اندیشه، تفکر و نوآوری؛ سرلوحه فعالیت‌های جهاددانشگاهی
کد خبر: 4071446
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵

اندیشه، تفکر و نوآوری؛ سرلوحه فعالیت‌های جهاددانشگاهی

نماینده ولی‌فقیه در استان یزد با بیان اینکه جهاددانشگاهی باید تحولی بزرگ و بنیادین در سطح جامعه ایجاد کند گفت: این نهاد در همه زمینه‌هایی که به رشد اندیشه، تفکر و نوآوری کمک می‌کند، اهتمام ورزد.

اندیشه، تفکر و نوآوری؛ سرلوحه فعالیت‌های جهاددانشگاهیبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان یزد، امروز، 26 تیرماه در دیدار مدیران جهاددانشگاهی استان با وی، اظهار کرد: آنچه از این نهاد انقلابی مورد انتظار است، اینکه تحولی بزرگ و بنیادین در سطح جامعه ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه مبنای غربی‌ها بر کشورهایی مثل ایران رواج آموزش‌های سطحی و سطحی‌نگری است گفت: در سیستم علمی کشور که پایه‌گذار آن انگلیسی‌ها بودند، روند تحصیلی را آموزش دادند که سطحی‌نگری در آن موج می‌زند و تنها بخوان، حفظ کن و نمره بیاور در این سیستم آموزشی دیده می‌شود و در این سبک فکر و اندیشه و نوآوری جایگاه خاصی ندارد و تنها دنبال تقلید و دست‌درازی به سمت دیگری و کاهش اعتماد به نفس در سطح جامعه برای عدم دستیابی به اهداف و پیشرفت کشور است.

ناصری با اشاره به اینکه اکثریت بیکاران در یزد فارغ‌التحصیلان هستند گفت: باید قدرت فکر کردن را در جوانان زنده کنیم چون استعدادهایی که در کشور ایران اسلامی وجود دارند بسیار بیشتر از دیگر کشورها است ولی چرا این استعدادها به فعلیت نمی‌رسد و دانشجوی ما این مسئله را باور ندارد به این دلیل است که در سیستم علمی کشور فقط سطحی‌نگری آموزش داده شده و تفکر و خلاقیت در آن دیده نشده است.

امام‌جمعه یزد با تأکید بر توجه به سه اصل تدین، تفکر و تعقل گفت: پیشرفت در زمینه دانش، نوآوری، تولید علم و همچنین ایمان به خدای متعال ازجمله مباحثی است که در کشور بیشتر به آن توجه شود؛‌ لذا مشکلات به مرور مرتفع و به سمت پیشرفت حرکت خواهیم کرد هر چند اکنون اقداماتی در حال انجام است اما باید بیش از پیش مورد توجه باشد. 

وی با اشاره به استفاده از استعدادها و نخبگان کشور و تکیه به ظرفیت‌های داخلی بیان کرد:‌ می‌توان در صنعت پوشاک اقدامات مؤثری را انجام دهیم چرا که صنعتی پربرکت است و بدون آنکه سرمایه زیادی بخواهد یا آلودگی آب و محیط زیست را به همراه داشته باشد، بیکاری را به ویژه بین زنان و دانش‌آموختگان دانشگاهی در این رشته ریشه‌کن کرد و لذا در این زمینه نقش جهاددانشگاهی می‌تواند مؤثر واقع شود و در این زمینه گام بردارد و علاوه بر کمک به تحقق اشتغال در اقتصاد کشور نیز کمک کند. همچنین جهاددانشگاهی در همه زمینه‌هایی که به رشد اندیشه، تفکر، نوآوری کمک می‌کند اهتمام ورزد.

محمدرضا دهقانی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این دیدار گفت: جهاددانشگاهی در سال 1359 تأسیس شد که این نهاد در یزد فعالیت خود را در سال 73 آغاز کرد و در این مدت در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های مناسبی داشته است.

وی ادامه داد: حاصل فعالیت‌های جهادگران راه‌اندازی دو رویش؛ پژوهشکده مواد نوین سرامیکی و دانشگاه علم و هنر بوده است که این دانشگاه در مقاطع کاردانی تا دکتری پذیرش داشته و در زمینه کارآفرینی و اشتغال فعالیت دارد.

ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، پژوهش، فرهنگی و دیگر حوزه‌ها از مواردی بود که دهقانی به آنها اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha