سرمایه‌های کسب شده در جریان محرم حفظ شود
کد خبر: 4079181
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

سرمایه‌های کسب شده در جریان محرم حفظ شود

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: باید از سرمایه‌های به دست آمده در جریان محرم محافظت کنیم و به آن چوب حراج نزنیم و با گناه، اشتباه یا بی‌تفاوتی و فاصله گرفتن از امام حسین(ع)، ارزش‌های معنوی این پشتوانه چند بُعدی را از دست ندهیم.

سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 28 مردادماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این بخش‌ در روستای محمدآباد اظهار کرد: آیةالکرسی یکی از آیات با شرافت و پرمعنای قرآن کریم است، در این آیه مبارکه 16 مرتبه نام خداوند و صفات خوب مطرح شده است.

وی ادامه داد: دو بحث در اینجا قابل طرح است: یکی مربوط به محتوای آیةالکرسی که مفسران به آن پرداخته‌اند و دیگری مربوط به خواص و آثار آیةالکرسی. روایتی نیز در این زمینه وجود دارد که وقتی مؤمنی آیةالکرسی را 10 مرتبه بخواند ثواب آن به  تمامی قبور مؤمنان از سوی خداوند متعال فرستاده می‌شود و برای فردی که آیةالکرسی را قرائت کرده است، نیز به ازای هر حرفی فرشته‌ای را برای این بنده می‌آفریند.

از امام حسین(ع) جدا نشویم

مدرسی با اشاره به اینکه ایام تاسوعا و عاشورای حسینی سپری شد گفت: سیدالشهدا تنها برای 10 روز اول محرم و برنامه‌های هیئت‌ها و سایر مجموعه‌ها در این ایام نیست. مجالس حسینی همواره از  فضیلت بالایی برخوردار است و لذا نباید از امام حسین(ع) جدا شویم.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که از سرمایه‌های به دست آمده در جریان محرم محافظت کنیم و به آن چوب حراج نزنیم و با گناه، اشتباه یا بی‌تفاوتی و فاصله گرفتن از امام حسین(ع) و ارزش‌های معنوی این پشتوانه چند بُعدی را از دست ندهیم. نکته دیگر اینکه نسبت به انجام عزاداری‌ها مغرور نشویم و اگر انفاقی انجام داده، مجلسی برپا کرده و منبری رفته، مداحی انجام داده و به هر شکل در این مسیر قدم گذاشته‌ایم غرور نداشته باشیم و آنچه لازم است این است علاوه بر مرید بودن که جریان عزاداری‌ها ارادت ما را به سیدالشهدا نشان می‌دهد، پیرو بودن هم شرط اساسی است چرا که اهل بیت هم مرید و هم متبع و پیرو می‌خواهند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه موضوع سقط جنین بحث مهم دیگر است که در قرآن و روایات نیز نسبت به این موضوع حساسیت فراوان وجود دارد گفت: دیدگاه غرب نسبت به آزادی سقط جنین و بین 300 تا 600 هزار سقط جنین در سال در کشور ما به صورت غیرقانونی صورت می‌گیرد که بخشی از آن مربوط به استان یزد است و این موضوع قتل نفس است و به فتوای مراجع علاوه بر اینکه دیه آن باید پرداخت شود، کفاره قتل عمد را هم باید بپردازند.

ایران اسلامی به ایرانی قوی تبدیل شود

وی با اشاره به کودتای 28 مردادماه نیز بیان کرد: این کودتا که توسط آمریکایی‌ها انجام گرفت، یک درس خوبی را به ما می‌دهد و آن اینکه نظام سلطه هر کجا منافع خود را در خطر ببیند رأی و نظر مردم؛ روشنفکران و عالمان دینی برایش هیچ ارزشی ندارد. آمریکای 28 مرداد، همان آمریکای امروز است و مستکبران همان نیت و عملی که در گذشته داشته‌اند، امروز نیز دارند و هیچ تغییری نکرده است و پای منافع که در میان باشد تمام حقوق انسانی را زیر پا می‌گذارند، برای اینکه بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند. خون شهدای والا مقامی چون شهید سلیمانی را بر زمین می‌ریزند برای اینکه به اهداف و قدرت طلبی پلید خود دست پیدا کنند و تاریخ به ما نشان داده این متسکبران اصلاح شدنی نبوده‌اند و آنچه می‌تواند استقلال و آزادی مردم ایران را تضمین کند تبدیل ایران اسلامی، به ایرانی قوی است.

مدرسی با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر گفت: باید احساس مسئولیت در انسان‌ها ایجاد و جامعه از پلیدی پاک شود و اگر جامعه‌ای با فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر رشد پیدا کند دیگر واژه به تو چه و به من چه معنایی ندارد و این واژه‌ها زمانی معنا پیدا می‌کند که انسان در غرب باشد و ببیند انسانی دارد در حالت مرگ دست و پا می‌زند و به فریادش نمی‌رسند و این حالت مورد پذیرش در دین مبین اسلام نیست.

وی ادامه داد: نتیجه چنین جامعه‌ای حتی از زندگی حیوانات هم پست‌تر است. برای اینکه منکر در جامعه نباشد باید بستر معروف در جامعه گسترده شود و اگر بخواهیم پوشش و حجاب اسلامی را کاملاً ملاحظه کنیم باید حتماً آموزش، پوشاک مناسب و با قیمت خوب  به وفور با انواع و اقسام در اختیار جامعه قرار دهیم، طبق گفته‌های آشنایان امروز در یزد به طور مثال کمتر مانتویی مناسب با شأن یک زن اسلامی عرضه می‌شود و در سایر پوشاک بانوان و آقایان نیز نیازمند تولیدات مناسب با همه مؤلفه‌های بازارشناسی و توجه به سبک پوشش اسلامی هستیم.

گذشت زمان باعث غفلت از سیل‌زدگان نشود

مدرسی با اشاره به اینکه در موضوع سیل‌زدگان نباید گذشت زمان از این حادثه باعث برخی غفلت‌ها شود گفت: تا پایان حل مشکلات مردم، باید دستگاه و نهادهای مرتبط همواره پیگیر موضوعات مردم ناشی از جریان سیل اخیر باشند و البته تلاش‌های مسئولان و گروه‌های جهادی نیز در این زمینه که تاکنون صورت گرفته است، قابل تقدیر است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه در آستانه هفته دولت هستیم، با گرامیداشت این هفته و درود به شهدای خدمت اظهار کرد: قریب به 366 قلم دارو تحت پوشش بیمه نبوده‌اند که اکنون تحت پوشش قرار گرفته‌اند و 119 قلم از داروهای خارج نسخه نیز به زودی طبق گفته مسئولان امر تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: قریب نزدیک 6 میلیون نفر از افراد فاقد بیمه در طی سه ماه گذشته به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و 5 هزار میلیارد تومان جهت تأمین بخشی از هزینه‌های دارو و درمان برای کسانی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند در نظر گرفته شده است و ارز ترجیحی برای داروهایی که تولید داخلی ندارند، شیرخشک و واکسن همچنان ادامه دارد و نکته مهمی که وجود دارد همه این اقدامات قابل تقدیر است اما نظارت بر موضوعات مرتبط با دارو و درمان همچنان باید ادامه داشته باشد.

مدرسی تصریح کرد: برخی مشکلات نشان می‌دهد که یا نظارت‌ها تام نیست و یا مقطعی و ضعیف است و باید خدمات و برنامه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود را در مسیر اجرا نیز مورد نظارت قوی قرار دهند تا خدمات در مسیر درست خود قرار گرفته و برای جامعه اثرگذار و مفید باشد.

انتهای پیام
captcha