ویژگی‌های اخلاق معلمی و معلم اخلاقی چیست
کد خبر: 4056435
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹

ویژگی‌های اخلاق معلمی و معلم اخلاقی چیست

مدیرکل صداوسیمای یزد گفت: آموزگاری یاری‌گر دانش‌آموزان و علم‌آموزان خواهد بود که خود متخلق به اخلاق الهی باشد.

ویژگی‌های اخلاق معلمی و معلم اخلاقی چیستامیراحمد پهلوانیان، مدیرکل صدا‌وسیمای مرکز یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد با اشاره به فرموده حضرت امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام راحل فرمودند: «معلمی شغل انبیا است» و لذا مسیر همان مسیر و هدف همان هدف است. مسیر، مسیر تقرب به خداوند است و هدف هم رسیدن به کمال انسانی است و معلم و آموزگاری می‌تواند در این مسیر یاری‌گر دانش‌آموزان و علم‌آموزان باشد که خود متخلق به اخلاق الهی باشد، نمونه یک انسان فرهیخته و فرزانه که در مسیر تقرب به خداوند گام برداشته و امروز دست دیگران را می‌گیرد که به آن هدف برساند.

وی ادامه داد: زمانی برای نماد معلم شمع قرار می‌دادند، و این به آن معناست که می‌سوزد، برای اینکه روشنی‌بخش شود، معلمی که روشنی‌بخش است نه تنها گفتار بلکه رفتار، منش و سلوک وی نمایش‌گر و اعیان‌گر یک انسان ایثارگر و فداکاری است که از خود می‌گذرد برای کمال دیگران و جامعه انسانی.

محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز به ایکنا گفت: اخلاق معلمی همه مکنونات، توانمندی‌ها و خصلت‌های انسانی است که می‌تواند یک معلم را با یک مقبولیت مناسب مواجه کند. از آنجایی که معلم با انسان و تربیت او سر و کار دارد هر چه ویژگی‌های حرفه‌ای معلم با خصلت‌های انسانی انطباق بالاتری داشته باشد، عملاً در موفقیت او مؤثر است، معلمی که رفتار و خصلت‌های او با این ویژگی‌ها منطبق باشد به دلیل سنخیت بیشتر فراگیر با مربی باعث سهولت در انتقال مطلب و پذیرش مطلب باشد.

وی ادامه داد: از ویژگی‌هایی که می‌تواند مؤثر باشد، صداقت، درک مخاطب و طرف مقابل، تنظیم محتوا و پیام با ظرفیت مخاطب، ایجاد اعتماد و همزبانی همراه با همدلی، درک شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، خانوادگی، روحی و روانی مخاطب که می‌تواند تسهیل‌کننده و روان‌کننده جریان انتقال مطلب و اخلاق معلمی باشد.

رحیمی‌نژاد افزود: به هیچ وجه رابطه بین یک معلم و دانش‌آموز رابطه یک‌سویه نیست و توجه به این آیتم‌ها ایجاد یک رابطه دو سویه و متقابل با مخاطب است و معلمی موفق است که این آیتم‌ها را در جریان تعامل یادگیری که با مخاطب دارد، مدنظر داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: معلم اخلاق متفاوت است، اخلاق معلمی توانمندی‌های کاربردی است که عملاً باید معلم به آنها پای‌بند باشد تا بتواند در انتقال پیام مؤثر باشد، ولی معلم اخلاق کسی است که بیان کننده اصول اخلاقی است و همچنین نحوه شکل‌گیری خُلق، رفتار و آیتم‌هایی که بر رفتار وی مؤثر است، و علم اخلاق را تدریس می‌کند.

وی ادامه داد: لزوماً قرار نیست کسی که معلم اخلاق است، اخلاق معلمی را هم بداند ولی معلم اخلاقی که اخلاق معلمی هم بداند، مثل همه معلمان دیگر که باید اخلاق معلمی داشته باشند قطعاً موفق‌تر خواهد بود و آن معلم اخلاقی عملاً موفق است که در انتقال محتوا که اخلاق معلمی هم قبلاً آموخته باشد و کارکرده است.

رحیمی‌نژاد افزود: آنچه که تجربه نشان می‌دهد معلمان اخلاقی که موفق بودند و توانستند آثار ماندگارتری بر رفتار مخاطب خود داشته باشند، کسانی بودند که اخلاق معلمی را هم می‌دانستند و قبل از اینکه خود مطلبی را بیان کنند، خود عامل بودند و عمل‌کننده به آن رفتار بودند، عملشان نقش الگویی داشته و تمام آن انتظارات که از دانش آموز داشته و دارند، قبلاً درمورد  خود تحقق بخشیدند و به آن نیز پای بند بودند و شرایط مخاطب را هم در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین محیط آموزشی که بخواهد در آن مانور دهد و فرایند یادگیری را شکل دهد باید به‌عنوان یک واقعیت در جهت ساخت و ساز و آماده کردن آن تلاش کند که بتواند موفق شود، در واقع شرایط محیطی که احیاناً معلم می‌خواهد فرایند یادگیری را رقم زند، یکی از آیتم‌ها است که بسیار در موفقیت او مؤثر است.

عباس کلانتری، رئیس دانشگاه یزد نیز به ایکنا گفت: در کتاب منیه‌المرید شهید ثانی وظایف متقابل معلم و شاگرد بیان شده است و یکی از مهمترین شاخصه‌های معلم اخلاقی را توجه و احترام به متعلم دانسته که خود مصادیق مختلفی می‌تواند داشته باشد.

وی بیان کرد: معلم اخلاق باید عدالت را رعایت کند و در مورد آنچه متعلم نظر جدید دارد، برایش بها و ارزش قائل باشد و لذا به نظر بنده توجه و احترام  به متعلم مهمترین شاخصه معلم اخلاقی است.

انتهای پیام
captcha