5 ویژگی که دفاع‌ مقدس را متمایز کرد
کد خبر: 4085940
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲

5 ویژگی که دفاع‌ مقدس را متمایز کرد

امام جمعه شاهدیه گفت: در فرهنگ و ادبیات ما سال‌های جنگ با عنوان هشت سال دفاع مقدس شهرت پیدا کرد زیرا پنج ویژگی در این سال‌ها وجود داشت که به آن جنبه تقدس بخشید و آن را از سایر جنگ‌های دنیا متمایز ساخت.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام جمعه شاهدیه، امروز، 25 شهریورماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر با اشاره به آیه شریفه ۷۷ سوره مبارکه حج اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه سه دستور به اهل ایمان داده است که سرانجام به فلاح و رستگاری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه اولین موضوع امر به رکوع و سجود است ادامه داد: رکوع و سجود از ارکان نماز است. یعنی رمز فلاح و رستگاری انسان جدی گرفتن نماز است. قرآن کریم هشدار می‌دهد و در آیه 59 سوره مریم می‌فرماید: «کسانی که نماز را جدی نگیرند زمینه انحراف و گمراهی در زندگی آنها پیدا می‌شود.» همچنین ‏در آیه دیگر می‌فرماید: «آنهایی که نماز را جدی نمی‌گیرند گرفتار ویل می‌شوند و ویل نام چاهی است در جهنم.»

دهقان‌نیری با اشاره به اینکه دومین موضوع دستور به عبادت و بندگی خدا است افزود: عبادت هم به معنی پرستش آمده است و هم به معنی اطاعت. با توجه به اینکه دستور اول به رکوع و سجده که مظهر پرستش است، بود، به نظر می‌رسد که این عبادت به معنی اطاعت باشد. 

امام جمعه شاهدیه سومین موضوع را دستور به انجام کار نیک دانست و گفت: خیر به کاری گفته می‌شود که هم دلپسند است و هم مرغوب. یکی از مصادیق خیر که در قرآن کریم آمده است، همین نماز جمعه است که می‌فرماید: «ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ».

وی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس بیان کرد: در فرهنگ و ادبیات ما سال‌های جنگ با عنوان هشت سال دفاع مقدس شهرت پیدا کرد زیرا پنج ویژگی در هشت سال دفاع ما از این کشور وجود داشت که به آن جنبه تقدس بخشید و آن را از سایر جنگ‌های دنیا متمایز ساخت.

دهقان‌نیری افزود: در جنگ‌ها معمولاً از نیروهای نظامی استفاده می‌شود، ولی ما در این جنگ، یک بسیج عمومی داشتیم و همه اقشار ملت از زن و مرد، مسلمان و غیر مسلمان، در کنار نیروهای مسلح با دشمن جنگیدند.

وی ادامه داد: فرماندهی این دفاع را یک فقیه عادل جامع الشرائط بر عهده داشت. و همه به فرمان او با دشمن می‌جنگیدند. سومین ویژگی این بود که انگیزه رزمندگان اسلام در این جنگ خدا بود و همه به عنوان دفاع از اسلام و ارزش‌های اسلامی و اطاعت از امام وارد میدان شده بودند.

امام جمعه شاهدیه بیان کرد: رزمندگان اسلام با الهام از فرهنگ اصیل اسلامی و باورهای دینی و الهام از نهضت عاشورا جنگ را اداره کردند. همچنین جلوه‌هایی از معنویت و اخلاق، یاد خدا و توسل به اهل بیت، استقامت و پایداری، روحیه شهادت‌طلبی و ایثار و فداکاری سراسر میدان جنگ موج می‌زد.

وی گفت: اینها درس امروز برای ما است که باید از هشت سال دفاع مقدس گرفت و بدانیم تا زمانی که این امور بر کشور حاکم است ما پیروز هستیم.

انتهای پیام
captcha