورهای عربی خیانت‌کار به آرمان قدس.

فلسفه روز جهانی قدس

وی ادامه داد: روز قدس روز دمیدن خون در رگ‌های ملت‌های مسلمان است. این امر در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز به خوبی تبیین شده است. ایشان در این رابطه می‌فرمایند: «روز قدس، این حرکتی که امام بزرگوار ما آن را آغاز کردند و بحمداللّه روزبه‌روز بهتر و سال‌به‌سال گرمتر این حرکت ادامه دارد، یک حرکت بسیار عمیق و پرمعنایی است؛ این فقط یک راهپیمایی نیست؛ خونی است که در این روز در رگ‌های امت اسلامی می‌دود؛ علیرغم کسانی که می‌خواهند مسئله‌ فلسطین و ملت فلسطین به دست فراموشی سپرده شود، این مسئله را روزبه‌روز زنده‌تر می‌کند؛ و همین جور خواهد بود. (۲۹ مرداد ۱۳۹۱)»

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، نشان دادن عظمت ملت‌های مسلمان در برابر مستکبران، ترس صهیونیست‌ها از خروش ملت‌های مسلمان، خنثی کردن توطئه فراموشی مسئله فلسطین را از دیگر فلسفه‌های روز جهانی قدس دانست و گفت: این هشت مورد تنها گوشه‌ای از فلسفه روزجهانی قدس است و موارد بیشتری را نیز می‌توان بیان کرد.

وی با اشاره به اهمیت روز قدس امسال با توجه به اتفاقات مهم سیاسی در جهان بیان کرد: در رابطه با اهمیت روز قدس امسال ذکر چهار نکته، اهمیت آن را بیش از پیش آشکار می‌کند، با شیوع ویروس کرونا و فراگیری آن در سطح جهان، بسیاری از دولتمردان صهیونیستی و آمریکایی ادعا کردند که روز جهانی قدس برگزار نخواهد شد. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان برای این روز برنامه ریزی‌های وسیعی در عالم واقعی و همچنین شیوه‌های مجازی همراهی با ملت فلسطین صورت گرفته است. بنابراین، برگزاری این روز در چنین شرایطی نشان دهنده این است که آرمان فلسطین در هیچ حالتی فراموش شدنی نیست.

وی ادامه داد: شرایط روز جهانی قدس امسال به دلیل همزمانی آن با اجرای طرح معامله قرن از اهمیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار است. در این روز ملت‌های مسلمان و کشورهای اسلامی مخالفت خود را با اجرای این طرح غربی- عبری- عربی نشان خواهند داد. برگزاری روز قدس امسال که با فقدان فرمانده جبهه مقاومت برگزار خواهد شد، نشان دهنده پیروی از راه و روش شهید سلیمانی و عدم هرگونه خلل در این راه است. درواقع، بعد از برگزاری مراسم به مناسبت شهادت سردار سلیمانی و برخاستن فریاد اعتراض علیه سلطه‌گری و حضور نامشروع آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه، که رفراندومی برای مقاومت اسلامی بود، مراسم جهانی روز قدس، دومین رفراندوم تأیید مقاومت بعد از ترور سردار سلیمانی است. این موضوع، باتوجه به تلاش جبهه صهیونیستی برای به فراموشی سپردن آرمان فلسطین، بسیار حائز اهمیت است.

غفوری افزود: برگزاری این روز نشان دهنده عزم جدی محور مقاومت برای گرفتن انتقام سخت از آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها است. اقدامی که گستره آن محدود به یک کشور نخواهد بود.

وی با اشاره به موارد دیگری که بر اهمیت مسئله فلسطین در شرایط کنونی می‌افزاید بیان کرد: نابودی و تضعیف گروه‌های تروریستی منطقه، فرصتی مناسب برای پرداختن به مسئله فلسطین در شرایط کنونی، دوران بعد از فروپاشی سازمان تروریستی داعش و دیگر تروریست‌های تکفیری است که چند سال است جهان اسلام و به طور مشخص کشورهای سوریه، ایران و عراق، به عنوان کشورهای حامی فلسطین و نیز حزب الله لبنان به عنوان قوی‌ترین گروه مقاومت اسلامی منطقه را به خود مشغول کرده بود که اساساً حمایت آمریکا و همراهان منطقه‌‌اش از تروریسم تکفیری بعد از موج اخیر بیداری اسلامی، برای انحراف بیداری اسلامی بود. بیداری اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری حرکتی ضدنظام سلطه بود که سران برخی از حامیان اصلی اسراییل در جهان عرب، یعنی مصر و تونس را از قدرت ساقط کرد و در صورت تداوم، می‌توانست بار دیگر ملت‌های اسلامی را رویاروی رژیم صهیونیستی قرار دهد و دولت‌هایی ضداسراییلی در کشورهایی همانند مصر، تونس، لیبی و بحرین ایجاد کند.

اهمیت مسئله فلسطین در شرایط کنونی

غفوری افزود: این حرکت در زمانی شروع شد که جمهوری اسلامی ایران و دیگر نیروها و گروه‌های مقاومت منطقه در اوج قدرت منطقه‌ای به سر برده و می‌برند و بنابراین یک خیزش همگانی در دنیای اسلام علیه رژیم صهونیستی، آمریکا و اعراب مرتجع در حال شکل‌گیری بود که هیچ‌گاه در تاریخ معاصر سابقه نداشت. در این وضعیت، سران آمریکا، اعراب مرتجع، و در پشت صحنه عوامل صهیونیست، تمام تلاش خود را برای انحراف این نهضت به کار بستند و ایجاد داعش و دیگر گروه‌های تروریسم تکفیری را جهت انحراف نهضت اخیر بیداری اسلامی و به ویژه به‌ فراموشی سپردن مسئله فلسطین را به کار گرفتند.

وی ادامه داد: اکنون که این دسیسه، یعنی تروریسم تکفیری، از بین رفته و در حالت بسیار ضعیف و شکننده‌ای قرار دارد، فرصت دوباره‌ای برای قرارگرفتن مسئله فلسطین در رأس مسائل جهان اسلام فراهم شده است، اما رژیم صهیونیستی با ترفندها و نقشه‌های دیگری تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مانع از احیا دوباره مسئله فلسطین در افکار عمومی جهان اسلام شود. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه یزد افزود: طرح نابودی هویت فلسطینیان در مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها؛ انتقال سفارت آمریکا به قدس در چارچوب همان برنامه جدید رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از اولویت یافتن دوباره مسئله فلسطین است. در واقع رژیم صهیونیستی قصد دارد با این اقدام، مسئله فلسطین را تمام شده تلقی کند و چنین وانمود کند که شهر قدس، به عنوان نماد فلسطین، اکنون در اختیار رژیم صهیونیستی و آمریکا است و فلسطینیان تماماً درون سرزمین اسراییل (سرزمین‌های اشغالی)، استحاله شده‌اند و هویت فلسطین از بین رفته است. در همین جهت چندین سال است در سایه مشغولیت افکار عمومی جهان اسلام به تروریسم تکفیری، صهیونیست‌ها تلاش گسترده‌ای را برای از بین بردن هویت اسلامی مسجدالاقصی و یهودی‌سازی بیت‌المقدس به‌کار بسته‌اند. در این زمینه گزارش سالانه موسسه بین‌المللی قدس، به ۶۴ مورد حفاری و احداث تونل در بخش‌های ۴ گانه مسجدالاقصی اشاره کرده که نیمی از آنها، یعنی۳۲ مورد حفاری، در بخش غربی این مسجد قرار دارند و این مسئله مسجد الاقصی را در آستانه تخریب قرار داده است. طبق این گزارش بنیامین نتانیاهو، ۲۵ میلیون دلار را برای طرح‌های یهودی‌سازی در منطقه البراق (بخش غربی مسجدالاقصی) اختصاص داده است. طبق این طرح‌ها رژیم‌صهیونیستی با حفاری‌های انجام شده، مناطق گردشگری، موزه‌ها، پارک‌های تلمودی، کنیسه‌ها و سالن‌ها و مراکزی را برای اهداف دینی، تاریخی و سیاسی مشکوک در مسجدالاقصی ایجاد کرده و  قرار است قبور مسلمانان در این منطقه ویران شود تا در نهایت هویت اسلامی این مسجد از بین رفته و هویت یهودی بر آن مسلط شود. 

وی ادامه داد: عادی سازی روابط میان اعراب منطقه و رژیم صهیونیستی؛‌ این اقدامات رژیم صهیونیستی در حالی است که طی دو سه سال اخیر وضعیت بی سابقه‌ای در عادی‌سازی روابط اعراب با اسراییل رخ داده است. طی این سال‌ها مقامات و هیئت دیپلماتیکی از عربستان، امارات و بحرین، به صورت پنهان و آشکار با سران صهیونیست دیدار کرده و عملاً در جهت شناسایی این رژیم جعلی حرکت کرده‌اند. اکنون برخی از سران عربستان، همچون محمد بن‌سلمان از شناسایی رسمی رژیم صهیونیستی ابایی ندارند. وی قبل از پنهان شدن در گفت‌وگو با مجله آتلانتیک، موضعی گرفت که از آن به عنوان شناسایی اسراییل یاد می‌شود. بن‌سلمان تصریح کرد: «کشورش منافع مشترک زیادی با اسراییل دارد و این حق هر ملتی است که در کشور خود در صلح و امنیت زندگی کند.» 

غفوری ادامه داد: اعراب وابسته هرچند از راهبرد دو دولت حمایت می‌کنند، اما درک آنها از این راهبرد و سیاست‌های اعمالی‌شان این است که مسئله فلسطین تمام شده و اساساً برخورداری ملت فلسطین از یک دولت مستقل، تابعی از خواست اسراییل است، یعنی آن‌ها تشکیل دولت اسراییل را به راحتی پذیرفته و خواست فلسطینی‌ها را تابع خواست اسراییل می‌کنند، بنابراین طرح دو دولت عملاً طرحی یک دولتی و آن هم تشکیل دولت جعلی اسراییل است. 

دستاوردهای جهانی نام‌گذاری روز قدس

وی افزود: وجود انگیزه و اراده جدی نسل جوان فلسطین در باز پس‌گیری سرزمین‌های اشغالی؛ همه این اتفاقات ناگوار به ضرر فلسطینیان در حالی است که انتفاضه و قیام مردم فلسطین و به ویژه نسل جوان این کشور، با وجود مشغولیت افکار عمومی جهان اسلام به مقوله تروریسم تکفیری طی این سال‌ها، با قوت به راه خود ادامه داده و اکنون دامنه آن توسعه یافته است. از تابستان سال قبل که سه جوان فلسطینی دراعتراض به ورود نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی، به تجمع این نظامیان حمله کردند و به دنبال آن موجی از اعتراضات فلسطینیانِ داخل سرزمین‌های اشغالی، سرآغاز انتفاضه جدیدی با عنوان «انتفاضه قدس» واقع شد، تا هفته‌های اخیر که موجی از راهپیمایی جوانان غزه برای بازگشت به سرزمین‌های اشغالی آغاز شد و انتفاضه «بازگشت» را رقم زد، همگی نشان دهنده انگیزه و اراده جدی نسل جوان فلسطین در باز پس‌گیری سرزمین اشغالی خود است. این اعتراضات گسترده و خشمگین فلسطینان، به ویژه انتفاضه بازگشت، نشان دهنده این است که مردم فلسطین فراتر از مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها، اکنون به دنبال ورود عملی برای باز پس‌گیری سرزمین‌های اشغال شده هستند. این اعتراضات در حالی صورت گرفت که تنها جمهوری اسلامی ایران و دیگر اعضای جریان مقاومت از فلسطینیان حمایت کردند و کشورهای مرتجع عربی، به‌سردمداری عربستان، راه‌های توسعه روابط خود با رژیم صهیونیستی را بررسی کرده و در حال عملیاتی کردن هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد بیان کرد: بنابراین آنچه گذشت، مسئله فلسطین و رهایی فلسطینیان از چنگ رژیم صهیونیستی اکنون با دو روند پُرفشار مواجه است، یکی افزایش اراده و انگیزه جوانان فلسطینی در داخل و بیرون از سرزمین‌های اشغالی برای باز پس‌گیری سرزمین خود و آزادی قدس شریف و دوم افزایش تلاش صهیونیست‌ها برای روابط عملی و آشکار با کشورهای وابسته عربی و همزمان استفاده از ظرفیت جوّزدگی و تندروانه ترامپ برای پاکسازی سرزمین‌های اشغالی از هویت فلسطینی. غلبه هر یک از این روندها، وابسته به حمایت جهان اسلام از مردم فلسطین است و از این رو روز قدس امسال باید صحنه فریاد کردن حمایت گسترده جهان اسلام از آرمان فلسطینیان باشد.

وی در پاسخ به اهمیت بزرگداشت روز قدس برای مسلمانان، اهمیت ذاتی مسئله فلسطین به عنوان مسأله اول جهان اسلام، وظیفه دینی و شرعی حمایت از آرمان قدس و فلسطین، خنثی‌سازی توطئه‌های استکباری – صهیونیستی برای به فراموشی سپردن مسئله فلسطین، خط بطلان کشیدن بر طرح‌های صهیونیستی مانند معامله قرن و اعلام مخالفت با هر گونه سازش، اعلام حمایت و روحیه‌بخشی به رزمندگان مقاومت فلسطین، نمایش انزجار عمومی مسلمانان و جهانیان از صهیونیست‌ها را از آن جمله دانست.

غفوری با اشاره به دستاوردهای جهانی نام‌گذاری روز جهانی قدس گفت: نامگذاری و گرامیداشت این روز در سطح جهانی منشأ خیرات و برکات فراوانی برای دنیای اسلام بوده است که از آن جمله می‌توان به فراگیر و همگانی شدن آرمان قدس(تبدیل شدن آزادی قدس به یک آرمان همگانی)، شناسایی جهانی رژیم صهیونیستی به عنوان غاصب سرزمین‌های اشغالی، افزایش حمایت‌های افکار عمومی جهانیان از مبارزان آزادی قدس، قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در سراشیبی افول روزافزون، صدور قطعنامه‌های ضدصهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد.

اهمیت روز قدس در کلام امام و رهبری

وی در پاسخ به اینکه به نظر شما عمده‌ترین محورهایی که در ارتباط با این مسئله مهم جهانی در دیدگاه‌های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری مطرح شده است، کدام است گفت: از نظر بنده 9 محور اصلی را می‌توان در سخنان امامین انقلاب در رابطه با این مسئله بسیار مهم و اساسی استخراج کرد.

غفوری محوریت‌بخشی به مسئله فلسطین به عنوان «مسأله اول جهان اسلام»، تعیین روز قدس به منظور نمایش اراده عمومی مسلمانان و جهانیان برای حمایت از آرمان قدس و فلسطین، تبیین، روشنگری، افشاگری و پرده‌برداری از توطئه‌های آشکار و پنهان صهیونیست‌ها در مقاطع مختلف زمانی، حمایت مداوم از آرمان قدس، تأکید بر وحدت کشورهای اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی، مخالفت با هرگونه توسعه‌طلبی صهیونیست‌ها و طرح‌های سازش، تمایزبخشی میان یهودیت و صهیونیسم، تأکید بر تسلیح کرانه باختری و غزه، بشارت پیروزی نهایی مقاومت و محو موجودیت رژیم صهیونیستی در یک بازه زمانی 25 ساله را از این محورها بیان کرد.

انتهای پیام
captcha