یزد میزبان هفتمین جشنواره تئاتر ملی «ایثار» شد
کد خبر: 4082020
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱

یزد میزبان هفتمین جشنواره تئاتر ملی «ایثار» شد

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امورایثارگران استان یزد از برگزاری هفتمین جشنواره ملی تئاتر «ایثار» در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی به میزبانی استان یزد خبر داد.

نشست خبری هفتمین جشنواره تئاتر ملی «ایثار» در یزدبه گزارش ایکنا از یزد، سید مرتضی حسینی، مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امورایثارگران، امروز، 8 شهریورماه در جمع خبرنگاران استان یزد اظهار کرد: هنر یکی از قالب‌هایی است که در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش دارد و این سازمان نیز با توجه به اهمیت این موضوع جشنواره تئاتر ایثار را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: این جشنواره در بخش تئاتر خیابانی و صحنه‌ای و به میزبانی استان یزد قرار است هفته آخر آذرماه برگزار شود.

حسینی با اشاره به اینکه یزد با توجه به ظرفیتی که دارد می‌تواند یکی از بهترین‌ فضاها و مکان‌ها برای برگزاری این جشنواره باشد، بسط و گسترش آرمان‌های شهدا، تصویرسازی قهرمانان دفاع مقدس، نمایش منزلت خانواده‌های شاهد و ایثارگر و تکریم آنان، ایجاد همدلی در بین خانواده‌های شهدا، معرفی شهدای دفاع مقدس و امنیت و مدافع سلامت و مدافع حرم، افزایش بصیرت اجتماعی و فعالیت خیرخواهانه و عام‌المنفعه در بین خانواده‌های شهدا و ... را از شاخص‌های مدنظر در حوزه تئاتر، فیلم و موسیقی این سازمان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیان کرد.

وی برگزاری جشنواره ملی تجسمی و ادبی در اردیبل و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در گیلان را یادآور شد و با اشاره به سؤال ایکنا در زمینه حمایت از گروه‌های سرود نوجوانان در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: توجه به گروه‌های سرود یکی از موضوعات مورد تأکید رهبر انقلاب نیز است و به همت این نهاد جشنواره سرود با موضوع ایثار و شهادت برگزار می‌شود و آثار برتر از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه کنگره شعر ایثار هر ساله به میزبانی استان فارس برگزار می‌شود و دبیرخانه دائمی این کنگره در این استان دایر شده بیان کرد: برگزاری هفتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برای اولین بار به میزبانی استان یزد برگزار می‌شود، و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های این استان در حوزه هنر و تئاتر، شاهد تشکیل دبیرخانه دائمی این جشنواره در این استان باشیم.

محمد لارتی، رئیس اداره هنرهای نمایشی و آوایی بنیاد شهید و امورایثارگران کشور نیز در این نشست گفت: فراخوان این جشنواره آماده و ان‌شاءالله در هفته جاری منتشر خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است بخش نهایی جشنواره در هفته پایانی آذرماه در استان یزد برگزار شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ششم گفت: در ششمین جشنواره تئاتر ایثار که خردادماه 97 در کرمانشاه برگزار شد، 470 گروه متقاضی حضور در این جشنواره شدند که از این تعداد 18 گروه در تئاتر صحنه‌ای و 221 گروه در بخش تئاتر خیابانی به عنوان منتخب معرفی شدند.

لارتی افزود: در دوران کرونا شاهد افت شدیدی در زمینه تولیدات هنرهای نمایشی و آوایی بودیم و اکنون با عادی شدن شرایط امیدواریم شاهد افزایش تولیدات و عرضه تئاتر باشیم ولی شرایط کنونی از آنچه انتظار داریم فاصله دارد.

فاطمه موسوی‌زاده، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: نمایش رسانه‌ای تأثیرگذار است که می‌تواند در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش مهمی داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های کلی وزارت ارشاد و همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حوزه هنر، حمایت از هنرهایی با موضوع شهادت و ایثار بوده است و این نهاد در سال جاری همکاری لازم را در برپایی هرچه باشکوه‌تر این جشنواره خواهد داشت.

موسوی‌زاده افزود: جشنواره‌های متعددی در استان اجرایی می‌شود و برپایی این جشنواره را به فال نیک گرفته و امیدواریم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مثمر ثمر باشد.

احمد ندافی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان یزد نیز در این نشست گفت: اکنون نمایش‌ها در سطح شهر و در فضاهای باز اجرایی می‌شود و شاهد استقبال خوب مردم و همشهریان هستیم و البته برنامه‌ها و اجرای تئاتر و نمایش‌ها در حوزه‌های مختلف تنها به مرکز استان اختصاص ندارد بلکه در سطح شهرستان‌ها در حال برگزاری است.

ندافی بیان کرد: در زمینه زیرساخت‌ها در استان ضعف داریم اما با توجه به وجود برخی پروژه‌های نیمه‌تمام در این حوزه امیدواریم با بهره‌برداری این طرح‌ها تا حدودی این ضعف رفع شود.

محمدحسن فاضلی، معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد شهید و امورایثارگران استان یزد نیز در این نشست مواردی را بیان کرد.

انتهای پیام
captcha