مجمع خیران انتقال خون در یزد راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4073695
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹

مجمع خیران انتقال خون در یزد راه‌اندازی می‌شود

سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه در زمینه به‌روزرسانی، خرید و تجهیزات دستگاه‌های مرتبط با عملیات اهدا و انتقال خون به حمایت مسئولان و خیران نیاز داریم، راه‌اندازی مجمع خیران را در اولویت این نهاد دانست.

سید محمدرضا آقایی، انتقال خون یزدبه گزارش ایکنا از یزد، سید محمدرضا آقایی، سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد، 4 مردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته بالغ بر 53 هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که 45 هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون در کشور 25 در یک‌هزار و در استان این رقم 35 در یک‌هزار است گفت: برخی از افرادی که اقدام به اهدای خون می‌کنند، اهداکنندگان مستمر هستند و در کشور به صورت میانگین 55 درصد از اهداکنندگان مستمر هستند در حالی که این رقم در استان یزد 65 درصد است.

وی با بیان این‌که روزانه بالغ بر 200 نفر در سطح استان برای امر اهدای خون مراجعه می‌کنند گفت: خون‌های اهدایی در اعمال جراحی، تصادف، زایمان و بسیاری از بیماری‌ها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آقایی ادامه داد: به علت کوتاه بودن طول عمر عناصر خون همچون پلاکت که در خارج از بدن انسان و در محیط فقط تا سه روز قابل نگهداری هستند، این موضوع اهمیت نیاز به اهدای خون و فرآورده‌های آن به صورت روزانه و مستمر توسط مردم را پر رنگ‌تر می‌کند.

سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه در زمینه به‌روزرسانی، خرید و تجهیزات دستگاه‌های مرتبط با عملیات اهدا و انتقال خون به حمایت مسئولان و خیران نیاز داریم، راه‌اندازی مجمع خیران انتقال خون در استان را در اولویت برنامه‌ها دانست.

وی با بیان اینکه اکنون در سه شهرستان میبد، اردکان و مهریز پایگاه انتقال خون فعال است افزود: در مردادماه سالجاری پایگاه انتقال خون مهریز افتتاح می‌شود و پایگاه اردکان نیز در صورت تأمین بودجه به بهره‌برداری می‌رسد.

آقایی با اشاره به اینکه هر کیسه خون تهیه شده در انتقال خون استان یزد بالغ بر یک میلیون تومان هزینه دارد گفت: متأسفانه در برخی از ماه‌های سال از جمله فصول سرد و ماه رمضان با کمبود اهدای خون روبرو هستیم.

وی با بیان این‌که میزان مشارکت زنان یزدی در امر اهدا خون کمتر از آقایان است، گفت: تنها سه درصد میزان اهدا کنندگان خون در سال گذشته به بانوان اختصاص دارد این در حالی است که از بین بانوان مراجعه‌کننده به انتقال خون 70 درصد از آنها شرایط اهدای خون را دارا هستند و تنها 30 درصد باقی مانده امکان اهدای خون را ندارند.

 
انتهای پیام
captcha